Хто і скільки заробляє на подорожчанні бензину — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Хто і скільки заробляє на подорожчанні бензину

Енергетика
3856
Їздити стало дорожче
Починаючи з грудня минулого року вартість бензину на українських заправках незмінно зростала. Зараз найпопулярніший 95-й бензин у більшості регіонів вже перевалив за 8,50 гривні, і, як говорять фахівці, це ще не межа...
Чому дорожчає паливо
В Україні є два показники, за якими уважно стежить мало не кожен громадянин. Це бензин і долар. Їх коливаннями можуть пояснити все. Підходиш до бабусі на ринку, яка влітку торгує яблуками, і питаєш:
- Бабуся, скільки коштують яблучка?
- По 7 гривень, любий.
- Чого ж так дорого? Вчора у вас вони ж по 5 гривень були.
- А ти бачив, як бензин сьогодні подорожчав?!
Це, звичайно, жарт, але саме подорожчанням пального у нас пояснюють ціни багатьох інших товарів. Мовляв, паливна складова впливає на вартість товарів і послуг.
А що ж впливає на вартість самого палива?
- Ціна бензину і дизпалива в Україні залежить від двох основних складових - вартості нафти і бензину на світових ринках, а також від тих податків, які сплачує в кінцевому рахунку водій, - говорить директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. - І якщо зі світовими цінами ми нічого не можемо вдіяти, то за податки у нас відповідають депутати і уряд. За останні три роки акцизи на паливо піднялися в три рази - з 60 до 182 євро за тонну. Природно, це позначається на роздрібних цінах.
Світові ж ціни на нафту останнім часом повільно, але впевнено йдуть вгору. Якщо подорожчання не припиниться, то бензин на українських заправках буде дорожчати і далі. Адже в нашій країні близько 90% палива - це імпорт.
Прийоми "королів бензоколонок"
Вітчизняні оператори нафторинку часто піднімають ціни в Україні, тільки почувши про подорожчання. Справа в тому, що якщо сьогодні хтось купив нафту за 90 доларів за барель, це означає, що фізично він її отримає лише через місяць. Цей принцип описали ще Ільф і Петров: вранці - гроші, ввечері - стільці. У цьому і полягає механізм так званих ф'ючерсних поставок, тобто платиш зараз, а нафту отримуєш через місяць. Але часто наші паливні барони не чекають, поки в Україну прийде дороге паливо і набудуть чинності нові податки, а відразу піднімають ціни.
- Великі оператори використовували спекулятивні очікування населення, пов'язані з підвищенням акцизу на нафтопродукти з 1 січня 2011 року, і необґрунтовано підвищили ціни на 30-40 копійок за літр, - вважає аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. - При цьому першими підвищили ціни мережі, які орієнтовані на імпорт. Хоча паливо, придбане за новими збільшеним ставками акцизів, в роздрібну реалізацію надходить не раніше третьої декади січня.
Ми вирішили порахувати, скільки на цьому можна заробити. Таких даних нам ніхто надати не зміг, тому проведемо оцінку самостійно. За даними Держкомстату, в 2009 році в Україні через роздрібну мережу було продано палива більш ніж на 40 мільярдів гривень. Виходить, що реалізовували близько 500 мільйонів літрів на місяць. Якщо на кожному літрі нафтотрейдери "наварювали" 30-40 копійок, то тільки на цьому вони отримали дохід близько 200 мільйонів гривень, тобто по 5 гривень з гаманця кожного українця.
Український феномен
Щоправда, не всі експерти згодні з тим, що нафтотрейдери одержують сверхбариші. Однією з причин різкого зростання цін наприкінці минулого року фахівці називають припинення безмитного ввезення нафтопродуктів в Україну. Нагадаємо, що аж до кінця листопада одна з компаній, користуючись судовими рішеннями, ввозила і реалізовувала в країні паливо без сплати митних зборів. Таким чином, ціни на багатьох заправках були заниженими - деяким мережам доводилося працювати в мінус.
- У нас була парадоксальна ситуація: ціни на нафту в світі зростали, а в Україні ціни на бензин залишалися на одному і тому ж рівні і навіть знижувалися, - говорить Сергій Куюн. - Через безподаткові кампанії наша країна ніби опинилася в ізоляції від усього світу. А в кінці листопада, коли вони припинилися, спрацював ефект пружини - ціни почали підніматися швидше, ніж дорожчала нафту. Вийшов так званий ефект відкладеної пропозиції.
Акциз як засіб для модернізації
Але це ще не всі біди і напасті, підготовлені українським автолюбителям. На цьому тижні Міністерство енергетики та вугільної промисловості України ініціювало введення антидемпінгових мит на імпортні нафтопродукти для бензинів незалежно від напрямку імпорту на рівні 130 євро/тонна і дизпалива 80 євро/тонна. У міністерстві говорять, що наші заводи не можуть конкурувати з більш дешевим імпортом. Експерти ж називають це черговою спробою заробити на простих українцях.
- Упевнений, що всі ці крики про захист вітчизняного виробника - не більше ніж спроба вирішити проблему за рахунок простих громадян, - каже Сергій Куюн. - У всьому світі в модернізацію підприємств вкладають величезні кошти, завдяки цьому збільшується глибина переробки нафти, що призводить до зниження кінцевої вартості палива. Наші ж виробництва практично нічого не роблять для модернізації своїх підприємств, а тепер просять ввести додаткове мито, щоб їм було вигідно виробляти паливо. Тобто фактично вони хочуть привести в порядок свої заводи за наш з вами рахунок. Але у світі немає таких прецедентів, коли споживача змушують платити за модернізацію всієї галузі! Зараз у всьому світі зупинені десятки заводів через те, що вони не можуть виробляти конкурентоспроможну продукцію, і ніде це питання не вирішується за рахунок населення.
Якими будуть ціни через місяць?
Незважаючи на те що за останні кілька місяців бензин подорожчав майже на гривню, експерти кажуть, що це не межа. Водіям потрібно готуватися до того, що автомобіль може стати розкішшю, а не засобом пересування.
- На сьогоднішній день на заправках ще продається бензин, поставки якого проходили до Нового року, - говорить експерт Сергій Куюн. - Думаю, що до початку лютого, коли підвищений акциз буде сплачуватися вже з усього бензину, вартість найпопулярнішого 95-го бензину переступить ціну в 9 гривень за літр. Дизельне паливо буде коштувати близько 8,30 грн. за літр. Якщо ж виробникам вдасться пролобіювати введення додаткових мит на імпортне паливо, це додасть ще близько 1,10 грн. на кожному літрі.
Другий важливий фактор, який впливає на роздрібні ціни, - це світова вартість нафти. Якщо барель нафти продовжить торгуватися вище за 95 доларів, то 95-й бензин на заправках буде коштувати 10,50-11 гривень, а ДП - від 9 до 9,50 грн. за літр.
Яку частку у вартості товарів і послуг займає паливо
Перевезення і транспорт 35%
Сільськогосподарська продукція 15%
Товари народного споживання 10%
Продукція важкої промисловості до 5%
Андрій Гаценко
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас