Оновлена безпека — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Оновлена безпека

Казна та Політика
1059
8 червня Президент України Віктор Янукович ввів в дію рішення Ради національної безпеки та оборони України від 8 червня 2012 року "Про нову редакцію Стратегії національної безпеки України". Нова стратегія нацбезпеки покликана врегулювати питання оборони України. У той же час, схвалення документа свідчить і про те, що позиції голови Ради національної безпеки та оборони Андрія Клюєва, як і раніше, сильні.
"Сірий кардинал" в силі
З призначенням Андрія Клюєва на посаду голови Ради національної безпеки та оборони багато хто зв'язав його відсторонення від ключових постів в Партії регіонів і відхід на другі позиції. Про відхід Клюєва жалкували навіть "регіонали". Правда, обережно. "Звичайно, я шкодую, що Андрій Петрович іде від штабної роботи - він відмінний організатор", - заявив, зокрема, народний депутат від ПР Валерій Бондик. При цьому, якщо вірити заступнику Клюєва в РНБО Степану Гавришу, його шеф не зміг би на новій посаді приділяти багато уваги роботі в штабі ПР на виборах. Таким чином, популярна серед політологів версія про те, що призначення в РНБО Клюєва - його "прикриття" для роботи на виборах, виявилася неспроможною. Після слів Гавриша заговорили про те, що Клюєв відійшов на другий план в ПР. Це пов'язували з різними факторами, у першу чергу, згадуючи протистояння груп впливу всередині ПР. Здавалося, група Сергія Льовочкіна остаточно взяла верх над групою Клюєва. Однак припущення спостерігачів та експертів залишилися лише припущеннями. Насправді все виявилося набагато складніше.
Ставши головою Ради національної безпеки та оборони, Клюєв не розгубив свого впливу на президента України Віктора Януковича. "Мені не здається, що це було зниження і поразка... У цій компанії (влади - ред.) дуже серйозну роль відіграють символічні речі. Те, що Клюєв моментально, тільки прийшовши на посаду, перевів всю команду РНБО на Банкову, і що в нього кабінет нехай і не в тому крилі, що у Льовочкіна, але на знаменитому другому поверсі, і що займає, в принципі, ті ж самі за розміром і функціями зв'язку апартаменти і все інше. І те, що, наскільки я можу вірити чуткам (я вважаю, що вони правдиві, що він має абсолютно самостійний паралельний вхід в кабінет президента не через приймальню. А це в нього завжди було принциповим питанням", - говорить народний депутат Тарас Чорновіл в інтерв'ю "Українській правді". За його словами, Клюєв сьогодні - друга за впливовістю людина в державі. "Метод впливовості Клюєва трохи інший, ніж у Льовочкіна, і тим більше, у Колесникова", - говорить Чорновіл. Якщо, за його словами, Колесников 10% своєї впливовості реалізує так, що "у купи народу з'являється бажання посадити його у в'язницю". "Клюєв реалізує в сто разів більше, але ні у кого ніколи не з'являлося бажання Клюєва посадити", - говорить Чорновіл. З екс-регіоналом складно не погодитися. Одним з красномовних свідчень появи у РНБО нового голови було наведення порядку не тільки в справах ради, але і в усьому іншому, навіть у дрібницях. Так, з призначенням Клюєва припинилася навіть практика паркування автомобілів перед будівлею РНБО. Стало очевидно, що Клюєв прийшов наводити порядок і виводити забутий орган, що став "декоративним", (хоча за законодавством РНБОУ відводиться важлива роль у системі органів влади) на належне йому місце. Якщо до Клюєва в пресі Рада національної безпеки та оборони могла згадуватися у зв'язку зі скандалами, наприклад - із "запозиченнями" в промові Раїси Богатирьової перед студентами Києво-Могилянської Академії, то з новим начальством РНБО поки в скандалах не згадується. Навпаки, починається робота над новими документами державної ваги. "Сьогодні вкрай необхідно розуміти, наскільки ми реально готові до нових викликів і загроз національним інтересам нашої країни, і що необхідно зробити, щоб ми увійшли в новий світовий порядок на правах рівноправного і повноцінного партнера", - анонсував Клюєв вихід оновленої стратегії 23 травня. "Цей документ увійшов додатком до щорічного послання президента України у Верховній Раді. Він структурований за рівнями загроз, враховує тенденції, які закладені в стратегічних концептуальних документах провідних країн світу", - резюмував голова РНБО. Що ж саме обіцяє "дітище Клюєва" Україні?
"На облік" станемо, а воювати...
Оновлена Стратегія національної безпеки говорить про те, що одним з основних інструментів захисту інтересів нашої країни на міжнародній арені буде "використання в інтересах України механізмів міжнародної безпеки". Однак на міжнародне право і "механізми міжнародної безпеки" (які не зовсім чітко прописані) в РНБО повністю не покладаються. Тим більше, що в стратегії наголошується, що Україна залишається позаблоковою державою. Та й до самої міжнародної спільноти багато питань. Так, однією із загроз національній безпеці прямо називається "криза існуючої і невизначеність принципів нової системи міжнародної безпеки, розмивання системи міжнародних угод в галузі стратегічної стабільності, послаблення ролі міжнародних інститутів безпеки, що в комплексі з недосконалою системою міжнародного права робить можливим безкарне застосування сили на міжнародній арені для реалізації власних інтересів". Судячи з того, що в Стратегії, в першу чергу, звертається увага на загрози, пов'язані з економікою і соціальними процесами, із застосуванням "механізмів міжнародної безпеки" Україна поки почекає. Але "на облік" вже зараз візьмуть всю країну. Тому ж Кабінету міністрів України влітку відпочивати не доведеться. Адже у Стратегії уряд зобов'язують забезпечити виконання документа; опрацювати і забезпечити в шестимісячний термін у встановленому порядку удосконалення системи моніторингу стану національної безпеки України, зокрема шляхом введення показників стану національної безпеки, збору, обробки та аналізу інформації про розвиток ситуації в різних сферах національної безпеки за певними показниками стану національної безпеки, оцінки ситуації, прогнозування її розвитку та можливих негативних наслідків. Крім того, уряду доручено визначити механізм оперативного реагування на ризики і загрози національній безпеці; ввести єдині форми інформування керівниками центральних і місцевих органів виконавчої влади про розвиток ситуації в різних сферах національної безпеки за певними показниками стану національної безпеки і прогнозів щодо показників стану національної безпеки на п'ятирічний період. Кабмін, Рада міністрів АРК та державні адміністрації Києва і Севастополя щорічно до 1-го лютого повинні надавати в РНБО інформацію про розвиток ситуації в різних сферах національної безпеки та оборони і свої прогнози щодо низки показників стану нацбезпеки на п'ятирічний період. А в РНБО до 1-го квітня повинні підготувати зведену доповідь про стан національної безпеки. Але якщо "завтра війна" - доповідь має бути підготовлена у найкоротший термін. Втім, в такий розвиток подій у відомстві Клюєва не дуже вірять. Як заявив сам голова РНБО, в найближчі 5-7 років війна Україні не загрожує. "Локальні війни малоймовірні в Україні в найближчі 5-7 років, що дасть можливість і час для технічного переоснащення армії", - сказав Клюєв в кінці травня.
Але мир не означає, що для України виключені інші загрози. Так, в Стратегії визначено і низку проблем в системі безпеки нашої країни. Серед них - недосконалість державної політики у сфері міграції, неефективність системи державного регулювання міграційних процесів, наявність неврегульованих проблемних питань, пов'язаних з тимчасовим перебуванням Чорноморського флоту Російської Федерації на території України, залежність внутрішнього ринку від зовнішньоекономічної кон'юнктури, недостатня ефективність роботи щодо його захисту від недобросовісної конкуренції з боку українських монополістів та імпортерів, зайва залежність від імпорту енергоносіїв, невирішені проблеми диверсифікації джерел і маршрутів їх поставок, недостатнє використання власного енергетичного потенціалу, невирішеність питання з демаркацією кордонів з РФ, Білоруссю та Молдовою, а також наявність неврегульованого конфлікту Молдови з Придністровською Республікою. Таким чином, у РНБО та органів влади, відповідно до Стратегії, роботи вистачає. А це означає, що Рада нацбезпеки та оборони буде активно підключена до роботи над усуненням проблем і в деяких питаннях буде контролюючим органом над урядом. Таким чином, Рада знову перетворюється з "декоративної" установи на досить потужний, впливовий орган влади.
Борис Рудь
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас