УЗ тягне дешеві квитки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

УЗ тягне дешеві квитки

2139
Незважаючи на збитковість залізничних пасажирських перевезень, ціни на проїзд на внутрішньому сполученні в українських поїздах залишаються в рази нижчими, ніж в країнах СНД і тим більше Європи.
На початку цього місяця Міністерство інфраструктури заявило про намір провести поетапну щоквартальну індексацію тарифів на перевезення пасажирів в купейних вагонах. За словами генерального директора держпідприємства "Укрзалізниця" Володимира Козака, в результаті за рік на 14,3% зросте вартість проїзду в купе. "Враховуючи, що ціни стабільні з 2009 року, це менше, ніж рівень інфляції за ці роки. Наприклад, на потяг Київ - Львів тариф збільшиться на 11 гривень за рік, вважаю, це небагато", - зазначив Козак.
Разом з тим, він підкреслив, що на соціальні види перевезень - в плацкарті і в приміських потягах - ціни не підвищаться. Місця в СВ також не подорожчають - там ціна і так досить висока.
За словами залізничників, незначне підвищення цін не вирішить кардинально проблему збитковості пасажирських перевезень, але дозволить частково покрити витрати.
Практично скрізь у світі пасажирські перевезення залізничним транспортом є збитковими для перевізника, тому витрати на них традиційно бере на себе держава, яка є замовником соціальних перевезень. І сьогодні в Україні вартість квитків регулюється державою, а не визначається господарською діяльністю залізниць і далека від реальної собівартості.
Економічний експерт Національного інституту стратегічних досліджень Василь Яблонський зазначає, що тарифи на залізничні перевезення регулюються державою, а ціна на паливо та витратні матеріали, що використовуються залізничним транспортом, формується в ринкових умовах. "У зв'язку з цим зберігається тенденція до відставання темпів зростання тарифів від темпів зростання цін в промисловості", - підкреслив він.
При цьому залізничні квитки у нас залишаються одними з найдешевших у порівнянні з сусідніми країнами СНД та Європою, чого не скажеш про те ж паливо. Так, в Росії тарифи на проїзд у плацкартному вагоні вищі від діючих в Україні в 4,6-5,6 рази, в купейному вагоні - 5,9-6,4 рази, у вагоні СВ - 2,6-3,0 рази. У Казахстані тарифи на плацкарт і купе вищі в 2,3 - 2,4 рази, на СВ - в 1,18 рази.
Наприклад, проїзд у купейному вагоні поїзда Харків - Київ (відстань 545 км) становить 99,75 гривні. Але для того, щоб подолати таку ж відстань територією Росії в поїзді такого ж класу доведеться викласти 501,74 гривні. Інший приклад: вартість проїзду в купейному вагоні швидкого поїзда Харків - Івано-Франківськ (відстань 652 км) становить 114,43 гривні в поїздах українського формування. Вартість на цю ж відстань і в аналогічному поїзді РЖД - 583,59 гривні, а в швидкісному комфортабельному потязі "Сапсан" вартість проїзду від Москви до Санкт-Петербурга (відстань аналогічна) у вагоні 1-го класу становить 1621,98 гривні. Як бачимо, різниця суттєва, навіть якщо врахувати той факт, що зарплати наших сусідів вищі в 2-3 рази.
Загальні підрахунки показують, що проїзд на кожні 100 км у швидкісному нефірмовому поїзді за внутрішнім тарифом в купейному вагоні в Україні обійдеться пасажирові в 32,40 гривні, в Росії - 206,11 гривні, в Білорусі - 18,88 гривні, в Казахстані - 69,19 гривні. В плацкартному вагоні: в Україні - 18,33 гривні, Росії - 101,80 гривні, Білорусі - 11,34 гривні, Казахстані - 41,21 гривні. У СВ: Україна - 130,8 гривні, Росія - 398,40 гривні, Білорусь - 31,92 гривні, Казахстан - 154, 20 гривні.
Таким чином, Україна поки що істотно відстає від своїх сусідів, і навіть запланована індексація тарифів не зрівняє вітчизняні ціни на подорожі залізницею, наприклад, з російськими і вже тим більше з європейськими. Так, вартість проїзду від Мюнхена до Нюрнберга - 198,9 - 544,4 гривні залежно від класу поїзда, а це всього лише близько 150 км. Вартість проїзду з Парижа в Ніццу (685 км) становить близько 261,7 гривні, а з Парижа в Ренн (326 км) - близько 209,4 гривні.
Після підвищення цін на проїзд у купейних вагонах, на думку Василя Яблонського, Укрзалізниця не втратить своїх пасажирів. "Потягом все одно виходить їздити дешевше, ніж літаком або автобусом. Наприклад, вартість проїзду Київ - Львів (572 км) в купейному вагоні обійдеться пасажиру 153,48 гривні, а в літаку - 1445 гривні. Автотранспортом ж - 165-176 гривень. Ті, кому не "по кишені" купейний вагон (пенсіонери, студенти), їздили і їздитимуть в плацкартному", - упевнений експерт.
Крім того, Яблонський вважає, що тарифи на плацкартні перевезення повинні регулюватися державою, СВ і купе - ринком. "При цьому питання доступності залізничних пасажирських перевезень для різних соціальних верств населення має вирішуватися на державному рівні. Наприклад, за допомогою державних замовлень на перевезення у плацкартних і загальних вагонах і субсидування цих перевезень державою. А для громадян важливіше за все - можливість вибрати доступний варіант проїзду" , - каже він, зазначаючи, що вартість проїзду повинна залежати не тільки від відстані і класу поїзда, але і також від категорії поїзда та його стану.
Нагадаємо, що у зв'язку з програмою введення швидкісного руху поїздів і закупівлею сучасних складів (зокрема, виробництва Hyundai і Skoda Vagonka), Укрзалізниця ввела нову класифікацію поїздів. Кожен тип поїзда матиме індивідуальну емблему (символіку) та однотипне оформлення складу. На вагони, які включені до складу поїзда, в певних місцях будуть нанесені значки для ідентифікації пасажирами типу поїзда, категорії вагона та послуг.
Ця система розроблена для того, щоб точніше інформувати пасажирів про рівень комфорту вибраного ними поїзда та якість послуг в ньому. Нова система, як розраховує УЗ, дозволить розділити перевезення на соціальний та конкурентні сегменти і залучити пасажирів, які зазвичай користуються авіатранспортом для переміщення по Україні - оскільки час пересування в швидкісному поїзді можна буде порівняти з витратами на поїздку в аеропорт і сам політ. Тарифи, при цьому, будуть все ще істотно нижчими, ніж на повітряний транспорт. А ось соціальний сегмент перевезень, як і раніше, буде контролюватися державою, тож всі пільговики (а їх у нас близько 50 категорій) зможуть продовжувати користуватися залізничним транспортом або за дуже зниженими цінами, або і зовсім безкоштовно.
Артем Соколовський
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас