Підсумки року: ринки і компанії (Частина II) — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Підсумки року: ринки і компанії (Частина II)

1116
"Контракти" підбивають підсумки минулого 2010 року. У другій частині серії матеріалів піде мова про автосервіс, інтернет-торгівлю, мобільний зв'язок та інтернет-доступ.
На всі СТО
У 2010-2012 рр. українці будуть більше витрачати на ремонт машин, ніж на їх купівлю.
Всього три роки тому обсяг ринку автосервісу був утричі меншим від виручки автодилерів. Але криза все розставила по своїх місцях: автопродажі впали, а виручка СТО практично не змінилася.
Навіть у найтяжчому для бізнесу 2009 році доларовий оборот станцій техобслуговування впав ледь не на п'яту частину - у гривні обсяг ринку, незважаючи на кризу, зріс більш ніж на 30%.
Навантаження на автосервіс у найближчі роки буде лише зростати: бум автопродажів у 2006-2008 рр. збільшив український автопарк як мінімум на 1,7 млн нових автомобілів, які, як і належить машинам, через два-три роки після придбання все частіше вимагають ремонту. Ще однією причиною зростання ринку автосервісу стало підвищення цін: у 2009-му послуги автосервісу подорожчали в середньому на 10-20%, в 2010 році - ще на 30-40% у гривні.
До речі, більшість експертів сходяться на думці, що 20-25% зростання для ринку автопослуг - не межа. Так, за підрахунками аналітиків компанії "Роберт Бош Лтд", в Україні налічується близько 10 тис. гаражних майстерень, 1-1,2 тис. дилерських СТО і понад 3 тис. незалежних автосервісів. У підсумку на одну станцію техобслуговування в нашій країні, за різними оцінками, припадає від 700 до 1000 автомобілів, хоча в більшості держав Східної Європи це співвідношення вдвічі менше.
Ще один чинник зростання - наявність цілих сегментів ринку автопослуг, де високий попит не збалансований навіть мінімальною пропозицією. Наприклад, після того, як продажі нових авто в Україні впали на 74% - до 160 тис. на рік, ринок автомобілів, що були у використанні, перевищив 300 тис. транзакцій на рік і продовжує зростати. "Практично кожен продавець витрачає на миття, хімчистку салону і полірування $50-100, - розповідає директор компанії автосервісу "Лідер" Ігор Хорол. - Ще стільки ж витрачає покупець: на огляд, перевірку і діагностику вузлів і агрегатів". За підрахунками ремонтника, річний обсяг сегмента комплексного передпродажного обслуговування становить $30-50 млн. Те ж саме можна сказати про послуги евакуатора - в Україні досі немає оператора, який пропонує гарантовану допомогу в будь-якому регіоні в разі поломки.
За словами директора аналітичного департаменту компанії Pro-Consulting Олександра Соколова, все це свідчить про те, що на ринок СТО очікує стабільне зростання як мінімум протягом найближчих трьох-п'яти років
На низькому старті
У найближче десятиліття оборот української онлайн-торгівлі може збільшитися на порядок.
Головною подією 2010 року для вітчизняних онлайн-магазинів стало вилучення з Податкового кодексу норми, яка забороняє спрощенцям займатися інтернет-торгівлею. За даними Bigmir.net, в українському сегменті мережі в категорії "інтернет-магазини" зареєстровано понад 6,5 тис. сайтів, 85% з яких, за оцінкою Асоціації учасників електронного бізнесу, працює за спрощеною системою. За оцінкою тієї ж асоціації, до відносно великих торговельних майданчиків можна віднести не більше тисячі українських онлайн-магазинів, які, швидше за все, знайшли б можливість продовжувати торгівлю, незважаючи на заборони. Інші магазини і магазинчики були б змушені закритися або піти в тінь, що неминуче позначилося б на обороті інтернет-торгівлі.
Але цього не сталося, і наступного року оборот мережевих торговців, найімовірніше, збільшиться на 25-30% - до $370 млн. Наведена сума - мінімальний оборот української онлайн-торгівлі в 2011 році. Справа в тому, що за підсумками 2010-го самі оператори оцінюють виручку мережевих магазинів від $320 млн до $420 млн. При цьому - незалежно від розбіжностей в оцінці обороту - всі вони сходяться на думці, що зростання виручки інтернет-торгівлі в наступному році перевищить 25%. А ринок відіграє падіння 2009-го, коли оборот мережевих магазинів скоротився на 30-40% рік до року.
За твердженнями власників магазинів, в 2009-2010 рр. найбільш ходовими товарами в Уанеті були побутова техніка, споживча електроніка і комп'ютери. Підтверджує це й статистика Google Inc. - за даними грудневого дослідження пошукових запитів Google ZeitGeist-2010, найчастіше в 2010-му потенційні покупці шукали в мережі вентилятори (перше місце з пошуку покупок та інформації про конкретні товари). Далі в рейтингу купівельних запитів були нетбуки, йогуртниці, блендери і телевізори.
"Більше половини запитів з топ-10 (товарів - ред.) стосуються побутової техніки та електроніки", - йдеться у грудневому звіті пошуковика. На думку операторів ринку, у найближчі роки високотехнологічні товари й надалі будуть займати левову частку асортименту українських інтернет-магазинів. Але в 2011-2014 рр. до них поступово будуть додаватися книги, диски, сувенірна продукція, ліки і навіть побутова хімія.
Поки оборот вітчизняного інтернет-роздробу становить навряд 0,5-0,6% всього роздрібного обороту. Для порівняння: у США на онлайн-покупки, за різними оцінками, припадає 5-15% всієї роздрібної торгівлі в грошах. Відповідно, потенціал торгового сегменту Уанету перевищує нинішній оборот приблизно в 10-30 разів.
Зміна лідера
У найближчі роки телекомунікаційний ринок буде зростати в основному за рахунок підключень до мережі.
З кінця 1990-х років телекомунікаційний ринок Україна зростав здебільшого за рахунок мобільного зв'язку. У 2008-му частка стільникових операторів становила 68% ринку телекомунікацій: в останній передкризовий рік виручка мобільників збільшилася ще на 11% рік до року - до рекордних $5,5 млрд.
Проте вже в 2009-му українці істотно скоротили витрати на мобільний зв'язок, а національна валюта девальвувала: незважаючи на підвищення тарифів, виручка стільникових операторів зменшилася на третину - до $3,5 млрд. У той же час виручка від послуг надання доступу до мережі інтернет у 2009-му зменшилася лише на 8%, хоча минулого року багато провайдерів знизили тарифи на 25-30%.
За прогнозами аналітиків ІК Dragon Capital, в поточному році обсяг ринку мобільного зв'язку та інтернет-доступу складе $4,2 млрд (+8% рік до року). "У 2010-му зусилля операторів мобільного зв'язку були спрямовані в основному на підтримку стабільного рівня своїх доходів", - говорить радник інвестиційно-банківського департаменту ІК Dragon Capital Іван Макушенко. За словами експерта, підтвердження даної тенденції - активне просування тарифів з фіксованою платою, що стимулює розмови всередині мережі. Як наслідок, в II кварталі 2010-го середньомісячна кількість виговорених хвилин у абонентів "Київстару" зросла на 47,5% рік до року - до 447 хвилин; у клієнтів МТС - на 22,7% (до 541 хв). Сегмент послуг доступу до мережі інтернет у 2010-му, навпаки, демонстрував стрімке зростання доходів: лише за 10 місяців цього року його оборот збільшився на 32% - до 3,1 млрд грн. При цьому на відміну від мобільного зв'язку, де число підключень давно перевищило кількість жителів України, ринок доступу залишається ненасиченим. За даними iKS-Consulting, на 1 жовтня 2010-го загальне число користувачів інтернету в Україні ледве досягло 3,35 млн, у тому числі широкосмугового доступу - 2,87 млн осіб.
"У 2011 році інтернет-доступ буде основним драйвером зростання всього вітчизняного телекомунікаційного сектора, - впевнений Іван Макушенко. - Але якщо зараз за кількістю абонентів лідирують "Укртелеком" і "Воля-Кабель", то вже наступного року серйозну конкуренцію їм складуть стільникові оператори". На думку експерта, лідери українського телекомринку - МТС і "Київстар" - будуть активно освоювати широкосмуговий доступ. В основному завдяки цьому в 2011-му сумарний виторг від надання послуг мобільного зв'язку та доступу до мережі зросте на 12% - до $4,7 млрд.
Ірина Перевозченко, Володимир Хомяков, Ганна Сайченко
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас