АЗС обганяють магазини — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

АЗС обганяють магазини

Енергетика
1556
"Ми бачимо, що в післякризовий період обсяги продажів в магазинах при АЗК "ОККО" відновлюються, - каже Олесь Пограничний, начальник відділу зі зв'язків з громадськістю та пресою мережі АЗС "ОККО".- Особливо хороші темпи демонструють магазини на трасових АЗК нашої мережі".
Причому темпи зростання товарообігу демонструють завидну динаміку в порівнянні з офіційною статистикою Держкомстату. "Якщо розглядати зміну роздрібного товарообігу країни як індикатор споживчого попиту, то можна відзначити, що обсяги продажів магазинів мережі на наших АЗС впевнено випереджають цей показник", - запевняє Євгенія Петрова, директор з маркетингу мережі АЗС "Шелл" в Україні.
Навіть якщо порівнювати показники like-to-like з тих міні-маркетів, які працювали повний 2009 рік, то й тут динаміка достатньо висока. "Якщо говорити про динаміку останнього періоду, то попит зростає, - каже Світлана Карпенко, начальник відділу розвитку мережі міні-маркетів компанії "Паралель".- У наших фірмових міні-маркетах приріст продажів був значним і склав минулого року 34%". При цьому представники компанії стверджують, що зростав не тільки загальний товарообіг, але показники обсягу продажів на квадратний метр. Дана тенденція відбувається, з одного боку, завдяки тому, що мережі АЗС активно розвивають і просувають додаткові послуги для автомобілістів, що дозволяє нарощувати товарообіг, перевищуючи показники не тільки інфляції, але і навіть зростання цін в окремих категоріях товарів.
"Ми впроваджуємо найкращі європейські практики обслуговування клієнтів: постійно оновлюємо асортимент в магазинах, пропонуємо нові для українського ринку послуги - наприклад, можливість перекусити на заправці хот-догом, випити натуральної кави або комфортно перепочити", - говорить Євгенія Петрова.
Тобто роздріб, розташований на автозаправних комплексах, виграє не стільки від зростання добробуту, скільки від реалізації правильної стратегії компанії, спрямованої на розширення мережі, оптимізацію асортименту, підвищення рівня обслуговування клієнтів в міні-маркетах і багато чого іншого", - вважає Світлана Карпенко.
Експерти ж рітейлу стверджують, що наявність додаткових сервісів може змінювати споживчу поведінку, надаючи клієнтам можливість виграти у часі. "Магазин на автозаправних комплексах доповнює пропозицію з палива, - вважає Микола Чумак, директор компанії IDNT.- Людина вибирає ті заправки, які можуть запропонувати додаткову цінність і можуть надати додаткові сервіси. Людина може навіть купити паливо за більш високою ціною, але при цьому заощадити свій час".
В окремих випадках міні-маркети на АЗС навіть можуть конкурувати і з традиційним рітейлом, але тільки в частині імпульсивних покупок або окремих "відсутніх" товарів. "Ми вважаємо, що сьогодні у водіїв все частіше виникає потреба придбати необхідний товар, не заїжджаючи до супермаркету, - вважає Олесь Пограничний.- Фактично ми економимо час наших клієнтів, відповідаємо за якість продуктів, які продаються і водночас пропонуємо досить широкий вибір товарів, лінійка яких постійно розширюється".
Правда, на відміну від ритейлу традиційного, роздрібні магазини, розташовані на автозаправних комплексах, схильні до впливу сезонності попиту на паливо. "Оскільки основна частина клієнтів міні-маркетів - це автомобілісти, які приїхали заправитися, то, відповідно, існує пряма залежність попиту на додаткові послуги від сезонності попиту на паливо", - говорить Світлана Карпенко.
Але в цьому випадку рітейл може компенсувати корекцію попиту, реагуючи на зміну потреби клієнтів, керуючи своїм асортиментом. "Сезонність позначається на асортименті продажів в наших магазинах, - розповідає Олесь Пограничний.- Зокрема, влітку істотну частку доходів приносить продаж напоїв, у зимовий період істотно зростає попит на зимову автохімію, омивачі та інші товари".
По суті, українські мережі АЗС відтворюють бізнес-моделі, які використовуються світовими компаніями протягом багатьох років. "Робити наголос на додаткові сервіси для водіїв у Європі операторів змушує жорстке державне регулювання цін на паливо, - каже Микола Чумак.- Через це маржа трейдерів складає лічені відсотки. Тому компанії, що володіють мережами автозаправних комплексів, намагаються розвивати супутні сервіси та послуги" .
Як стверджує експерт, український споживач все більше сприймає АЗС не як місце, в якому він може просто заправити свій автомобіль. Для нього все більшого значення набувають такі фактори, як безпека, якість послуг, що надаються, тому конкуренція на ринку з часом буде зміщуватися з цінової площини в маркетингову, де все більшого значення набуватимуть саме бренди.
"Сьогодні український споживач нафтопродуктів, маючи досить широкий вибір серед продавців палива, все більше уваги звертає на якість пропонованих продуктів і послуг, іншими словами, "клієнтоорієнтованість" того чи іншого бренду, - вважає Олесь Пограничний.- Тому основна конкуренція між продавцями палива в Україні й зараз, і на найближчу перспективу буде здійснюватися саме в цих площинах".
Опосередкованим підтвердженням зміщення сприйняття мереж АЗС є те, що навіть в умовах наявності на ринку більше дешевої пропозиції по паливу попит на якісний імпортний бензин не падає. Оператори ринку пояснюють таку поведінку водіїв тим, що вони розуміють - доплачуючи за високий стандарт палива, вони фактично купують додаткові експлуатаційні можливості для свого автомобіля, а одночасно і мінімізують кількість його шкідливих викидів. І ця тенденція буде продовжувати свій розвиток, тому що парк нових автомобілів, більш вимогливих до якості палива, в країні неухильно зростає.
Такий ринок буде диктувати новим гравцям і тим, які будуть прагнути наростити свою частку. Для того щоб закріпитися на ринку, не завжди буде достатньо хорошої мережі та доступу до палива "з перших рук". Для справжнього успіху ключове значення матимуть і якість цього палива, і якість сервісу, що надається в мережі АЗС.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас