Навіщо Україні продовжувати програму stand by з МВФ, якщо формально вона не працює — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Навіщо Україні продовжувати програму stand by з МВФ, якщо формально вона не працює

1374
У жовтні завершується дія другої програми співпраці України з МВФ. Програма, підписана в 2010 р., була розрахована на 2 роки, а значить, її дія автоматично завершується вже в найближчі тижні. Тепер перед владою стоїть непростий вибір: як зберегти хоча б формальне співробітництво з Фондом, відмовившись при цьому від виконання його ключових умов. Без цього Україна вже найближчим часом може зіткнутися з серйозними проблемами у фінансуванні свого боргу.
Є ефект
Формально позитивний ефект програми співпраці з МВФ для України був невеликий. З кредитної лінії на загальну суму $15,5 млрд країна отримала лише два транші в обсязі $3,4 млрд, і обидва – ще в 2010 р. Тобто, якщо за першою програмою stand by, підписаною Києвом з МВФ в 2008 р., він зміг за фактом залучити 64% коштів, то за другою ця сума склала лише 22% від обіцяного розміру кредитної лінії.
Але цим ефект від співпраці, звичайно ж, не обмежується. Контролери МВФ вимагали від влади жорсткої бюджетної дисципліни і стежили за емісією гривні. В результаті при підготовці держбюджету на 2012 р. МВФ зумів наполягти на зниженні прогнозу ВВП, що закладається в документ – з 5% до 3,9%. Правда, зараз ми бачимо невиконання дохідної частини і цього «скоректованого» документа, але без правок МВФ проблеми держфінансів були б ще масштабнішими. Пенсійна реформа віце-прем’єра Сергія Тігіпка – також «справа рук» Фонду, який назвав її однією з вимог для виділення нових траншів.
Але, напевно, головне, що дала уряду співпраця з МВФ – це почуття впевненості при виході на боргові ринки. «Відсутність програми співпраці додала б до прибутковості українських паперів не менше 2 процентних пунктів. При цьому попит на них також був би набагато нижчим”, – говорить виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.
Він упевнений, що без програми співпраці з МВФ минулого року Київ зміг би рефінансувати не більше 80% кредитів. Адже він би опинився у дуже невигідній ситуації і в розмовах з іншими кредиторами, у першу чергу – з ВТБ. «Можливість у будь-який момент відновити фінансування дозволила нам домогтися перепакетування кредиту за помірними умовами. Інакше Україні довелося б залучати кошти, незважаючи на прибутковість своїх паперів», – вважає Устенко.
Причому потреба України в залученні кредитів не тільки не знижується, а й зростає. Якщо в поточному році країна повинна повернути МВФ близько $1,3 млрд (з них уряд – $600 млн, НБУ – $700 млн), то в наступному році потрібно буде заплатити $2,5 млрд з бюджету, і ще $3,1 млрд – НБУ. «З урахуванням євробондів, доларових ОВДП та інших боргів загальні погашення валютного боргу сягнуть рекордних $9 млрд», – констатує аналітик ІК Dragon Capital Олена Бєлан.
Спроба домовитися
На тлі цього завершення програми з Фондом для Києва – великий ризик. І останні дії уряду України кажуть, що він всіма силами намагається його знизити.
На цьому тижні на переговори з МВФ відбула українська делегація під керівництвом глави НБУ Сергія Арбузова. За словами першого заступника глави Адміністрації президента Ірини Акімової, Україна буде пропонувати Фонду продовжити поки ще чинну програму stand by на 2013 р.
Правда, така пролонгація суперечить принципам роботи МВФ: зазвичай, замість того щоб продовжити роботу з урядом, замість реанімації «старої» програми він просто змінює її на нову. Уряд України напевно це знає.
До того ж розпочати нову програму stand by після виборів уряду буде значно легше, ніж вести переговори по старій. «Інвестори вірять, що після виборів позиція української влади буде більш поступливою, у тому числі з питань тарифів на газ для населення», – пояснює Віталій Ваврищук, керівник аналітичного департаменту SP Advisors.
МВФ також може зробити крок назустріч і погодити не одномоментне підвищення цих тарифів, а плавне покрокове (не більше 20%) протягом року, вважає Ваврищук.
Навіщо ж тоді уряду переговори про продовження нинішньої програми? Щоб «заповнити» пробіл між закінченням чинної програми та відкриттям нової.
Пил в очі
Але навіть при швидкому і безконфліктному проведенні виборів розраховувати на відкриття нової програми Україна зможе лише на початку наступного року. І це – дуже оптимістичний сценарій. У 2010 р. між заявою нової влади про початок переговорів з МВФ і відкриттям другої кредитної програми минуло майже півроку. Зараз процес навряд чи буде швидшим.
Якщо новий уряд буде сформований в листопаді і спрацює оперативно, в тому ж місяці відправивши у Вашингтон заявку на відкриття нової кредитної лінії, то переговори про це завершаться лише після різдвяних свят. Значить, про закінчення переговорів зможуть оголосити лише в лютому-березні 2013 р. Щоправда, у 2008 р. МВФ відійшов від своїх правил, відкривши кредитну лінію Києву набагато швидше. Але в останні роки Фонд неодноразово показував, що тепер не має наміру у відносинах з Україною відходити від затвердженої процедури.
Іншими словами, в останні місяці 2012 р. Україна буде жити без програми співпраці з Фондом, що досить ризиковано. До кінця року уряд має повернути МВФ $600 млн, причому $400 млн з них потрібно виплатити вже 30 жовтня.
Тобто Україні потрібно «розміститися» як мінімум на ту ж суму, говорить Устенко. «У такій ситуації уряду потрібно підігрівати інтерес ринку, поширюючи інформацію про швидке відновлення співпраці з Фондом», – резюмує він.
Це підтверджує і джерело в Кабміні, знайоме з перебігом переговорів з МВФ: «Нас влаштує будь-який формат співпраці. Головне – інвестори повинні бачити, що місії МВФ регулярно приїжджають в країну, а також те, що проект держбюджету-2013 ними схвалений». Саме цим і можна пояснити десант з міністрів і чиновників НБУ, який висадився в Японії в кінці минулого тижня, де проходила щорічна конференція МВФ та Світового банку.
Юрій Панченко
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас