Хто зупинить зростання цін на бензин — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Хто зупинить зростання цін на бензин

Енергетика
3534
Стрімке подорожчання бензину загрожує масовим переходом водіїв на менш якісне паливо і крутим витком інфляції в країні. Як далеко готовий зайти уряд у своїй політиці протекції вітчизняній нафтопереробці?
Бізнесмени з мусульманських країн православні свята не враховують. Азербайджанська державна нафтова компанія SOCAR вирішила відкрити свої перші заправки в Україні зранку на Водохрещу, тим самим не давши нашим співвітчизникам, присутнім на церемонії, освятити вранці воду. Не дарма, мабуть, їх блискучі дизайнерські автозаправні комплекси у Миколаївській та Одеській областях ще з ночі огорнув густий туман - настільки густий, що навіть сфотографувати весь комплекс повністю часом було неможливо.
Президента компанії Ровнага Абдуллаєва, який під'їхав на чорному BMW, зустріли переодягнені в азербайджанські костюми українські барабанщиці, що відбили хитромудру дріб. Після чого заморський гість підійшов до мікрофону і розповів про намір об'єднати азербайджанську гостинність з європейською якістю. Цінник у вікні заправки свідчив: бензин тут продають переважно європейський: А-95 закуповують у румунського Rompetrol, литовського Orlen Nafta і навіть у фінського Neste Oil. Крім того, продають дизель з Білорусі, а А-92 - Лисичанського НПЗ. Але цей паливний "кошик" в нових умовах українського ринку ризикує зазнати суттєвих змін.
Адже SOCAR зайшла в нашу країну не в найсприятливіший для цього період. Уряд готується підвищити мита на паливо до 130 євро за тонну, що змусить продавців імпортного бензину підняти цінники вище 10 грн. за літр, а водіїв - ставати в чергу на заправках вітчизняних виробників.
Трейдери. Відхід до суперпреміуму
18 січня зазвичай усміхнений власник мережі АЗС "OKKO" (концерн "Галнафтогаз") Віталій Антонов був чорнішим за хмару. Дві години тому представники вітчизняних нафтопереробних заводів зробили спільну заяву про те, що введення мита в розмірі 130 євро за тонну імпортного палива - це майже вирішене питання. Для Антонова, як і для решти трейдерів, що продають у своїх мережах якісне імпортне паливо Євро-4 і Євро-5, це віщує величезні труднощі. Мито автоматично підніме вартість ввезеного бензину до 10,8 грн., а це означає, що продажі знизяться, а доходи впадуть.
Засновник "Галнафтогазу" впевнений, що це рішення уряду знищить дрібні мережі та монополізує ринок у руках ключових виробників. Що ж до його компанії, то він розраховує, що їй вистачить міцності, щоб утриматися на ринку. "Але переговори з банкірами про реструктуризацію боргів у зв'язку з новими обставинами цілком можливі", - резюмує він.
"Ми наближаємося до часів Радянського Союзу, до дефіциту, - стверджує Віталій Антонов і радить власникам імпортних автомобілів готуватися до більших витрат. - Ми будемо все одно для тих, хто цінує якість, завозити дорогий нафтопродукт, і він буде дуже дорогим внаслідок того, що на кордоні треба буде сплатити мито. Отже, ті споживачі, які звикли до якісного бензину, будуть їздити на дуже дорогому продукті, "преміум" стане "суперпреміум".
Роздрібні компанії, що не володіють власною переробкою, такі як "OKKO", WOG, Shell, за кілька попередніх років вклали в модернізацію та будівництво своїх заправок по кілька десятків мільйонів доларів. "Однак мито потіснить їх на ринку", - вважає директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн. Нові правила функціонування ринку будуть сприяти концентрації мереж АЗС в руках трьох найбільших виробників палива, тоді коли імпортерам доведеться задовольнятися дуже вузькою преміум-нішею (близько 10% ринку).
Генеральний директор мережі АЗС Shell в Україні Вільям Козік говорить, що був би радий купувати бензин на українських заводах, але, по-перше, там не існує пропозиції за прозорою формулою, а по-друге, домовитися неможливо. "Для нас вони виставляють оптові ціни вищі, ніж роздріб на їх же заправках", - нарікає менеджер.
Втім, не всі трейдери б'ють у дзвони. В альянсі "OKKO"-Shell-WOG, який виступив проти введення мит, не був помічений ще один великий гравець - мережа "Паралель", що належить Рінату Ахметову. Голова ж українського представництва SOCAR Ельчин Мамедов вважає, що імпорт палива не стане збитковим навіть за умов дії імпортних мит і масового безмитного ввезення нафтопродуктів. Його компанія буде боротися з конкурентами, будуючи щось середнє між АЗС і торгово-розважальним комплексом. "Плануємо відкривати аптеки, які будуть працювати цілодобово. У нас будуть кімнати матері. У нас буде бездротовий інтернет", - ділиться планами менеджер азербайджанської держкомпанії.
Виробники. Врятуйте від Мозиря
Кожен четвертий літр імпортного бензину на вітчизняні заправки завозиться з Мажейкяйського нафтопереробного заводу польсько-литовської компанії Orlen Lietuva. Це підприємство через блокаду росіянами нафтопроводу по суші вже три роки отримує нафту танкерами. Незважаючи на високі витрати на логістику, Мажейкяйська продукція залишається затребуваною на українському ринку.
Ще більші побоювання у вітчизняних нафтопереробників викликає Мозирський НПЗ, що знаходиться майже на кордоні з Україною. Прес-секретар "ТНК-ВР Коммерс" Дмитро Звєрєв зазначив, що його компанія очікує на збільшення переробки нафти на білоруських НПЗ в 2011 році і наступну масштабну експансію на український ринок. "Це призведе до остаточного занепаду вітчизняної нафтопереробної галузі, скорочення обсягів переробки і зупинки останніх підприємств, що працюють", - упевнений він.
Не витримуючи конкуренції, вітчизняні НПЗ хочуть повернутися до практики високих мит на імпортне паливо, що існувала до 2005 року. Ключові гравці вітчизняного ринку нафтопереробки обіцяють нарешті вкластися в модернізацію своїх активів в обмін на державний протекціонізм галузі. "У рівних умовах українські НПЗ можуть здійснити модернізацію і вийти на рівень європейських підприємств. Ми готові інвестувати в Лисичанський НПЗ, але очікуємо заходів від уряду щодо захисту ринку", - пояснює головний керівник директор ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" Дідьє Казимира. Він називає сформовані в Україні умови переробки нафти невигідними, тому що за дев'ять місяців минулого року збитки Лисичанського заводу досягли $59,5 млн.
Однак Сергій Куюн упевнений, що ринкові реалії дозволяють здійснювати модернізацію виробництва без введення мита. Він обґрунтовує своє припущення на прикладі групи "Приват", яка контролює найбільший в країні Кременчуцький НПЗ. "Група "Приват" отримала в 2008-2010 роках близько $1,4 млрд. вигоди завдяки покупці нафти за заниженими цінами, випуску компонентів бензинів і використання схеми експорту через компанії-пільговики. За цей строк інвестиції в реконструкцію підконтрольного "Привату" Кременчуцького НПЗ склали всього $64,5 млн.", - розповідає експерт.
Голова представництва компанії Orlen Lietuva в Україні Ігор Майстренко повідомив, що коли в Литві постало питання про необхідність модернізації, ні в кого не виникло навіть думки, щоб тягар цього процесу покласти на споживача. "Власник НПЗ повинен брати кредити в банку або шукати інвестора", - вважає він. З ним погоджується Віталій Антонов. "Сьогодні питання стоїть так: хто заплатить за модернізацію НПЗ - власники цих підприємств або український споживач", - підкреслює власник мережі АЗС "OKKO".
Ігор Гошовський, Артем Захарченко
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас