Митники протягли кодекс "імені Митниці" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Митники протягли кодекс "імені Митниці"

Казна та Політика
1178
Уряд продовжує удосконалювати систему мобілізації до бюджету податків і зборів. Прийняття Податкового кодексу дозволило перекрити тіньові схеми мінімізації оподаткування всередині країни, що забезпечило значний приріст податкових надходжень. Тепер же, коли внутрішній ресурс практично вичерпаний, уряд звернув погляд на митницю, де в тіньовій сфері крутяться колосальні гроші. Новий Митний кодекс України повинен дозволити зібрати більше грошей у бюджет, однак він не вирішує ключових проблем податкової системи: корупції і безправність бізнесу та громадян.
На початку березня за повідомленням деяких ЗМІ, президент України дав доручення Держмитниці збільшити план зі збору податків на 7 млрд грн. Очевидно, у Януковича мали бути вагомі підстави для такого перегляду плану. Враховуючи мляву економічну динаміку на початку року, вони вочевидь не пов'язані з очікуваним зростанням економіки.
Кошти на соціальні ініціативи Президента дадуть митниця, податкова і приватизація, заявив 22 березня голова АП Сергій Льовочкін. За його підрахунками, прибутки Держмитслужби повинні дати 7 млрд грн; ДПСУ повинна має зі своїх прибутків 4 млрд грн. Ще 4 млрд грн в АП розраховують отримати від приватизації держмайна.
Нагадаємо, на початку березня президент України оголосив низку соціальних ініціатив, покликаних підвищити рівень життя громадян України. Сума необхідна для цього - 15 млрд грн.
Швидше за все, президент очікував, що Верховна Рада затвердить його пропозиції і правки до нового Митного кодексу України, що дасть можливість суттєво збільшити прибутки держбюджету. Однак, ситуація склалася зовсім не так, як це передбачалося.
При розробці та прийнятті нового МКУ президент зробив ті ж помилки, що і при податковій реформі. Головна з них полягала в тому, що займатися митною реформою доручили самій митниці. Більш ніж очевидно, що від митної служби ніяких інших нововведень, крім тих, які будуть спрямовані на посилення фіскального тиску і розширення повноважень бюрократії, очікувати не варто. Власне, це очікувано чітко продемонстрував перший проект МКУ, який ряснів просто-таки абсурдними нормами, на кшталт надання митникам права конфіскації митниками перевізників у разі виявлення контрабанди та "інших порушень митних процедур". На тлі подібних ініціатив, запевнення керівництва митниці про те, що новий МКУ сприятиме лібералізації митних процедур та мінімізації корупції, виглядало знущанням над суспільством.
Для того, щоб хоч чимось прикрити плани з розширення своїх повноважень, митники включили до кодексу декілька привабливих ініціатив, які мали створити ілюзію прогресивності документа. Зокрема, вони запропонували збільшити межу вартості товару, яку пересічні громадяни можуть безмитно ввезти в Україну, з 200 до 1000 євро, а також збільшити загальний термін тимчасового ввезення громадянами-нерезидентами транспортних засобів особистого користування з 183 днів до року. До слова, остання ініціатива більше спрямована на інтеграцію вищих чиновників України в ЄС. Справа в тому, що їздити дорогами ЄС з українськими номерами зараз дуже незручно через те, що нинішня українська влада зіпсувала відносини з європейцями, тому багато українських чиновників, купують і реєструють автомобілі в країнах ЄС. Проте, зараз вони обмежені в пересуванні на таких авто в Україні. Тепер же вітчизняний бомонд, очевидно, масово пересяде на авто з європейськими номерами. Крім того, проект МКУ передбачає ще одну цікаву норму, яка значно збільшує терміни перебування дорогих яхт в територіальних водах України - з півроку до трьох років. Очевидно, що це нововведення також не випадково з'явилося в кодексі.
Безумовно, такий МКУ не міг бути підписаний президентом. Янукович повернув документ до парламенту з безліччю правок, більшість з яких, до речі, були досить обґрунтованими і прогресивними. Вони б дійсно дозволили знизити рівень корупції та спростити переміщення товарів і людей через кордон. Однак, митниці вдалося саботувати внесення багатьох правок по суті. Перш за все, нарікання стосуються правил визначення митної вартості. Тут депутати просто-таки обдурили президента, який наполягав на тому, що митниця повинна або коректно проконсультувати декларанта про митну вартість (без нав'язування йому своєї волі), або сама взяти відповідальність за визначення митної вартості.
Однак митникам і співчуваючим їм депутатам вдалося протягнути примітивну, але дуже небезпечну схему. В МКУ йдеться, що декларант зобов'язаний заявляти митну вартість, визначену ним самостійно, у тому числі за результатами консультацій з митним органом, або скориговану за результатами контролю, проведеного митним органом (до слова, сам процес "коригування" митниками митної вартості проектом МКУ не врегульовано). Іншими словами, митники самостійно розраховують Вам митну вартість товару, і змушують Вас самостійно вписати її в декларацію. Сенс цієї схеми в тому, що якщо митну вартість формально вписав декларант, то таке рішення не може бути оскаржене. Якщо, наприклад, податківці за результатами перевірки складають акт, в якому фіксують власну позицію щодо бази оподаткування, і який можна потім оскаржити в суді, то оскаржити рішення митниці виходить неможливим, в силу того, не можна оскаржити своє ж рішення!
Таким чином, проект МКУ надає хороші можливості для збільшення фіскального тиску на експортно-імпортні операції. На тлі цього просто-таки кричущими виглядають норми, які сприятимуть збільшенню масштабів корупції на митниці. Наприклад, проект кодексу передбачає необхідність письмового звернення декларанта до митного органу з проханням випустити декларовані товари у вільний обіг під надання гарантій в разі незгоди з митною вартістю, визначеною митним органом. Процедура надання гарантій у всіх розвинених країнах автоматично веде до звільнення товарів. Норма про необхідність отримання дозволів, це прямий корупційний канал, тому що на подібні дозволи відразу ж будуть повішені цінники неформальних платежів.
Не дивно, що те, як парламент (точніше, Комітет Верховної Ради з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики) врахував поправки президента, абсолютно не сподобалося бізнесу. Показово, що лояльна до всіх ініціатив влади Федерація роботодавців України в цей раз направила скаргу до Адміністрації Президента на законодавчу діяльність комітету Хомутинника. "Прийняття законопроекту у зазначеній редакції може призвести до порушення конституційних гарантій права власності, ускладнення митних процедур, недотримання взятих Україною міжнародних зобов'язань та збільшення корупційних ризиків, пов'язаних з діяльністю митної служби", - констатував заступник голови ФРУ Дмитро Олійник.
Це той рідкісний випадок, коли з ФРУ важко не погодитися. Проект МКУ містить ще значну кількість норм, які призведуть до збільшення пресингу на декларантів, і ще більшого розквіту корупції. На жаль, політичні сили, очевидно, уникнуть відповідальності за написання подібних нормативних актів. Президент навряд чи зважиться на кадрові перестановки, а пересічним громадянам більше цікаве питання статусу російської мови в Україні, ніж питання державного будівництва. В такому разі, Януковичу не варто згодом дивуватися тому, що його реформи не дали позитивних результатів для економіки, а у громадян, які наступного разу застрягнуть на митниці на кілька днів, буде достатньо часу подумати про геополітичні проблеми.
Втім, буквально на наступний день після звернення ФРУ, 13 березня, Верховна Рада прийняла доопрацьований Митний кодекс. Та "каменів спотикання" в ньому не поменшало.
Олексій Левицький
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас