Економія на пенсійній реформі "профінансує"президентські ініціативи? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Економія на пенсійній реформі "профінансує"президентські ініціативи?

Казна та Політика
1246
В Україні найхитріші політики: вони знають, на яких проблемах людей можна розіграти карту "героя-рятівника", як за копійки купити електорат, і в той же час намагаються не думати про те, що діють за принципом "після нас - хоч потоп". Саме в такі "герої" записався і президент, особисто озвучивши доручення для уряду "покращити життя вже сьогодні". Мова йде про президентські "соціальні ініціативи", про які вже знає вся країна.
Окремо варто висловити щире захоплення майже надлюдськими здібностями владної команди, яка раптом "з повітря" матеріалізувала мільярди гривень на передвиборну владну акцію. Не зайвим буде згадати: коли обговорювали і приймали рішення про "мінімізацію" в бюджеті-2012 виплат для афганців, чорнобильців, дітей війни (які отримують виплати не в повному обсязі), то непопулярне рішення пояснювали відсутністю грошей в держскарбниці.
І раптом через два місяці гроші з'являються. Риторичне питання: чому для виконання норм законів України у бюджеті грошей немає, а на спонтанні ініціативи президента - є? Більше того, навіть якщо гроші дійсно раптом з'явилися (чи то від приватизації, чи то від інших дій з наповнення скарбниці), то з цього випливає друге, не менш логічне запитання - ефективність використання. Чому б владі не виконати свій законодавчий обов’язок і ось ці "знайдені" гроші не спрямувати на виконання тих же, закладених в бюджеті, але урізаних через брак коштів, норм?
Адже виходить смішна ситуація - конкретному маленькому українцеві, з одного боку, вже не один рік поспіль "притримують" гарантовані законами соцвиплати (говорячи, що в скарбниці грошей немає), а з іншого - сам президент з цієї ж скарбниці, немов факір, раптом витягує мільярди і пропонує українцеві якісь зовсім нові грошові виплати під брендом "від президента". Це все одно, що на підприємстві бухгалтерія повідомила людям, що їм зменшують зарплати через брак коштів, а потім раптом перед колективом з'являється власник і каже - гроші знайдені, ми впроваджуємо виплату "допомоги" чи "компенсації", але зарплату поки все ж таки не будемо платити. Абсурд? Але саме так виглядають соцініціативи Віктора Федоровича, який найнявся на роботу президентом України на період 2010-2015 рр.
Сто гривень до пенсії: Вітіні чи Сергієві
Зосередимося на пропонованих "поліпшеннях" для такої електоральної групи, як пенсіонери. Однією з цих спонтанних "ініціатив" став перерахунок пенсій громадянам, які вийшли на пенсію до 2008 року. Таких у нас виявилося близько 9 млн. людей (65% всіх нинішніх пенсіонерів). Отримувати доплату до пенсії - в середньому плюс 100 грн. - вони повинні вже з травня ц.р. Віце-прем'єр-міністр, міністр соціальної політики Сергій Тігіпко вже підрахував, яка сума необхідна, щоб осучаснити пенсії, - 7,3 млрд. грн., запевнивши суспільство, що гроші є. "Те, що сьогодні запропоновано, - це осучаснення до 2007 року, на це йде 7,3 млрд. грн. Ці гроші сьогодні в бюджеті є", - констатував віце-прем'єр-міністр.
Правда, очевидно, політики забули події піврічної давнини. Тоді, влітку 2011 року, норма про осучаснення пенсій з початку цього року з'явилася в тоді ще законопроекті про пенсійну реформу. За словами народного депутата Арсенія Яценюка, перерахунок торкнувся б 10 млн. громадян, додатково кожен пенсіонер отримав би в середньому понад 300 грн. Парламент не відразу отямився після голосування за цю норму і не відразу пригадав, що у держави грошей на це не вистачить (за підрахунками С.Тігіпка, такі виплати підвищили б бюджетні видатки на понад 50 млрд. грн.). Проте "справедливість" була відновлена вилученням цього сміливого положення в законі вже у вересні з альтернативною пропозицією осучаснення пенсій. За словами віце-прем'єр-міністра, уряд мав намір все ж провести перерахунок в 2012 році 60% пенсіонерів на суму близько 100 грн. до кожної пенсії. "У нас є варіант, який передбачає доведення пенсій до сучасного рівня, що призведе практично до підвищення пенсій на 100 грн. Для 60% пенсіонерів, і він передбачає витрати в сумі 14 млрд. грн.", - зазначив С.Тігіпко. Виходить, в березні 2012 року президент доручив уряду зробити те, що він і так поривався зробити за півроку до цього. А витрати на це завдання скоротилися вдвічі. Методика підрахунків в нашій країні поки залишається непрозорою, оскільки зараз на ці цілі передбачено лише 7,3 млрд. грн. замість озвучених 14 млрд. грн.
Президент і пенсійна реформа: рятує чи дискредитує?
Забув президент і про те, що за кілька місяців до свого недавнього березневого виступу на урядовому засіданні, під час якого він дав Кабміну доручень на кілька термінів вперед, він підписав закон про проведення в Україні пенсійної реформи. Нагадаю, реформа не вирішила основну проблему пенсійного забезпечення - збалансування солідарної системи пенсійного забезпечення, разом з тим не була переглянута формула нарахування пенсії.
Тепер же виступ президента, виходить, свідчить про дискредитацію пенсійної реформи як такої. Оскільки необхідність в перерахунку пенсій, про яку він заявив, якраз і є власноручним підписом під неефективністю реформи в очах українців. Фактично через рік-другий питання про осучаснення знову постане перед урядом, але вже для більшої кількості пенсіонерів, ніж 9 млн. осіб. Але чи буде проведено тоді перерахунок? Мабуть, це стане черговою ініціативою гаранта - вже до нових президентських виборів. Правда, якщо бюджет "витримає", хоча заява Януковича про намір відбути і другий президентський термін, вселяє надії на міцність бюджету.
Про дискредитацію пенсійної реформи зі слів самого президента говорять як опозиціонери, так і провладні депутати, правда, останні погоджуються з цією тезою частково, очікуючи подальших кроків уряду щодо збалансування бюджетних надходжень на тлі поліпшення економічної ситуації.
Народний депутат Павло Жебрівський вважає, що закон про пенсійну реформу повинен був містити розділ про перерахунок пенсій тим, хто вийшов на пенсію в попередні роки: "Пенсійна реформа якраз повинна була передбачати алгоритм перегляду пенсій для тих, хто раніше вийшов, але оскільки уряд не впевнений в тому, що зможе забезпечити цей автоматичний перерахунок, то залишає собі карт-бланш для того, щоб перед виборами "ощасливити" народ". На його думку, питання пенсійного забезпечення в Україні залишається відкритим і потребує вирішення. "Безумовно, це дискредитація взагалі всієї системи пенсійного забезпечення громадян", - вважає П.Жебрівський.
У той же час перегляд формули нарахування пенсії потребуватиме значних коштів, зазначає народний депутат Анатолій Кінах: "Щоб переглянути формулу, необхідно мати набагато більше коштів (кілька десятків мільярдів гривень). Тому це перший крок (ініціативи президента), щоб відновити справедливість хоча б для тих, хто вийшов на пенсію до 2008 року".
Проте він підкреслює, що пенсійна реформа потребує системного підходу. За словами А.Кінаха, паралельно з реалізацією реформи, зокрема, подоланням дефіциту бюджету Пенсійного фонду, необхідно підвищувати заробітну плату, збільшувати кількість робочих місць, удосконалювати систему соціального забезпечення (вводити адресні методи допомоги малозабезпеченим). "Це повинна бути комплексна програма. Якщо ми тільки залишимося на першому етапі, який був проголосований (закон про пенсійну реформу), то вона може бути дискредитована дуже надовго, а насправді пенсійна реформа в Україні дуже потрібна", - вважає А.Кінах .
Крім того, на його думку, сьогодні потрібно поступово зменшувати фіскальне навантаження на фонд оплати праці, а також схвалити законопроект про оподаткування багатства в стислі терміни. До речі, останнього суспільство чекає з нетерпінням, проте з очевидних причин документ досі не схвалений. У той же час, як зазначив П.Жебрівський, навіть у випадку, якщо в Україні буде введений податок на багатство, олігархи умудряться не платити додаткові гроші в бюджет, придумуючи способи уникнення додаткового оподаткування. Він упевнений, що економічний ефект від цього податку буде мінімальним.
Більше оптимізму у голови правління Пенсійного фонду Бориса Зайчука. На його думку, осучаснені пенсії надалі будуть зростати вже у більших пропорціях. "Надалі базово буде проводитися автоматичний перерахунок", - упевнений він.
Однак чи варто радіти, враховуючи, що база нарахування збільшується в середньому на 100 грн., які досить швидко "з'їсть" якщо не інфляція, то чергове підвищення вартості комунальних послуг?!
Отже, перші підсумки пенсійної реформи невтішні: дефіцит бюджету ПФ в даний час значно перевищує очікуваний (за підсумками 2011 року - 30,1 млрд. грн. замість очікуваних 17,7 млрд. грн.), відповідно, переноситься введення другого рівня пенсійного забезпечення, який прив'язаний до збалансування бюджету ПФ. Крім того, формула нарахування пенсії не переглянута, а економія коштів від підвищення пенсійного віку для жінок мінімальна.
А ось що стосується накопичувального рівня пенсійного забезпечення, то експерти твердять про необхідність його термінового введення, принаймні для малих підприємців. Але говорити про другий рівень пенсійного забезпечення на тлі невтішного нинішнього стану ПФ все ж зарано.
За словами провідного дослідника Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Олександри Бетлій, в держбюджеті на цей рік не вистачить коштів на покриття запланованих витрат ПФ: "Наші обчислення зараз вже показують, що того трансферту, який передбачається в бюджеті на покриття пенсій, а саме - виплату пенсій за спеціальними програмами і фінансування дефіциту, недостатньо", - зазначила експерт.
Вона вважає недоліком "соціального" виступу президента популістські заяви, виконання яких буде нести ризики для економіки.
Зрозуміло, що перший показник, який дасть про себе знати, - це можлива інфляція. І незважаючи на заяви С.Тігіпка про те, що в разі здійснення всіх запланованих президентом соціальних виплат інфляція не буде стрімко зростати, все ж подальша ситуація вселяє певний скептицизм.
Ось і виходить, що залишковим підсумком пенсійної реформи сьогодні є підвищення пенсійного віку для жінок, яке скоротило наплив потенційних пенсіонерок в управління ПФ. При цьому солідарна система пенсійного забезпечення залишається незбалансованою і досить дефіцитною.
Таким чином, в результаті одна рука (С.Тігіпко) йде на непопулярні заходи, тому що грошей ні в державному, ні в бюджеті ПФ немає, а друга рука (В.Янукович) щедро роздає те, що так ретельно скорочували.
Юлія Інденко
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас