Знову збирати — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Знову збирати

Казна та Політика
2494
Надлишки сировинних доходів не повинні перетворюватися на нові витрати, а з 2012 р. потрібно повернутися до жорстких правил використання всіх доходів від нафти і газу.
Вчора на сайті Кремля було опубліковано доручення Медведєва за підсумками наради з членами уряду 28 грудня 2010 р. Президент зажадав до 1 квітня представити пропозиції про можливу відмову в 2011 р. від витрачання додаткових нафтогазових доходів бюджету. До цього ж терміну він чекає поправки до Бюджетного кодексу (БК), які встановлюють з 2012 р. новий порядок використання всіх нафтогазових надходжень. Відповідальним призначений Путін.
Ці пункти потрапили до доручення з ініціативи Мінфіну, сказав співробітник адміністрації президента. Бюджет 2011 зверстаний із дефіцитом у 3,6% ВВП за ціні бареля нафти марки Urals в $75. До 2015 р. стоїть завдання збалансувати бюджет, говорив міністр фінансів Олексій Кудрін.
Цього року ціна нафти може виявитися вищою за прогноз, закладений під час складання бюджету, а це значить, що в скарбниці будуть додаткові кон'юнктурні доходи, сказав директор департаменту Мінфіну Олексій Лавров. "Якщо не направляти їх на збільшення витрат, то можна буде скоротити дефіцит, тобто зменшити запозичення або використання коштів резервного фонду", - пояснює він. Якщо ціна на нафту виявиться вищою, фонд не потрібно витрачати взагалі, говорив Кудрін: це знизить інфляційні ризики.
Економити надприбутки Росія розпочала в 2004 р., коли уряд створив стабілізаційний фонд: до нього надходили всі додаткові нафтогазові доходи за ціни нафти понад $20, з 2006 р. ціна відсікання виросла до $27. У 2008 р. він був розділений на два фонди: резервний і національного добробуту. Тоді ж у БК з'явилося поняття нафтогазового трансферту, який витрачається на погашення ненафтогазового дефіциту. Розмір трансферту передбачалося скорочувати з 6,1% ВВП в 2008 р. до 4,5% в 2010 р., а з 2011 р. і далі - не більше 3,7%. З того ж року граничний розмір ненафтогазового дефіциту не повинен був перевищувати 4,7%.
Але через кризу уряд відмовився від жорсткої бюджетної політики. Норми, що обмежують використання нафтогазових доходів, були заморожені спочатку до 2013 р., а потім до 2014 р. У 2010 і 2011 рр. вони повністю йдуть до бюджету, а розмір ненафтогазового дефіциту перевищить 10% ВВП.
Вже скоро потрібно буде формувати параметри бюджету до 2014 р. і саме зараз треба ухвалювати принципове рішення про бюджетні правила на довгострокову перспективу, впевнений Лавров. Необхідні законодавчі правила використання нафтогазових доходів, які дозволять зберегти стійкість бюджету за погіршення зовнішньоекономічної кон'юнктури, відзначає він. Рішення, якими вони будуть, поки немає, кажуть Лавров і чиновник Мінекономрозвитку.
Варіанти можуть бути різними, міркує чиновник Мінфіну: відновлення з іншими значеннями обмежень, що діяли раніше, аналог ще більш раннього механізму ціни відсікання або новий механізм. Ще один варіант - використовувати нафтогазові доходи в об'ємі, закладеному в первинному варіанті бюджету, додає чиновник Мінекономрозвитку.
У президента й уряду єдина логіка - потрібно раціонально використовувати нафтогазові доходи, говорить прес-секретар прем'єра Дмитро Пєсков.
Важко повірити, щоб у передвиборний рік влада втрималася від зростання витрат, скептична Юлія Цепляєва з BNP Paribas. "За нашого державного боргу дефіцит 3,6% або менше 3% - це вибір між хорошим і кращим, важливіше, що бюджет все більше залежить від ціни на нафту", - говорить вона. За нинішніх темпах зростання витрат повернення до економії нафтогазових доходів неможливе чи ціна на нафту повинна бути вище за $100, зауважує Цепляєва.
Обсяги нафтогазових доходів в останні два роки були близькі до 10% ВВП і повернутися до 3,7% ВВП за короткий період, наприклад до 2015 р., уряд не зможе, згодна директор Центру розвитку НДУ Вищої школи економіки Наталя Акіндінова. "Доведеться закладати більш реальну траєкторію: збільшити максимально допустимий обсяг доступних для використання доходів або досягати раніше намічених показників, але в довгостроковій перспективі", - вважає вона. Повертатися до ціни відсікання не можна, розумніше зберегти схему з граничними величинами нафтогазового трансферту по відношенню до ВВП - вона успішно працює в Норвегії, резюмує Акіндінова.
Описка президента
Медведєв доручив встановити "граничну величину нафтогазового дефіциту федерального бюджету". Очевидно, мався на увазі ненафтогазовий дефіцит (тобто без використання сировинних доходів), кажуть чиновники Мінфіну і Мінекономрозвитку.
Максим Товкайло, Євгенія Письменна, Філіп Стеркин
За матеріалами:
Банки.ру
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас