Українцям готують пенсійну пастку — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українцям готують пенсійну пастку

Казна та Політика
1526
Однією з головних новацій пенсійної реформи, що готується, має стати запровадження накопичувальної складової. На першому етапі - спеціальних накопичувальних рахунків, відкритих в Пенсійному фонді (ПФ) для кожного українця, що працює. На відміну від чинної зараз солідарної системи накопичувальна передбачає персоніфікацію даних про кожного платника внесків. Іншими словами, пенсія кожного українця буде жорстко прив'язана до того, скільки йому вдалося накопичити на власному персональному рахунку.
В уряді вважають це єдиною можливістю зберегти вітчизняну пенсійну систему від прийдешнього колапсу, коли внесків громадян, які працюють, просто не вистачить для того, щоб утримувати зростання армії пенсіонерів. Втім, навіть найбільш ярому прихильникові якнайшвидшого впровадження пенсійної реформи віце-прем'єр-міністру соціальної політики Сергію Тігіпко нещодавно довелося визнати, що на сьогоднішній день другий рівень такої пенсійної системи в більшості країн, де вона введена, демонструє суттєві недоліки. Сергій Леонідович не став поширюватися, про що саме йдеться. Хоча всі можливі проблеми, пов'язані з впровадженням обов'язкового державного накопичувального страхування, лежать на поверхні.
Головна проблема для держави - забезпечити стабільне наповнення спільного казана, який залишився в Пенсійному фонді. Адже на перехідному етапі за рахунок солідарної системи державі доведеться забезпечити виплату пенсій нинішнім пенсіонерам і тим, хто буде виходити на пенсію найближчими десятиліттями, а значить не встигне накопичити на індивідуальному рахунку достатньої для забезпечення власної старості суми. При цьому частина відрахувань, які роблять нинішні працівники, вже не буде потрапляти в загальний котел, осідаючи на індивідуальних рахунках. За словами директора Всесвітнього банку в Україні, Білорусі та Молдові Мартіна Райзера, минулого року до Пенсійного фонду з бюджету було перераховано суму, рівнозначну 7% ВВП (близько 60 млрд грн). В разі запровадження накопичувальної складової скарбниці доведеться спонсорувати ПФ на ще більшу суму, що в умовах кризи і входження країни в період пікових виплат за державними боргами може виявитися занадто проблематичним. Щоправда, в уряді запевняють, що до 2013 року зможуть забезпечити бездефіцитну роботу Пенсійного фонду. Але конкретних розрахунків, які саме заходи і на скільки дозволять збільшити доходи ПФ, команда Миколи Азарова поки не надала.
Погіршення фінансового стану Пенсійного фонду поставить під удар виплати допомоги нинішнім людям похилого віку. Втім, майбутнє впровадження накопичувальних пенсійних рахунків може зробити не менш проблематичним і забезпечення виплати допомоги багатьом майбутнім пенсіонерам. Йдеться про декілька категорій громадян. По-перше, це хронічні безробітні, які перебиваються на тимчасових підробітках, в яких просто немає шансу накопичити на гідну старість. За даними Держкомстату, за підсумками лютого кількість безробітних зросла до 2,2% працездатного населення, або до 616,7 тис. чоловік. Але це тільки офіційно зареєстроване безробіття. За інформацією профільного парламентського комітету, кількість економічно неактивного населення працездатного віку складає майже 7,8 млн. І це перші претенденти на безгрошових старість в майбутній реформованій пенсійній системі. По-друге, це працівники, яким неакуратно виплачуються зарплати. Відповідно, в майбутньому також неакуратно будуть поповнюватися їх індивідуальні пенсійні рахунки. Станом на 1 березня розмір невиплачених зарплат склав 1,415 млрд грн. Причому порівняно з попереднім місяцем він виріс на 5,3%. І реальних важелів погашення цієї заборгованості в держави на сьогоднішній день немає, як немає і відповідей на питання, звідки будуть брати гроші на старість в майбутньому згадані категорії громадян. Хоча задуматися про своє майбутнє не завадить і тим, хто буде регулярно відраховувати внески на свій індивідуальний рахунок. За словами Тігіпка, в перший рік дії індивідуальних накопичувальних рахунків кожен працівник буде відраховувати на них 2% від його загальних внесків до ПФ, і поступово ця цифра буде доведена до 7%. По виходу на заслужений відпочинок пенсію з накопичувального рівня можна буде отримати або єдиним платежем, або ануїтетними виплатами довічно. При цьому соціальний міністр скромно замовчує про те, скільки ж саме будуть отримувати майбутні пенсіонери: або уряд не робив таких розрахунків з урахуванням розміру відрахувань і рівня нині декларованих зарплат, або пенсії виявилися настільки мізерними, що озвучувати цю цифру урядові чиновники просто не наважуються.
Всі ці проблеми доведеться вирішувати навіть при вдалому старті пенсійної реформи. В іншому разі проблем, причому, значно складніших, може виявитися ще більше. Наприклад, повного провалу подібна реформа зазнала в Аргентині, хоча накопичувальні пенсійні рахунки там були введені ще в 1994 році, коли аргентинська економіка могла служити зразком для решти світу, що розвивається. Вже до кінця 90-х приватні підприємці почали масово ухилятися від сплати податків в ПФ, засумнівавшись в надійності та ефективності управління своїми заощадженнями. В результаті з 9,3 млн працівників, які беруть участь у накопичувальних схемах, регулярно робили внески на свої пенсійні рахунки тільки 3,8 млн. Але найгірше те, що приватні пенсійні фонди, яким були передані в управління кошти з індивідуальних рахунків, показали повну неспроможність. Лише незначна частина коштів, яка була в їх управлінні, була вкладена в акції та облігації недержавних підприємств, інше було інвестовано в державні боргові зобов'язання. В свою чергу уряд, зіткнувшись з проблемою виплат за боргами, перевів свої номіновані в доларах ЦБ перед фондами-резидентами у національну валюту. В 2001 році аргентинський песо був девальвований, що просто знецінило активи приватних пенсійних фондів. Зараз ніхто не може дати гарантій, що аналогічний сценарій не повториться і в Україні. Тим більше що й у нас вкладення в боргові папери держави - один з найбільш цікавих інвестиційних інструментів. В уряду ж, який поставлений перед необхідністю збільшити виплати за боргами, буде достатньо спокус, щоб скористатися аналогічною схемою їх зменшення. До слова, повернутися до солідарної пенсійної системи недавно змушена була і Чилі, досвід якої ще недавно багато експертів ставили Україні за приклад.
Не кажучи вже про те, що, готуючись до впровадження накопичувальної системи пенсійного забезпечення, держава не створила умов для розвитку фондового ринку, що гарантувало б керівним компаніям наявність достатніх інструментів для вкладень, і не подбало про те, щоб в принципі забезпечити надійну захист переданих їм коштів. В Україні не введені міжнародні стандарти фінансової звітності для недержавних пенсійних фондів, яким, як передбачається, можуть бути передані кошти з накопичувальних рахунків ПФ. І не існує жорстких вимог щодо розкриття інформації про реальних власників установ, які потенційно можуть брати участь в забезпеченні роботи накопичувального пенсійного страхування. А чинні нині штрафи за неналежне управління коштами учасників накопичувальної системи пенсійного страхування виглядають просто копійчаними. Що саме по собі є неораним полем для всілякого роду шахраїв, які цілком можуть залишити без копійки мільйони майбутніх українських пенсіонерів.
Тетяна Сметаніна
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас