Київ планує на трьох — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Київ планує на трьох

Енергетика
750
Москва побоюється, що транзит російської нафти до ЄС може бути зірваний сусідами, пише журналіст російської "Незалежної газети".
Президент України Віктор Янукович планує відвідати Азербайджан з офіційним візитом, в рамках якого відбудеться перше засідання українсько-азербайджанської робочої групи з енергетичних проектів. Дата візиту поки не визначена, однак Київ і Баку вже встигли домовитися про співробітництво в сфері поставок нафти. Експерти, нагадуючи, що в цьому проекті бере участь і Білорусія, відзначають: Баку дає Києву і Мінську козирі у переговорах з Москвою з енергетичних питань.
Як відомо, Білоруська нафтова компанія і Державна нафтова компанія Азербайджану (ДНКАР) підписали контракт на постачання 4 млн. тонн каспійської нафти, яка буде транспортуватися по українському нафтопроводу Одеса-Броди. Один з українських чиновників пояснив, що ДНКАР домовилася з Мінськом про часткове заміщення каспійською нафтою венесуельських поставок: "ДНКАР, що працює на родовищах у Венесуелі, отримає право ті ж 4 мільйони тонн нафти поставити на ринки Північної Америки. А Мінськ, який законтрактував на цей рік 10 мільйонів тонн венесуельської нафти, зможе заощадити на транзиті: транспортування каспійської нафти за маршрутом Одеса-Броди обійдеться дешевше, ніж залізнична поставка через всю територію Україну до білоруського Мозиря".
Днями перший танкер доставив в одеський порт Південний 81 тис. тонн азербайджанської нафти сорту Azeri Light. Заступник міністра енергетики та вугільної промисловості України Ігор Кірюшин повідомив, що зараз у нафтопроводі Одеса-Броди знаходиться технологічна нафта російської марки Urals, для заміщення якої легкою сировиною буде потрібно півтора місяці. До весни, за його словами, азербайджанська нафта буде поставлятися не тільки на Мозирський НПЗ, а й на два західноукраїнські заводи - "Нафтохімік Прикарпаття" і "Галичина".
Кірюшин відзначив, що для реалізації проекту доведеться задіяти одну гілку нафтопроводу "Дружба" - на стику з маршрутом Одеса-Броди. Російські експерти раніше висловлювали побоювання, що це поставить під загрозу транзит нафти з РФ в ЄС. Кірюшин стверджує, що загрози не існує: "Одна з труб "Дружби" транспортуватиме 17-17,5 мільйона тонн російської нафтової суміші в Європу, а друга гілка буде транспортувати каспійську нафту на українські і на білоруський НПЗ".
Керівник аналітичної групи "А-95" Сергій Куюн вважає, що російській стороні в першу чергу політично невигідний новий тристоронній формат нафтового співробітництва. Адже він дає Мінську поле для маневру на фоні ще незавершених російсько-білоруських нафтових переговорів. "Що стосується експортних поставок російської нафти за маршрутом "Дружба", то вони навряд чи будуть зірвані, думаю, всі технологічні особливості враховані фахівцями".
Керівник аналітичної групи "А-95" Сергій Куюн вважає, що російській стороні в першу чергу політично невигідний новий тристоронній формат нафтового співробітництва.
З ним згоден експерт з енергетичних питань Валентин Землянський, який звернув увагу, що для України, як і для Білорусі, важливо отримати козирі в енергетичних переговорах з російською стороною. Він нагадав, що Київ і Баку домовляються також про другий напрям співробітництва - перспективу постачання зрідженого газу. Днями український уряд інтенсифікував роботу над проектом створення спеціального терміналу з прийому газу, який через кілька років дозволить знизити обсяги закупівлі в Росії.
"Вперше в українській історії наша влада діє в енергетичній сфері на випередження, вживає превентивні, орієнтовані на перспективу рішення. Раніше було прийнято зважувати політичні наслідки, вичікувати. Свого часу дочекалися - "Газпром" викупив газ в Середній Азії, і ми втратили можливість альтернативних поставок", - зазначив Землянський.
Директор комунікаційного агентства "Енергія" Ілля Саввін підтвердив "НГ", що, незважаючи на політичні ризики у відносинах з Росією, домовленості про постачання азербайджанської нафти в Україні, а також про завантаження нафтопроводу Одеса-Броди для прокачування каспійської нафти до Білорусі вигідні Києву: "По-перше, Україна посилює свою енергетичну безпеку за рахунок диверсифікації джерел постачання енергоносіїв. По-друге, держбюджет буде поповнюватися за рахунок транзиту".
"По-перше, Україна посилює свою енергетичну безпеку за рахунок диверсифікації джерел постачання енергоносіїв. По-друге, держбюджет буде поповнюватися за рахунок транзиту", вважає Ілля Саввін.
При цьому всі експерти критикують проект поставок високоякісної нафти з Азербайджану на два українські НПЗ. "Заводи, які планується задіяти в проекті, є найбільш морально і технологічно застарілими нафтопереробними підприємствами в країні. Вироблена ними продукція не вписується в сучасні стандарти якості - при будь-якій сировині на виході вийде низькоякісне, високозернисте паливо, яке в кращому випадку відповідає стандарту Євро-1 . А це зовсім ніяк не вписується в заяви чиновників Міненерго про перехід України на виробництво стандартів Євро-4 - Євро-5 з літа поточного року", - сказав Саввін.
За матеріалами:
Независимая газета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас