Експерти сумніваються в можливості розірвання газових контрактів через Стокгольмський арбітраж — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Експерти сумніваються в можливості розірвання газових контрактів через Стокгольмський арбітраж

Енергетика
415
Українські експерти вважають сумнівною можливість розірвання газових контрактів з Росією від 19 січня 2009 року в разі звернення до Стокгольмського арбітражу.
Як відзначають адвокат, юрист-міжнародник і Максим Алінов і юрист-міжнародник Юлія Морозова в статті, опублікованій в суботу в тижневику "Дзеркало тижня. Україна", розгляди в міжнародному арбітражі триватимуть в середньому два-три роки, а в України немає запасу міцності, "щоб наступні два-три роки оплачувати "Газпрому" поставки газу за нечуваними цінами".
"Сумнівним з юридичної точки зору є звернення до Стокгольмського арбітражу на тій підставі, що контракт від 19 січня 2009 року суперечить базовій українсько-російській Міжурядовій угоді від 4 січня 2001 року. Таке протиріччя дійсно існує, але це аргумент швидше для міжурядових переговорів. Тож малоймовірно, що така аргументація буде сприйнята Стокгольмським арбітражем, особливо як підстава для розірвання контракту від 19 січня 2009 року", - вказують експерти.
Більш логічною, на їхню думку, є "юридичне коректування вже існуючого контракту, а саме: а) зміна (встановлення справедливої) формули ціни на газ через Стокгольмський арбітраж на підставі ст. 4.4 Контракту купівлі-продажу природного газу від 19 січня 2009 року, б) звернення в той же Стокгольмський арбітраж на підставі ст. 8.2 зазначеного контракту від 19 січня 2009 року з вимогою про скасування несправедливих положень (ст. 6.5 і 6.6 зазначеного контракту) про штрафні санкції в розмірі 150-300% від вартості невибраного обсягу газу. Підставою для такої вимоги могла б послужити ст. 36 закону Швеції про контракти (до контракту від 19 січня 2009 року застосовується право Швеції), яка говорить: "Умова, положення контракту можуть бути змінені або виключені, якщо така умова або положення є надмірно обтяжливими; а якщо відповідна умова має таке значення для контракту, що було б нерозумно вимагати виконувати інші його умови, то в контракт можуть бути внесені зміни або він може бути в цілому припинений"... в) вирішення питання із зобов'язанням "Нафтогазу" про закупівлю значних мінімальних обсягів газу шляхом скасування заборони на реекспорт природного газу, що купується у "Газпрому".
Автори також зазначають, що один з варіантів вирішення питання реекспорту - через Антимонопольний комітет України. Крім того, контракт від 19 січня 2009 року не містить санкції за недотримання положення про заборону реекспорту.
"Будь-який арбітражний розгляд стосовно Контракту купівлі-продажу природного газу від 19 січня 2009 року в Стокгольмському арбітражі (стосується як розірвання вказаного контракту, так і його юридичного коректування) потребують активної участі свідків з боку "Нафтогазу", які брали безпосередню участь у його укладенні. Саме (і в основному) на підставі їхніх свідчень і перехресного допиту в арбітражі можуть бути встановлені важливі факти, які зумовлюють вимоги про розірвання контракту або його юридичне коректування і є підставою для застосування відповідних правових норм (наприклад, ст. 36 закону Швеції про контракти)", - заявляють експерти.
Водночас, як підкреслюють Алінов і Морозова, всі ключові свідки з боку "Нафтогазу" - Юлія Тимошенко, Олег Дубина, Ігор Діденко - піддані кримінальному переслідуванню в Україні. "Відкриті кримінальні справи стосовно даних осіб, що виключають їхні засвідчення в Стокгольмському арбітражі, - тільки на руку "Газпрому" і значно послаблять юридичну позицію "Нафтогазу" в разі ініціювання розгляду в Стокгольмському арбітражі", - зазначають юристи-міжнародники.
Крім того експерти підкреслюють, що реорганізацію НАК "Нафтогаз України" можуть ускладнити наявні в нього борги перед кредиторами, у тому числі перед іноземними. "Реформування компанії без погодження із зовнішніми кредиторами (на позицію деяких з них, цілком ймовірно, може вплинути "Газпром ") веде до пред'явлення вимоги про дострокове погашення кредиту і пов'язаних з ним платежів. У цьому випадку за гарантованими кредитами вимога про дострокове їх погашення (на суму близько $1,6 млрд) може бути пред'явлена безпосередньо державі", - відзначають експерти.
За інформацією видання (за даними аудиторської звітності), поточна заборгованість "Нафтогазу" перед українськими банками становить понад 24 млрд грн, а перед іноземними банками - близько $2,2 млрд, з яких близько $1,6 млрд гарантовані державою.
Експерти не відкидають, що при ліквідації "Нафтогазу" може постати питання про дострокове повернення "Газпрому" непогашеної частини авансових платежів, раніше отриманих "Нафтогазом" в оплату транзитних послуг (в останні роки "Газпром" зробив кілька таких авансових платежів).
Експерти роблять висновок, що "реструктуризація "Нафтогазу" (включаючи і його ліквідацію) - справа не 2011 року, як декларує влада, а її проведення в 2012 році вимагатиме від уряду України вирішення складних питань (у тому числі з кредиторами "Нафтогазу" і з застосуванням 100-доларової "знижки" (т.зв. Харківські угоди між урядами України і Росії від 21 квітня 2010 року передбачають, що знижка може застосовуватися тільки за контрактом між "Нафтогазом" і "Газпромом" - контракт на купівлю газу, як і сам "Нафтогаз", прямо згадані в угодах).
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас