Стаж порядку — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Стаж порядку

Казна та Політика
2033
Урядова реформа пенсійної системи дозволить не стільки вирішити проблеми ПФ і пенсіонерів, скільки дасть можливість подальшої співпраці з МВФ. Законопроект незначно коригує солідарну систему. А введення обов'язкової накопичувальної відкладається до кращих часів.
Ще 31 травня Верховна Рада повернула Кабміну на доопрацювання законопроект № 7455 "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи". І того ж дня, очевидно, допрацювавши документ, уряд знову вніс його в парламент, де він був зареєстрований під тим же номером. Втім, вдосконалений проект закону практично не змінився. Це підтвердили і профільний парламентський комітет, який рекомендував у своїх висновках народним обранцям знову повернути його розробникам, і Головне науково-експертне управління ВР, яке вважає, що документ, як і його попередник, потребує суттєвого доопрацювання. "Новий законопроект продовжує кращі традиції старого, оскільки всі основні нововведення залишилися", - говорить юрист АТ "АФ "Актіо" Іван Ромащенко.
Але головний ідеолог пенсійної реформи віце-прем'єр Сергій Тігіпко вважає, що нинішній варіант реформи "набагато м'якший за початковий". І навіть (вже традиційно) додав, що він найбільш ліберальний в Європі (нагадаємо, в листопаді минулого року прем'єр-міністр Микола Азаров заявляв, що розроблений урядом проект Податкового кодексу найліберальніший в Європі, після чого документ розкритикував президент Віктор Янукович). За словами Сергія Тігіпка, парламент повинен схвалити пенсійну реформу до кінця поточної сесії (14 червня Верховна Рада включила до порядку денного законопроект про пенсійну реформу, підготовлений Кабінетом міністрів - ред.).
Труду кожен вік підвладний
Розробники проекту закону так і не зважилися відмовитися від підвищення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років, чого вимагає МВФ. Для пом'якшення наслідків передбачається встановити перехідний період. При цьому в пояснювальній записці до документа сказано, що пенсійний вік буде збільшуватися на шість місяців щороку. А в самому законопроекті передбачено, що шестимісячне підвищення відбувається не щорічно, а кожні півроку. Тобто, якщо раніше передбачалося, що підвищення пенсійного віку для жінок до 60 років буде проходити протягом 10 років, то тепер це "задоволення" розтягнуть всього на п'ять років. Згідно з іншою нормою законопроекту, жінкам, які підпадають під підвищення пенсійного віку, встановлюється надбавка до пенсії розміром 2,5% за кожні шість місяців роботи після 55-річчя. Але такий стимул виглядає сумнівно. Сьогодні 55-річна жінка може працювати і додатково отримувати хоча б мінімальну пенсію за віком розміром 55% заробітної плати. Більше того, згадана надбавка застосовується тільки до досягнення пенсіонеркою 60-річного віку.
В деяких випадках передбачається підвищення пенсійного віку і для чоловіків - з 60 до 62 років. Правда, відповідно до законопроекту, це стосується лише тих, хто претендує на спеціальну пенсію, а саме держслужбовців, представників органів місцевого самоврядування, наукових співробітників та ін. Ці особи можуть вийти на пенсію і в 60 років, але за віком. Якщо ж вони бажають отримувати пільги і надбавки відповідно до спеціальних законів, їм доведеться попрацювати ще пару років. Для держслужбовців є й інші малоприємні "сюрпризи": максимальний розмір пенсії зменшується з 90% до 80% заробітку. Також 62 роками обмежується термін можливого перебування на службі (сьогодні термін перебування на держслужбі можна продовжувати до 65 років). "Держслужбовців, які отримують не надто високу зарплату, позбавляють також і пенсії, заради якої, власне, багато з них і займають свої посади. У зв'язку з цим найближчим часом можна чекати на масовий відхід людей з державної служби", - вважає Іван Ромащенко. Очевидно, що мотивація тих, хто прийде їм на зміну, буде полягати не в зарплатах і вже навіть не в додаткових соціальних гарантій.
Більш того, за словами Сергія Тігіпка, уряд пропонує ввести норму про підвищення пенсійного віку до 62 років взагалі для всіх чоловіків протягом чотирьох років починаючи з 2013 року. Варто зазначити, що середня тривалість життя чоловіків в Україні сьогодні становить 62,5 року, і багато з них, сплачуючи всі необхідні відрахування до ПФ, не доживають і до такого віку.
Або зарплата, або пенсія
Рятувати Пенсійний фонд планується також за рахунок підняття нормативного стажу для призначення пенсій: для жінок - з 20 до 30 років, для чоловіків - з 25 до 35 років і мінімального стажу - з 5 до 15 років. Певним чином така ініціатива справедлива. Враховуючи, що часом пенсіонер з п'ятирічним стажем робочим отримує майже таку саму пенсію, як пенсіонер, який пропрацював 40 років. Проте все одно державі доведеться вирішувати проблему соціального забезпечення пенсіонерів, стаж роботи яких не буде відповідати новим правилам. Дана норма торкнеться і осіб, які отримують надбавки за понаднормовий стаж роботи. Згідно з чинним законодавством, за кожний повний рік роботи понад встановлений стаж пенсіонер має право на доплату розміром 1% мінімальної пенсії за віком. Тепер же пенсіонери по суті позбавляються 10% пенсії.
Заощадити влада планує і на пенсіонерах, які працюють. Зокрема, пропонується позбавити їх усіх надбавок до пенсії до моменту, поки вони не підуть з роботи. Крім того, законопроект передбачає, що у разі збільшення прожиткового мінімуму пенсія тим, хто побажав і далі працювати, не збільшується. Це щонайменше суперечить одній з цілей документа - стимулювати роботу людей, які досягли пенсійного віку. Дана норма може призвести до масових звільнень пенсіонерів напередодні набуття чинності закону. Також можна очікувати, що така ініціатива наштовхнеться на протест дрібних підприємців-пенсіонерів. Адже тільки недавно уряд передав до парламенту законопроект про спрощену систему оподаткування, яким пропонується звільнити спрощенців-пенсіонерів від сплати єдиного соціального внеску. Окремі пенсіонери, як правило, змушені організовувати невеликий бізнес, щоб отримати хоч якийсь дохід, крім мізерної пенсії. Тепер їм доведеться вибирати: або бізнес, або пенсія.
Є межа
Протестні настрої громадян покликана згладити норма, згідно з якою максимальну пенсію (в тому числі депутатів, суддів, міліціонерів і прокурорів тощо) пропонується обмежити 10 прожитковими мінімумами (ПМ, 7640 грн). До речі, в попередньому варіанті законопроекту пропонувалося встановити обмеження в 12 ПМ. Більш того, обмеження пропонується поширити і на тих, кому пенсії були призначені раніше (нині пенсії деяких осіб перевищують мінімальну в сотні разів). Дана норма довгий час була предметом дискусій. Адже перш за все вона обмежує права 450 потенційних (чи реальних) VIP-пенсіонерів, які й повинні її підтримати. Хоча глава фракції ПР у парламенті Олександр Єфремов пообіцяв, що депутати його фракції підтримають цю норму. Але навіть у цьому випадку залишається можливість згодом визнати її неконституційною. Адже ст. 22 Конституції України визначає, що при схваленні нових законів або внесенні змін до чинних не допускається звуження обсягу чинних прав і свобод. Це підтверджено і двома рішеннями КСУ від 1 грудня 2004 року і від 11 жовтня 2005-го. "А тому, навіть якщо як наживка для електорату обмеження розміру пенсій буде встановлено, зацікавлені групи (судді, прокурори, народні депутати та ін.) зможуть повернути собі таке право, звернувшись до Конституційного Суду", - говорить керівний партнер ЮФ "Гринчук, Горпінюк і Партнери" Андрій Гринчук.
При цьому, за його словами, виникне парадокс: чому підвищення пенсійного віку для простих громадян не є звуженням змісту та обсягу прав і свобод громадян, а обмеження розміру привілейованих пенсій розглядається як порушення Конституції? "За таких обставин реалізація навіть запропонованих "фасадних" заходів реформування пенсійної системи можлива лише в разі зміни позиції Конституційним Судом, - зазначає адвокат. - Але йому змінювати свою позицію вже не вперше, був би попутний вітер з Банкової".
Щоправда, Сергій Тігіпко запевняє, що у нього є аргументація, чому запропоновані норми не суперечать основному закону. "В даному випадку є дві статті Конституції: одна, яка свідчить, що не можна погіршувати соціальні стандарти, інша говорить про рівність наших громадян", - пояснив він свою позицію. Але цю точку зору поділяють не всі. Раніше спікер Володимир Литвин наполягав на тому, що обмеження пенсій тим, хто їх вже одержує, все таки антиконституційне. У будь-якому випадку, навіть якщо такі зміни пройдуть через парламент, їх можна буде скасувати в будь-який зручний для влади день.
Особистий рахунок
Очевидно, що реформа пенсійної системи повинна полягати не стільки в підвищенні пенсійного віку та обмеженні максимальних пенсій, скільки у введенні в дію другого рівня пенсійного забезпечення. Урядовий законопроект передбачає поетапне введення обов'язкової накопичувальної системи, починаючи з віднесення на другий рівень 2% від фонду оплати праці (ФОП) за рахунок єдиного соціального внеску (ОСВ), зі щорічним збільшенням цих відрахувань на 1-7%. Але наслідком такого нововведення стане зменшення відрахувань до солідарної системи, що призведе до збільшення дефіциту Пенсійного фонду (ПФ). Тому уряд пропонує вводити в дію другий рівень лише після того, як бюджет ПФ стане бездефіцитним.
Зазначимо, в 2010-му дефіцит бюджету ПФ склав близько 35 млрд грн. Цього року уряд розраховує зменшити цю цифру приблизно до 18 млрд грн. Хоча, швидше, даний показник буде набагато більшим. За рахунок же збільшення пенсійного віку, зменшення пенсійних пільг і обмеження максимальних пенсій планується в поточному році заощадити всього 211,6 млн грн, а наступного - 2,5 млрд. Тобто виходить, що пенсійна реформа покликана вирішити проблему з дефіцитом бюджету ПФ, але провести її вдасться лише після того, як дефіциту бюджету не буде. "Ні про яку реформу в оцінці поданих ініціатив не може йтися, - вважає Андрій Гринчук. - До введення системи накопичувального пенсійного страхування пропонується перейти виключно після подолання дефіциту Пенсійного фонду. Оскільки фінансовий ефект від підняття пенсійного віку в порівнянні з дефіцитом є мізерним, то на введення другого рівня системи пенсійного забезпечення очікувати найближчим часом не доводиться".
Не з того кінця
Швидше за все, уряд спробує врятувати бюджет ПФ за рахунок боротьби з тіньовими зарплатами. Нагадаємо, ряд відповідних законопроектів вже підготувало Мінсоцполітики. І напевно в разі схвалення пенсійної реформи ці документи будуть внесені до порядку денного парламенту вже на початку осені. Але, на жаль, уряд не планує зниження фіскального навантаження на бізнес, у тому числі на ФОП. А закручування гайок з метою наповнити ПФ може призвести лише до зворотного ефекту: бізнес більше буде йти в тінь, а відрахування до Пенсійного фонду падати. "Оздоровлення пенсійної системи неможливе без законодавчого стимулювання інвестиційних процесів в економіці, - говорить Андрій Гринчук. - Почати варто хоча б із виконання вже чинних законів: не можна протягом бюджетного року змінювати податкові правила, а про введення нових потрібно попереджати хоча б за півроку, як передбачено Податковим кодексом".
Варто відзначити, що, згідно із законопроектом, другий рівень пенсійної системи пропонується вводити тільки для осіб, які на момент його введення не досягли 35-річного віку. Не зовсім зрозуміло, чому більш молодим людям надано можливість відраховувати частину ОСВ на персональний накопичувальний рахунок, а за рахунок відрахувань із зарплат людей більш старшого віку будуть утримуватися сьогоднішні пенсіонери. Крім того, документ чомусь передбачає участь в обов'язковій накопичувальній системі недержавних пенсійних фондів (НПФ). Вони будуть вибиратися на конкурсах, що проводяться Держфінпослуг спільно з Мінсоцполітики. Тобто НПФ протягом 30 років зможуть залучати пенсійні внески громадян, інвестувати їх та отримувати прибуток, при цьому не здійснюючи жодних виплат. Тому можна очікувати, що в боротьбі за титул переможців таких конкурсів будуть застосовуватися будь-які методи. "Природно, накопичувальне пенсійне забезпечення - це світле майбутнє пенсійного законодавства, але для його повного впровадження в нашу правову систему, по-перше, повинні бути створені надійні гарантії збереження пенсійних рахунків і, по-друге, пройти десятиліття, необхідні для формування таких рахунків" , - вважає Іван Ромащенко.
Вілен Веремко
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас