Податкові нововведення - врозріз із деклараціями Кабміну — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податкові нововведення - врозріз із деклараціями Кабміну

Казна та Політика
1673
Кабінет міністрів продовжує "підчищати" розроблений ним же минулого року Податковий кодекс. Чергову порцію нововведень, доповнень і змін на початку липня схвалив парламент. З одного боку, перманентний процес доопрацювання кодексу дійсно спрощує бюрократичні процедури, в яких потопає український бізнес, з іншого - вводяться норми, які повністю нівелюють декларації уряду про підтримку підприємництва.
Закон про внесення змін до Податкового кодексу (№ 8217) містить досить значимий пакет норм, чого не було зроблено з моменту схвалення ПК. Серед найбільш позитивних нововведень, які стосуються бізнесу, можна назвати такі: по-перше, передбачає списання податкових штрафних санкцій, пені та адміністративних стягнень, нарахованих з 1 січня 2011 року та несплачених до держбюджету, зокрема, за несвоєчасну подачу декларації з податку на доходи фізичних осіб і при сплаті пенсійних внесків.
Варто зазначити, що піти на подібні порушення платників податків змусили власне норми ПК, які серед іншого вимагали від роботодавців подання декларацій з податку на доходи працівників навіть в тому випадку, коли останні не отримували дохід. В результаті, в органах ДПСУ утворилися колосальні черги, податківці просто фізично не встигли прийняти всі декларації. Однак, згідно із законодавством, неподання цієї документації у встановлений термін є підставою для накладення штрафу. Таким чином, цією нормою Кабмін списав штрафи, які були нараховані з його ж вини.
По-друге, скасовані фактичні податкові перевірки фізосіб-підприємців, незареєстрованих платниками податку на додану вартість (ПДВ), а також юридичних осіб, які перебувають на спрощеній системі, які застосовують ставку єдиного податку 10%.
Крім того, встановлюється мораторій на здійснення заходів державного нагляду (контролю) з боку органів держвлади і місцевого самоврядування (КРУ, пожежний нагляд та ін.) Дозволяється тільки проводити позапланові перевірки дотримання санітарних вимог і на підставі скарг споживачів. Але підприємцям не варто особливо радіти. Дочитайте формулювання даної норми до кінця, і все стане зрозуміло - обмеження діятимуть тільки до введення в дію закону про спрощену систему оподаткування.
По-третє, в законі чітко виписано, які документи повинні бути надані для проведення виїзної та фактичної перевірки. Відтепер посадові особи ДПСУ маю право розпочати такий аудит тільки за наявності направлення. У ньому вказуються дата видачі, найменування органу державної податкової служби, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (об'єкта), перевірка якого проводиться, мета, вид (планова або позапланова), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка буде проводити перевірку. Крім того, платник податку має право вимагати копію наказу про проведення перевірки та службового посвідчення осіб, зазначених у направленні на проведення перевірки.
По-четверте, Податковий кодекс доповнено положенням, яке передбачає, що з платниками податків, що подають звітність в електронній формі, листування органів Державної податкової служби може здійснюватися за допомогою електронного зв'язку, в електронній формі з дотриманням вимог закону про електронний документообіг і електронний цифровий підпис. За запитом платника податків, що отримав документ в електронній формі, орган ДПСУ зобов'язаний видати йому відповідний документ у паперовій формі протягом трьох робочих днів з дня надходження відповідної вимоги (у письмовій або електронній формі). Встановлюється також, що достатнім підтвердженням автентичності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі в паперовій формі, або наявність електронного цифрового підпису платника податків.
Крім названих нововведень, законом № 8217 врегульовано значну кількість локальних норм, що полегшить життя підприємцям. Разом з тим, у ньому міститься ряд положень, які йдуть врозріз з деклараціями Кабміну про підтримку бізнесу.
Уряд, всупереч забороні змінювати ставки податків серед року, проштовхнув норму про збільшення з 1 серпня ставки збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства з 1% до 1,5%. Суми незначні, але це кричуще порушення демонструє повний нігілізм Кабміну щодо чинного законодавства.
Викликає подив і той факт, що з остаточного тексту закону була вилучена норма, яка відновлює відшкодування ПДВ зернотрейдерам при експортних операціях. Подібне обмеження в принципі неприпустиме, тому що фактично уряд легально відбирає у підприємців їх оборотні кошти. Кабмін, дописавши це в ПК, прикривався декларацією про стимулювання експорту високотехнологічної продукції. Намір більш ніж благородний, але чому б не скасувати відшкодування ПДВ для експортерів руди, коксу, вугілля, електроенергії та сталевих напівфабрикатів. Очевидно, що на такі обмеження ніхто не піде. А в результаті маємо наступне: поля "часто-густо" засіяні рапсом, пшениця зустрічається від випадку до випадку. Хто ж буде нею займатися, якщо з боку уряду немає ні розуміння, ні підтримки?..
Таким чином, переписування Податкового кодексу поки повністю відповідає його розробці - ряд норм зводять нанівець всі позитивні моменти. ПК досі не виконує свого ключового завдання - формування ефективного та прогнозованого фіскального простору.
Олексій Левицький
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас