Київ планує на трьох
Москва побоюється, що транзит російської нафти до ЄС може бути зірваний сусідами, пише журналіст російської "Незалежної газети".
Президент України Віктор Янукович планує відвідати Азербайджан з офіційним візитом, в рамках якого відбудеться перше засідання українсько-азербайджанської робочої групи з енергетичних проектів. Дата візиту поки не визначена, однак Київ і Баку вже встигли домовитися про співробітництво в сфері поставок нафти. Експерти, нагадуючи, що в цьому проекті бере участь і Білорусія, відзначають: Баку дає Києву і Мінську козирі у переговорах з Москвою з енергетичних питань.
Як відомо, Білоруська нафтова компанія і Державна нафтова компанія Азербайджану (ДНКАР) підписали контракт на постачання 4 млн. тонн каспійської нафти, яка буде транспортуватися по українському нафтопроводу Одеса-Броди. Один з українських чиновників пояснив, що ДНКАР домовилася з Мінськом про часткове заміщення каспійською нафтою венесуельських поставок: "ДНКАР, що працює на родовищах у Венесуелі, отримає право ті ж 4 мільйони тонн нафти поставити на ринки Північної Америки. А Мінськ, який законтрактував на цей рік 10 мільйонів тонн венесуельської нафти, зможе заощадити на транзиті: транспортування каспійської нафти за маршрутом Одеса-Броди обійдеться дешевше, ніж залізнична поставка через всю територію Україну до білоруського Мозиря".
Днями перший танкер доставив в одеський порт Південний 81 тис. тонн азербайджанської нафти сорту Azeri Light. Заступник міністра енергетики та вугільної промисловості України Ігор Кірюшин повідомив, що зараз у нафтопроводі Одеса-Броди знаходиться технологічна нафта російської марки Urals, для заміщення якої легкою сировиною буде потрібно півтора місяці. До весни, за його словами, азербайджанська нафта буде поставлятися не тільки на Мозирський НПЗ, а й на два західноукраїнські заводи - "Нафтохімік Прикарпаття" і "Галичина".
Кірюшин відзначив, що для реалізації проекту доведеться задіяти одну гілку нафтопроводу "Дружба" - на стику з маршрутом Одеса-Броди. Російські експерти раніше висловлювали побоювання, що це поставить під загрозу транзит нафти з РФ в ЄС. Кірюшин стверджує, що загрози не існує: "Одна з труб "Дружби" транспортуватиме 17-17,5 мільйона тонн російської нафтової суміші в Європу, а друга гілка буде транспортувати каспійську нафту на українські і на білоруський НПЗ".
Керівник аналітичної групи "А-95" Сергій Куюн вважає, що російській стороні в першу чергу політично невигідний новий тристоронній формат нафтового співробітництва. Адже він дає Мінську поле для маневру на фоні ще незавершених російсько-білоруських нафтових переговорів. "Що стосується експортних поставок російської нафти за маршрутом "Дружба", то вони навряд чи будуть зірвані, думаю, всі технологічні особливості враховані фахівцями".
Керівник аналітичної групи "А-95" Сергій Куюн вважає, що російській стороні в першу чергу політично невигідний новий тристоронній формат нафтового співробітництва.
З ним згоден експерт з енергетичних питань Валентин Землянський, який звернув увагу, що для України, як і для Білорусі, важливо отримати козирі в енергетичних переговорах з російською стороною. Він нагадав, що Київ і Баку домовляються також про другий напрям співробітництва - перспективу постачання зрідженого газу. Днями український уряд інтенсифікував роботу над проектом створення спеціального терміналу з прийому газу, який через кілька років дозволить знизити обсяги закупівлі в Росії.
"Вперше в українській історії наша влада діє в енергетичній сфері на випередження, вживає превентивні, орієнтовані на перспективу рішення. Раніше було прийнято зважувати політичні наслідки, вичікувати. Свого часу дочекалися - "Газпром" викупив газ в Середній Азії, і ми втратили можливість альтернативних поставок", - зазначив Землянський.
Директор комунікаційного агентства "Енергія" Ілля Саввін підтвердив "НГ", що, незважаючи на політичні ризики у відносинах з Росією, домовленості про постачання азербайджанської нафти в Україні, а також про завантаження нафтопроводу Одеса-Броди для прокачування каспійської нафти до Білорусі вигідні Києву: "По-перше, Україна посилює свою енергетичну безпеку за рахунок диверсифікації джерел постачання енергоносіїв. По-друге, держбюджет буде поповнюватися за рахунок транзиту".
"По-перше, Україна посилює свою енергетичну безпеку за рахунок диверсифікації джерел постачання енергоносіїв. По-друге, держбюджет буде поповнюватися за рахунок транзиту", вважає Ілля Саввін.
При цьому всі експерти критикують проект поставок високоякісної нафти з Азербайджану на два українські НПЗ. "Заводи, які планується задіяти в проекті, є найбільш морально і технологічно застарілими нафтопереробними підприємствами в країні. Вироблена ними продукція не вписується в сучасні стандарти якості - при будь-якій сировині на виході вийде низькоякісне, високозернисте паливо, яке в кращому випадку відповідає стандарту Євро-1 . А це зовсім ніяк не вписується в заяви чиновників Міненерго про перехід України на виробництво стандартів Євро-4 - Євро-5 з літа поточного року", - сказав Саввін.
За матеріалами: Независимая газета
Поділитися новиною