Арбузов відмовив Азарову — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Арбузов відмовив Азарову

Валюта
5006
Попередні транші МВФ розподілялися між Національним банком і урядом, що суперечило початковій ідеї фінансування фондом дисбалансів платіжних балансів країн-реципієнтів.
"Гроші в більшості випадків отримує центральний банк країни для збільшення своїх резервів, а не цілей державного бюджету", - говорить аналітик інвестиційної компанії "Ренесанс Капітал" Анастасія Головач. І тільки для України і ще кількох країн, враховуючи специфіку протікання кризи, були зроблені виключення.
Але цього разу прямого перетікання коштів траншу до бюджету не вийде. Арбузов має намір використовувати їх за призначенням - збільшити валютні резерви центрального банку напередодні наступного року, коли заплановані значні виплати за зовнішніми позиками з боку уряду.
Нагадаємо, в договорі між владою України і МВФ про надання кредитної лінії розміром $15 млрд. було передбачено виділення близько $ 2 млрд. для цілей фінансування дефіциту бюджету (ці гроші вже були спрямовані в бюджет 2010 р.). Інша частина кредиту (близько $13 млрд.) повинна бути використана для поповнення резервів НБУ. "Різниця в такому використанні засобів полягає в тому, що резерви НБУ не зможуть пустити на фінансування витрат бюджету.
Вони будуть йти тільки на валютні інтервенції, тобто для згладжування коливань попиту і пропозиції валюти на внутрішньому ринку і для розрахунків за зовнішніми зобов'язаннями країни", - пояснює економіст ІК "Трійка Діалог Україна" Ірина Піонтковська. За її словами, кошти МВФ будуть перебувати в резервах НБУ до того моменту, поки не виникне необхідність їх використання для цілей платіжного балансу.
Кабміну за такого розвитку сценарію доведеться виходити на ринок і купувати за гривню валюту у центрального банку, і таким чином розраховуватися за своїми боргами.
Водночас аналітик ІК Phoenix Capital Олександр Лозовий хоч і вважає надходження траншу кредиту в резерви центробанку нормою, з іншого боку, відзначає присутність і негативних факторів. "Важливість продовження співпраці з МВФ на даний момент значно нижча, ніж була рік тому.
Економіка України демонструє непогані показники зростання, а дефіцит бюджету, за заявами уряду, повинен бути на рівні 3% від ВВП, що значно нижче, ніж в інших східноєвропейських країнах", - міркує аналітик. Крім того, він нагадує і про можливий негативний вплив неотримання наступного траншу МВФ. Так, співпраця з МВФ виступає необхідною умовою отримання фінансування від інших міжнародних організацій.
"Поточна ситуація з платіжним балансом країни залишається досить сприятливою на тлі стабільного попиту на основні статті українського експорту і високою глобальної ліквідності", - впевнена Ірина Піонтковська. На її думку, кошти МВФ наразі не є гостро необхідними для підтримки макроекономічної стабільності.
Втім, враховуючи той факт, що існують ризики зниження припливу іноземних інвестицій і ослаблення зовнішнього попиту, виконання програми МВФ є якорем позитивних очікувань іноземних інвесторів відносно перспектив української економіки. А успішна співпраця з МВФ, в свою чергу, покращує умови для запозичень українськими компаніями та урядом на міжнародних ринках капіталу.
Не бачить у короткостроковій перспективі серйозних проблем для України у відсутності фінансування з боку МВФ і головний економіст Dragon Capital Олена Бєлан. Однак, за її словами, відсутність зовнішнього якоря, яким є Фонд, на тлі наближення парламентських виборів несе ризик погіршення бюджетної дисципліни і збільшення дефіциту бюджету, незважаючи на солідне зростання його дохідної частини.
Крім того, занепокоєння у Олени Бєлан викликає і фінансове становище "Нафтогазу України", яке безсумнівно погіршиться, якщо уряд не буде підвищувати внутрішні тарифи на газ в умовах різкого зростання ціни імпорту. Адже очевидно, що "Нафтогазу" буде потрібна додаткова підтримка з державного бюджету, що негативно позначиться на загальній ситуації в державних фінансах.
"Якщо ключові вимоги МВФ не будуть виконані до закінчення поточної парламентської сесії, інвестори можуть переглянути вартість позик для України в бік підвищення", - говорить вона. За оцінками експерта, розширення спредів і доходностей суверенних єврооблігацій України може скласти до 100 б.п. "Це збільшить ціну на запозичення на зовнішніх ринках, але не стане непереборною перешкодою для випуску нової позики. Очікується, що Міністерство фінансів вийде на ринок єврооблігацій цього року незалежно від стану програми з МВФ", - продовжує пані Бєлан.
А ось керівник аналітичного підрозділу групи "Інвестиційний Капітал Україна" (ICU) Олександр Вальчишен, навпаки, вважає, що отримання третього траншу МВФ для України дуже важливе, оскільки автоматично підтвердить наявність в України розумної економічної політики, спрямованої на латання дір у державних фінансах.
Крім того, на думку Олександра Вальчишена, Україні цілком реально отримати третій транш, але для цього ще необхідно провести у Верховній Раді закони про пенсійну реформу. "Ми очікуємо, що уряд отримає третій транш кредиту МВФ після схвалення пенсійної реформи та затвердження підвищення цін на газ для населення", - доповнює колегу Олександр Лозовий.
Підстави для озвучування експертами позитивних прогнозів дійсно є: днями Кабмін подав до парламенту новий варіант законопроекту про пенсійну реформу. А віце-прем'єр-міністр Сергій Тігіпко заявив, що на позитивне рішення щодо видачі чергового кредитного траншу можна очікувати у липні - початку серпня.
"Подача до парламенту поправок до законопроекту про пенсійну реформу збільшує ймовірність відновлення співпраці з МВФ і отримання чергового кредитного траншу розміром $1,5 млрд. Однак на сьогоднішній день залишається чимало нез'ясованих питань. Наприклад, як експерти МВФ оцінять вплив поправок до законопроекту на дефіцит бюджету, або, що більш важливо, чи буде прийнятним для Фонду прийняття реформи лише в першому читанні (як на даний момент планується), що зовсім не означає його набуття чинності", - розмірковує Олена Білан.
Крім того, за словами Ірини Піонтковської, українська влада поки що не затвердила графік підвищення тарифів на газ для населення (положення якого узгоджуються з цілями поступового скорочення дефіциту державного сектора до рівнів, передбачених програмою МВФ - до 3,5% ВВП в 2011 р. і 2,5% ВВП - в 2012 р.).
У цілому, враховуючи слабкий прогрес на ниві пенсійної реформи і тривалі переговори щодо вартості цін на газ з Росією, експерти сумніваються, що фінансування від МВФ буде отримано до початку осені.
Леся Виговська
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас