Керівництву комерційних банків заборонили підробляти на стороні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Керівництву комерційних банків заборонили підробляти на стороні

Казна та Політика
883
Як говориться в пояснювальній записці до законопроекту, його розробка обумовлена необхідністю приведення банківського законодавства у відповідність до закону України "Про акціонерні товариства" та визначення для банків особливостей корпоративного управління. Ухвалення законопроекту має сприяти адаптації українського банківського законодавства до законодавства Європейського союзу.
Законопроектом суттєво розширюються повноваження і підвищується роль ради в управлінні банком. Рада визначається основним органом, що здійснює загальне керівництво діяльністю банку, контроль за діяльністю його виконавчого органу, захист прав учасників банку. Саме рада визначає стратегію, бізнес-план розвитку та політику управління ризиками в банку.
Документ, зокрема, визначає поняття конфлікту інтересів та впроваджує вимоги, що дозволяють його уникнути в банківських установах. Крім того, норми проекту покликані удосконалити структуру управління банку шляхом раціонального і чіткого розподілу повноважень між органами управління, а також створення належної системи підзвітності та контролю. Відтепер істотно розширюються повноваження загальних зборів учасників (з семи пунктів, що стосуються функціональних обов'язків, до 16) і ради банку (з дев'яти до 29). При цьому члени ради банку не можуть бути його співробітниками. А рада банку (крім кооперативного банку) не менш ніж на 1/4 повинна складатися з незалежних членів. Член ж ради банку, який є асоційованою особою члена правління банку, представником родинних або афілійованих осіб банку, акціонером банку або його представником, не може вважатися незалежним.
Не менш 1/4 ради банку мають становити особи, які мають повну вищу освіту в галузі економіки чи права. Інші члени ради банку повинні мати повну вищу освіту та освіту в галузі управління. А хоча б один член ради банку, який має освіту в галузі економіки чи права, повинен мати досвід роботи в банківській системі на керівних посадах не менше трьох років.
При цьому НБУ має право вимагати припинення повноважень члена ради банку, якщо він неналежним чином виконує свої функції. Законопроект також зобов'язує банки щорічно, не пізніше 30 квітня, а також на вимогу НБУ надавати інформацію про питання, які розглядалися на засіданнях ради банку, і ухвалених за ними рішень, а також перелік членів ради, присутніх на засіданнях.
На особливу увагу заслуговує заборона голові, членам правління банку та головному бухгалтеру посідати посади в інших юридичних особах, у тому числі в банках.
Норми законопроекту передбачають посилення системи внутрішньобанківського контролю, а також вдосконалення системи управління ризиками.
Учасники банківського ринку і експерти, опитані "і", в цілому позитивно оцінюють документ, відзначаючи, що закладені в ньому норми будуть, по-перше, сприяти гармонізації вітчизняного та європейського банківського законодавства, відповідаючи вимогам, зокрема, Міжнародного валютного фонду та Світового банку, а по-друге, створять умови для наведення ладу у фінансовій сфері. "Норми, аналогічні до закладених в документі, діють у всіх розвинених країнах", - говорить аналітик компанії BG Capital Віталій Ваврищук. Крім того, у великих вітчизняних банках з іноземними інвестиціями вже практикується залучення на роботу до рад незалежних управлінців. Разом з тим, відзначає експерт, норма про незалежних членів ради є не більше ніж формальністю, що задовольняє вимоги міжнародних фінансових організацій. "В остаточному підсумку вирішувати всі питання у вітчизняних фінустановах будуть їх акціонери, адже вони можуть призначити в якості незалежних членів рад "своїх" людей, які юридично ніяк не пов'язані з акціонерами, проте будуть слухняно виконувати волю господарів", - прогнозує експерт.
Серед "плюсів" документа глава наглядової ради банку "Центр" Олександр Охріменко зазначає норму, що забороняє членам правління банку працювати де-небудь в іншому місці, у тому числі в банку. Насправді, каже він, ніхто і не намагається поєднувати такі посади, однак чинний закон цього не забороняє.
За всієї "технічності" ухваленого парламентом законопроекту, експерти відзначають його прогресивне значення для регулювання фінансового ринку. Так, за словами одного з банкірів, який побажав залишитися неназваним, законопроект покликаний, крім усього іншого, відгородити фінустанови від непрофесійних управлінських кадрів, які останнім часом все частіше з'являються на ринку праці внаслідок ліквідації значної кількості вітчизняних банків. "Фахівці з поганою професійною репутацією, залишившись без роботи, йдуть в інші банки, претендуючи на керівні посади. А цього допускати не можна", - попереджає фінансист.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас