Євро: як полагодити помилково спроектовану модель — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Євро: як полагодити помилково спроектовану модель

Валюта
1659
Якщо у продукту виявляється дефект, його вилучають з виробництва до усунення недоліків. Це повною мірою стосується і Європейського валютного союзу.
Європейський валютний союз в його нинішньому вигляді з самого початку був погано сконструйований. Хоча для його творців було зрозуміло, що єдиний валютний простір може успішно функціонувати тільки в рамках економік, які мають такий же потенціал, критерії для вступу до зони євро, які були розроблені, виявилися недостатніми і тому неефективними.
Довільні критерії
Ці критерії були обрані з Маастрихтського договору довільним чином і пов'язані лише з граничним рівнем інфляції, довгостроковими відсотковими ставками, а також розмірами річного дефіциту держбюджету і сукупного боргу країн-кандидатів на вступ зону євро.
Таким чином, проблеми в розвитку єврозони були запрограмовані. А її безпосереднє створення дало можливість середземноморським країнам з більш слабкими валютами вийти на задані параметри. До моменту введення єдиної європейської валюти вони майже виконали всі необхідні умови. На деякі недоліки в Брюсселі закрили очі, а як мінімум одна країна вдалася до серйозних маніпуляцій, щоб приховати реальний стан справ. Головною метою було потрапити в єврозону, відразу після чого можна було повернутися до колишнього фінансового нехлюйству.
Але ще гірше те, що критерії для вступу в зону євро нічого не говорять про сильні і слабкі сторони економіки тієї чи іншої країни і, звичайно ж, про її конкурентоспроможність на світовому ринку. Природно, такі чинники дуже важко зазнають кількісної оцінки, їх складно виразити одним індексом. Але вони повинні бути в якійсь формі прораховані, щоб вирішити, чи відповідає країна вимогам зони євро чи ні.
Хибна мета
Так чи інакше, але слабкі в структурному плані і неконкурентоспроможні країни стали членами Європейського економічного і валютного союзу (EWWU), і в результаті це не принесло їм самим жодних вигод. Зовсім навпаки. Хоча середземноморські держави скористалися можливістю брати кредити в єдиній європейській валюті під низьку відсоткову ставку, що спочатку викликало невеликий економічний підйом, у довгостроковій перспективі вони тільки самі собі нашкодили.
Адже чим довше існував валютний союз, тим більш очевидними виявлялися економічні слабкості середземноморських країн, тим більшим ставало їх відставання в продуктивності праці від дисциплінованих північноєвропейських членів єврозони. Раніше все це не було б великою трагедією. Грецьку драхму і португальський ескудо можна було б девальвувати в кілька етапів. Але сьогодні такий вихід вже неможливий, оскільки валюта греків і португальців зараз називається євро.
Політики не готові визнати цей початковий недолік єврозони. Вони чаклують над усуненням симптомів хвороби, зариваються в другорядних деталях, таких як діяльність рейтингових агентств, виграють для себе час за допомогою виділення пакетів фінансової допомоги. І не роблять спроб вирішити основну проблему. При цьому оновлена ​​модель Європейського валютного союзу була б цілком можливою, але тільки при схваленні рішучих і радикальних заходів.
Необхідні кроки
По-перше, кредитори повинні змиритися з втратою частини вкладених в грецькі і португальські держоблігації засобів. Аргумент, що при цьому Афіни і Лісабон відрізали би себе від світового ринку капіталів, не переконливий, оскільки вони на ньому в будь-якому разі більше не отримують ні цента.
Банківська система також змогла б уникнути колапсу, оскільки більшість банків уже встигли продати свої найризикованіші активи Європейському центробанку (ЄЦБ). Паніка в жодному разі не повинна перекинутися на інші країни ЄС - Іспанію, Ірландію чи Італію. І цього не станеться, якщо ринків капіталу з самого початку пояснять, для чого задумані ці заходи.
По-друге, треба виділити реально великі гроші, щоб викупити Португалію і Грецію із зони євро. Іншими словами, фінансово замортизувати ефект, який неминуче проявиться, коли ці країни, повернувшись до драхми і ескудо, зіткнуться з необхідністю девальвації їх валют, яка виросла за ціле десятиліття.
Валютний союз на нових засадах
В результаті у нас залишився б здоровий і посилений валютний союз, але в скороченому вигляді. Третім кроком на шляху його зміцнення обов'язково має стати початок створення наднаціонального європейського фінансового органу. І він повинен стати емітентом єдиних для всіх країн єврозони облігацій.
"Ми б отримали в такому випадку цей бар'єр на шляху зростання розмірів держборгу", - погоджується з цим аргументом, наприклад, член ради директорів ЄЦБ Лоренцо Біні Смагі. Адже якби борги країни упиралися в стелю, то вона повинна була б для латання фінансових дір або почати оздоровлення своїх фінансів, або звернутися по допомогу до європейського стабілізаційного фонду. І все це передбачало б виконання строгих вимог.
Процес переконання міністра фінансів Німеччини в необхідності випуску єдиних для всіх країн єврозони облігацій викликав би у нього біль, порівняний з тим, який відчувають при видаленні зуба. Адже він при цьому позбавляється можливості позичати кошти на фінансових ринках за максимально вигідним німецьким відсотком.
Рольф Венкель
За матеріалами:
bfm.ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас