У монополій відберуть тарифи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

У монополій відберуть тарифи

583
В Україні буде створено незалежний регулятор у галузі транспорту: законопроект про створення відповідного органу президент доручив Кабміну підготувати до червня. Об'єктом регулювання комісії повинні стати перш за все тарифи транспортних монополій.
Про необхідність створення національної комісії держрегулювання транспорту йдеться в указі президента № 504/2011 від 27 квітня. Цим нормативним актом глава держави затвердив план-графік виконання "Програми економічних реформ на 2010-2014 рр." в 2011 р. У розділі, присвяченому розвитку транспортної інфраструктури, виділений пункт про створення незалежного регулятора на транспорті. Віце-прем'єру та міністру інфраструктури Борису Колесникову спільно з прем'єром Миколою Азаровим доручено забезпечити розробку до червня законопроекту про заснування нового органу і внести його на розгляд парламенту.
За словами пана Колесникова, створення такої комісії орієнтоване насамперед на вироблення конкурентоспроможної тарифної політики у сфері транспорту. "Сьогодні, незважаючи навіть на те, що і "Укрзалiзниця", і українські порти перебувають в одному міністерстві, справжнього наскрізного конкурентоспроможного тарифу у нас немає", - пояснив вчора під час прес-конференції віце-прем'єр.
Дискусії навколо створення Нацкомісії з регулювання транспорту (НКРТ) тривають не перший рік. Ухвалений ще у 2000 р. Закон "Про природні монополії" передбачає, що регулювання діяльності суб'єктів природних монополій здійснюється національними комісіями. У сфері транспорту зосереджена чи не найбільша кількість таких природних монополій, до яких належать залізниця (залізничні колії), порти, вокзали, диспетчерські служби, аеропорти, спеціалізовані транспортні термінали. До суміжних з природною монополією ринків зараховують міжнародні та внутрішні перевезення вантажів і пасажирів морським, річковим, залізничним і повітряним транспортом.
Про необхідність створення НКРТ неодноразово заявляв Антимонопольний комітет, організацію такого органу підтримували і в Мінекономіки. За участю цих відомств законопроект про створення комісії на транспорті розроблявся ще у 2007 р., але до парламенту так і не дійшов, не отримавши всіх необхідних погоджень. Зокрема, проти позавідомчого регулювання галузі виступили "Укрзалiзниця" та Мінтрансзв'язку.
В залізничній адміністрації свою позицію пояснювали тим, що не бачать необхідності в створенні ще одного державного органу, до повноважень якого належало б регулювання тарифів на вантажні та пасажирські перевезення. "Залізничні тарифи зараз і так є об'єктивно і достатньо врегульованими законодавством. При цьому недостатньо коректно прописано чинне законодавство з питання, що є предметом регулювання Національної комісії", - пояснив колишній тоді заступником директора "Укрзалізниці" Віктор Чорний.
Але сьогодні можливість протидії Мінінфраструктури при створенні НКРТ вже навряд чи актуальна - відповідальний за ухвалення закону віце-прем'єр Борис Колесніков є одночасно головним транспортником. Своє позитивне ставлення до даної ініціативи він уже озвучив. "Я думаю, що комісія буде правильним координатором, жодних протиріч (з функціями Мінінфраструктури.- "i") бути не може, інакше українські порти і дороги залишаться без замовників", - заявив він учора у відповідь на питання журналістів.
Водночас експерти висловлюють застереження щодо того, щоб створення НКРТ не призвело лише до дублювання функцій вже існуючих органів виконавчої влади. "Якщо з'явиться орган, якому просто передадуть повноваження Мінінфраструктури з формування тарифів, - що це дасть? У разі збереження чинного ланцюжка узгоджень при формуванні тарифів, сенсу в створенні окремої комісії немає", - вважає керівник консалтингового консорціуму "Менеджмент консалтинг груп" Дмитро Подтуркін.
Експерт підкреслює, що ефект від діяльності такого органу буде лише в тому випадку, якщо його слово буде останнім, і стане основою для формування правил гри. "Якщо НКРТ буде створена за зразком НКРЕ і НКРЗ, підкоряючись лише президентові, то важливо також закріпити принцип квотного формування її складу, щоб уникнути одностороннього лобізму. Приміром, НКРЕ зараз практично підконтрольна людям Ахметова (бізнесмена Ріната Ахметова.- ред .)",- додає експерт.
А аналітик Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Наталія Сисенко, яка курирує транспортну галузь, вважає, що для досягнення максимальної збалансованості ухвалених рішень НКРТ не повинна фінансуватися з бюджету. За її словами, за кордоном поширена практика фінансування подібних органів учасниками ринку. В іншому випадку існує загроза превалювання інтересів монополій при формуванні тарифної політики.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас