Про подарунки і "відкати" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Про подарунки і "відкати"

Казна та Політика
2501
Начебто в нашій країні іноді приймаються корисні та прогресивні закони. Наприклад, Закон "Про доступ до публічної інформації". Або Закон "Про протидію корупції", що набрав чинності з 1 липня 2011 року. Тільки чиновники "мали на увазі" незручні для себе закони. Як вони виконують той же Закон "Про доступ до публічної інформації" - вже зрозуміло. І управу на них поки не знайшли. Те ж саме цілком може трапитися і з Законом "Про боротьбу з корупцією".
Чи можуть громадяни вплинути на те, щоб Закон "Про боротьбу з корупцією" запрацював?
Хто тепер понесе покарання?
Закон цей для чиновників набагато більш неприємний, ніж Закон "Про доступ до публічної інформації". Хоча б тому, що передбачає чітко прописані покарання. Відповідальність за хабарі виписана детально - його розробники явно знали, про які суми йде мова. Мало того, під загрозу понести відповідальність потрапили і потенційні хабарники, які не є держслужбовцями - аудитори, нотаріуси, адвокати та інші. Вони всі названі особами, які "надають публічні послуги". Їх штрафуватимуть на 1700-4250 грн., незалежно від розміру хабара. За повторний випадок передбачається до трьох років в'язниці або ж штраф від 5950 до 11 900 грн.
Між іншим, вчителі та лікарі, теоретично, не потрапляють до цієї категорії. Мимоволі подумаєш - а якби вони все ж були прирівняні до держслужбовців, зраділи б вони такому закону?
Отже, що чекає чиновників, які беруть хабарі? Відтепер чиновнику заборонено приймати подарунки на знак подяки за свою роботу. Хоча все-таки "трошки можна": від сторонньої особи це можна зробити лише два рази на рік і на суму не більше 50% від мінімальної зарплати (зараз це 480 грн.). За порушення - штраф 425-850 грн. Та й подарунок доведеться віддати.
Подивимося, як можна обійти цю норму. Оскільки подарунок не заборонено передавати через близьких родичів, то неважко здогадатися, як це буде робитися. По-друге, йдеться про подарунок, а не про послугу. А якщо мова йде про "обмін люб'язностями" в стилі "я вашу дочку влаштую в інститут, а ви мені з оформленням заповіту допоможете"?
Крім того, подарунок на 480 грн. не можна приймати від однієї людини. А якщо від "групи товаришів" і "від імені та за дорученням колективу"? Хоча тут потрібно оформляти подібні акції з розумом - подарунок безпосередньо від об'єкта аудиту, наприклад, буде занадто явним актом хабарництва. Але не варто турбуватися - зацікавлені люди спосіб обдарувати потрібну особу знайдуть.
Також чиновників, а також всіх інших "слуг народу" - суддів, прокурорів, податківців, митників та депутатів всіх мастей, зобов'язують подавати до 1 квітня щорічну декларацію про майно, доходи, витрати та зобов'язання фінансового характеру за минулий рік. Таку ж декларацію зобов'язані подавати і члени їхніх сімей, які проживають з ними під одним дахом.
У декларації повинні зазначатися як витрати, здійснені на майно, що є в приватній власності, так і на майно, що перебуває в оренді. При цьому є тимчасове застереження - ця стаття, озаглавлена "Фінансовий контроль", що набере чинності тільки з 1 січня 2012 року. Мабуть, щоб чиновники встигли "замести сліди". У статті передбачено, що фінансові операції підлягають обов'язковому моніторингу в разі, якщо сума операції дорівнює або перевищує 150 тис. грн. (зараз це 18 750 доларів). Тобто менше можна. Значить, будуть давати великі хабарі "траншами" - наприклад, по 18 тисяч доларів за раз. Декларації вони все одно не підлягають.
Що ж до родичів "під одним дахом", то лазівка в цьому випадку очевидна - як переписували майно на матерів, дружин і дядьків, які живуть під "іншою дахом", так і будуть. Ця норма нівелює саму статтю. Мало того - покарання за її невиконання становить всього 170-425 грн. Краще платити регулярно подібний штраф, ніж заповнювати декларації. А дані декларації можуть ще й оголосити такими, що не підлягають оголошенню за Законом "Про публічної інформації", як вже зроблено з деклараціями депутатів Верховної Ради.
У новому законі вирішено боротися з кумівством і непотизмом. Держслужбовцям заборонено мати в підпорядкуванні близького родича до третього коліна, включаючи усиновлених і усиновителів, а також співмешканців (цікаво, хто точно визначає факт останнього?). За порушення передбачений штраф від 850 до 2525 грн. Але що заважає прокурору влаштувати свого сина не в прокурорські, а в суддівські органи? А якщо взяти таку суспільну функцію, як депутат, то ніхто не заважає їм влаштовувати своїх дітей взагалі куди завгодно.
Треба врахувати, що закон, крім визначення "отримання хабара", передбачає ще два терміни - "незаконне збагачення" або "комерційний підкуп". Але в Кримінальному кодексі статей з такими визначеннями немає! Покарання ж у разі "збагачення" або "підкупу" передбачено більш м'яке. Тобто на процесах проти хабарників адвокати будуть зводити діяння підзахисних до цих термінів, визначення яких просто не існує. Отже, і судити нема за що.
Хронічна хвороба суспільства
Потрібно визнати - багато що в цьому законі прописано жорстко. Недарма він насилу проходив через Парламент. У грудні минулого року депутати Верховної Ради скасували пакет антикорупційних заходів, що так і не запрацював, прийнятий ще за Ющенка і Тимошенко. Потім 7 квітня ц.р. нардепи прийняли закон з положенням про декларування доходів і витрат, що перевищують 50 тис. гривень. Потім вони "схаменулися" і 12 травня підняли самі собі корупційну планку до 150 тисяч. Між тим, Президент України тоді ж заявив, що через корупцію країна щорічно втрачає близько 20 мільярдів гривень. Ці гроші не надходять до бюджету або просто крадуться. Тільки в сфері держзакупівель від 10 до 15% держбюджету йде у чиновницькі кишені.
Януковичу вторить і GRECO - група держав з протидії корупції Ради Європи. 24 травня 2011 GRECO зазначила провал України в плані законодавчого забезпечення боротьби з корупцією та невідповідності євростандартам боротьби з корупцією за 13 напрямами. Зокрема, особливо було відзначено питання розділення бізнесу і влади - тобто питання конфлікту інтересів чиновників, пов'язаних спільними родинними чи діловими інтересами з бізнесом.
Самі українці також вважають, що новий закон просто збільшить розміри хабарів, а самі форми їх отримання стануть ще більш витонченими. Про песимізм наших громадян свідчать такі дані. З 28 по 30 червня 2011 року київський Інститут ім. Горшеніна провів опитування "Корупція в Україні". 72,1% респондентів висловили упевненість, що новий закон не допоможе перемогти корупцію. Тільки 14,8% вірять в протилежне.
При цьому, велика частина опитаних - 53,5% вважають, що закон не сприятиме викоріненню корупції, бо в Україні будь-які закони не виконуються. 25,8% впевнені, що для боротьби з корупцією одного лише закону недостатньо. 32,5% вважають, що чиновники будуть саботувати виконання закону, а 12,7% українців вважають, що сам закон недостатньо жорсткий.
Уже з 1 липня 2011 року в Україні створюють єдиний реєстр корупціонерів. Хабарниками є більшість українців (тобто до реєстру корупціонерів можна сміливо записувати будь-кого, беручи в руки телефонний довідник): 68,5% опитаних доводилося давати гроші і робити подарунки людям, від яких залежало вирішення їхніх проблем. Ця цифра, насправді, більша - адже ще 12,4% не змогли на нього відповісти.
При цьому суспільство нічого особливого на фронті боротьби з корупцією запропонувати не може. Культура хабарництва у нас вкоренилася надзвичайно сильно. 57,6% вважають найбільш ефективними заходами посилення відповідальності за корупційні дії (так воно начебто вже відбулося). 45,3% вважають, що потрібно реформувати судову систему, яка буде суворіше карати хабарників, а 39,3% пропонує посилити контроль над чиновниками з боку суспільства.
При цьому 13,2% вважає, що можна легалізувати найменш соціально небезпечні види хабарництва ("презенти" лікарям, вчителям). 11,2% вважає головною панацеєю підвищення рівня самосвідомості громадян, 8,1% вважає, що потрібно надати правоохоронним органам додаткові повноваження.
(Всього, згідно з випадковою вибіркою, було опитано 1000 респондентів віком від 18 років у всіх адміністративних одиницях України. Похибка репрезентативності не перевищує +/-3,2%)
До чого призведе новий закон?
По-перше, сам закон народився із спочатку порочною позицією у вигляді нижньої "стелі" в 150 тисяч гривень декларування та безліччю лазівок для хитромудрих корупціонерів.
По-друге, очевидно варто очікувати як саботажу цього закону чиновниками, так і демонстративну ловлю сотень хабарників різних рівнів заради показової боротьби з корупцією "в телевізор" і заради звітів силових органів перед начальством, яке тепер буде спускати "плани" з упіймання тих, хто бере хабарі (а хто при цьому буде перевіряти самих силовиків?). Мало того - можуть заарештовувати і хабародавців, тобто простих громадян, і таким чином виконувати цей план. При цьому можлива конкуренція між відомствами - в першу чергу, силовими - за право спіймати якомога більше хабарників.
По-третє, під виглядом боротьби з хабарництвом буде прискорюватися ротація кадрів чиновників і заміна їх на більш лояльних. Під цим приводом можуть бути заарештовані політики і бізнесмени, які чимось не влаштовують владу. Можуть постраждати представники опозиційних партій, чиїм діянням тепер приділять особливу увагу. Для "блезиру" будуть брати і чиновників, які перебувають у правлячій партії, якщо вони зовсім вже будуть комусь заважати. Напередодні парламентських виборів скандали з затриманням різноманітних хабарників у центрі і на місцях будуть тільки множитися.
Нарешті, варто зазначити, що цей закон фактично не поширюється на тих, хто вже отримав своє - землі, ділянки та угіддя. Задекларує Президент повну вартість та площу своїй резиденції в Межигір'ї? Дізнаємося ми що-небудь про справжні доходи і витрати прем'єр-міністра, спікера, віце-прем'єрів, губернаторів і мерів? Більш ніж сумнівно, що ми, таким чином, одержимо уявлення про світ схем і відкатів такого високого рівня, що заради них часом укладаються міжнародні угоди та контракти сумнівної якості. На найвищому рівні влади великі справи вирішуються не подарунками в 150 тисяч гривень.
Там мова йде про мільйони і мільярди, про кошти, які йдуть в офшори, про тендери та закупівлі з великим числом нулів, про закордонні рахунки і добре приховану закордонну нерухомість. За майбутній до першого декларування (1 квітня 2012 р.) рік всі "вуха", що явно стирчать, у вигляді нерухомості можуть бути "прикриті" відповідними юридичними нормами або переписані на фіктивних власників.
Схем відходу від виконання цього закону - безліч. І поки наш громадянин не побачить, що вулиці перестали перекривати для проїзду високих кортежів, що міністри і депутати не скуповують гектарами заповідники, що за хабарництво садять осіб найвищого рівня, що належать до нинішньої влади, - до тих, майже фантастичних часів боротьба з корупцією залишиться лише формальною декларацією.
А чи відучимося ми самі давати хабарі у зв'язку з новим законом? От якби всі українці з певного числа відмовилися їх давати, це стало б, як мінімум, випробуванням системи відносин народу та влади на міцність. Чиновником нижчого і середнього рівнів тепер бути на так вже й вигідно - завжди можуть підставити або донести.
Тому вони, ці чиновники, стануть злішими, брати будуть більше. І якщо ми не хочемо їм давати хабарі, давайте спробуємо не давати. Давайте хоч дітей своїх цьому почнемо вчити. Може, після сотого і п'ятисотого подібного випадку кількісні зміни перейдуть у якісні, і хабарництво хоча б на нижчому, найближчому до нас рівні зменшиться.
Павло Ковальов
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас