Україна працює зі знижкою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Україна працює зі знижкою

Енергетика
1172
Вчора у Верховній раді був зареєстрований законопроект N0235 "Про ратифікацію угоди між Кабінетом міністрів України та урядом Азербайджану про заходи, що стосуються розвитку співробітництва у сфері транспортування нафти". У законопроекті пропонується надати Азербайджану знижку 50% до ставок портових зборів для суден, які перевалюють нафту через морський термінал "Південний".
У пояснювальній записці введення знижки пояснюється необхідністю завантажити трубопровідну систему у зв'язку з очікуваним зниженням прокачування російської сировини. "Організація поставок нафти за вказаними маршрутами набуває особливої актуальності у контексті запровадження в дію Росією Балтійської трубопровідної системи (БТС-2), яка перенаправляє значні обсяги транзиту нафти з чинних маршрутів, у тому числі з території України", - йдеться в документі.
Балтійська трубопровідна система-2 - система магістральних нафтопроводів (зараз будується), яка дозволить зв'язати нафтопровід "Дружба" з російськими морськими портами на Балтійському морі за маршрутом Унеча-Андреаполь-Усть-Луга. Потужність першої черги трубопроводу - 35 млн т нафти на рік з можливістю будівництва в майбутньому відгалуження на Киришський НПЗ потужністю 15 млн т нафти на рік.
Нафта в прямому (аверсному) напрямку по нафтопроводу Одеса-Броди вперше з моменту закінчення його будівництва у 2004 році поставлялася з лютого по травень цього року. За цей період на Мозирський НПЗ в Білорусії було поставлено близько 590 тис. т легкої нафти марки Azeri Light з Азербайджану. До кінця року обсяг прокачування для заводу мав досягти 1,6-1,7 млн т. Але в червні через валютну кризу в Білорусії підприємство призупинило роботу. Поставки досі не відновлені. У квітні "Укртранснафта" почала прокачувати азербайджанську сировину нафтопроводом Одеса-Броди на західноукраїнські НПЗ. До кінця року на них планувалося поставити до 1,5 млн т сировини, проте було поставлено лише 60 тис. т. Останній договір з Азербайджаном про транзит нафти передбачає прокачування в наступному році 16-20 млн т сировини. До 3 млн т повинні бути поставлені на НПК "Галичина" (Дрогобицький НПЗ) і "Нафтохімік Прикарпаття" (Надвірнянський НПЗ). Ще до 5 млн т в західному напрямку (Угорщина, Словаччина, Чехія) та до 8-12 млн т в напрямку Білорусі. Перевалку нафти планується здійснювати через порт Південний.
У прес-службі азербайджанської державної нафтової компанії Socar коментувати ініціативу української сторони відмовилися, пообіцявши відповісти на запит до кінця тижня. Не стали коментувати законопроект також в Міненерго і "Укртранснафті". Втім, джерело в Міненерго пояснило, що, навіть надавши знижку азербайджанській стороні, "Укртранснафта" отримає більше надходжень, ніж очікувалося. "Російські нафтовики могли прокачувати до 6 млн т на рік в реверсному напрямку. Навіть якщо Азербайджан перевалить і прокачає половину всіх обіцяних обсягів - 10 млн т, загальна виручка України від прокачування і перевалки буде набагато більшою, ніж від російської сировини", - говорить співрозмовник у міністерстві. Крім того, він нагадує, що російські постачальники зупинили прокачування сировини ще в травні 2010 року і тим самим "не залишили Україні альтернативи".
У прес-службі "Лукойлу" відзначили, що прокачування сировини з Бродів в Одесу було зупинене з двох причин. "Транзитні обсяги припинили прокачувати через надмірне зростання тарифів на транзит. А та нафта, яка поставлялася на Одеський НПЗ, припинила транспортуватися через те, що завод зупинився, не витримавши конкуренції з імпортерами", - заявили в нафтовій компанії.
Одеський НПЗ не працює з минулого року, тому що в Україну імпортують нафтопродукти c білоруських і російських НПЗ, які, на відміну від українських, купують російську нафту без мита. "Якби Одеський НПЗ запрацював на повну потужність, а також були б введені знижки для російських постачальників, аналогічні до тих, які законом надали азербайджанським нафтовикам, обсяг транзиту по нафтопроводу Одеса-Броди склав би мінімум 9 млн т", - вважає аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
Перспективи ж поставки Азербайджаном 20 млн т через Одеса-Броди залишаються доволі сумнівними, говорить генеральний директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн. "Білорусія досягла угоди з Росією з енергетичних питань, і більше їм дорога азербайджанська сировина не потрібна. Східноєвропейські НПЗ також законтрактовані російською сировиною - міняти його на азербайджанську немає сенсу. Та й загострювати відносини з Росією ні Чехія, ні Угорщина не захочуть", - впевнений Куюн. У результаті знижка лише дозволить завантажити західноукраїнські НПЗ групи "Приват", відзначає Сіренко, що складе не більше 3 млн т на рік. Постачання російської нафти на ці заводи не проводиться зважаючи на конфлікт групи "Приват" з російською "Татнафтою" за право володіння "Укртатнафтою". Рішення надати знижку на прокачування нафти передусім вигідно цій групі, упевнений член комітету Верховної ради з ПЕК Олександр Гудима.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас