Підсумки року: ринки і компанії (Частина I) — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Підсумки року: ринки і компанії (Частина I)

Енергетика
1960
"Контракти" підбивають підсумки минулого 2010 року. У першій частині серії матеріалів піде мова про ринки житлової нерухомості, нафтопродуктів та автомобілів.
Посередникам не турбувати
Падіння будівельної галузі триває
"Український ринок нерухомості переживає наймасштабнішу кризу з часів російського дефолту 1998 року", - заявив у серпні 2008-го голова ради директорів групи компаній "СлавІнвест" Мілан Паєвич. Прогноз виявився одним з найточніших, але дійсність все одно виявилася гіршою. Масштаби кризи в будівельній галузі перевершили як 1998-й, так і 1999 рік: введення в експлуатацію квартир у 2009-му скоротилося майже вдвічі (-48% рік до року), грошовий оборот ринку впав більш ніж на 70% - до $2,2 млрд.
Головною причиною обвалу стала критична залежність галузі від кредитування - до початку кризи із залученням позикових коштів на первинному ринку укладались чотири угоди з п'яти. Коли кредитів не стало, ринок буквально "схлопнувся": до весни 2009 року, за даними Держкомстату, в Україні налічувалося понад 12 тис. заморожених і призупинених проектів - будівництво не велося більше ніж на 60% об'єктів. Точної статистики банкрутств у будівельній галузі немає, але, на думку більшості операторів, в 2008-2010 рр. ринок покинула як мінімум третина будівельних компаній.
За даними порталу realt.ua, за час кризи вартість нового житла в Києві впала з $2,8-3,5 тис. за кв. м до $1,4-1,7 тис. До речі, якщо в 2006-2008 рр. новобудови були на 5-10% дешевше від квартир на вторинному ринку, то тепер нове житло коштує дорожче як мінімум на 5-15%. А якщо врахувати, що при покупці б/в квартири торг може скласти і третину ціни, яку запросили, розрив цін між первинним і вторинним ринком доходить до 40%.
Аналогічна картина спостерігається і в регіонах. За даними директора девелоперської компанії "ГЕРЦ" Валерія Кирилка, квартири на вторинному ринку нерідко вдвічі дешевші, ніж на первинному. З усіх великих міст України найдешевші квартири - у Харкові та Запоріжжі. Так, в Запоріжжі ціни повернулися до рівня 2002 року: $650 і $1000 за кв. м на вторинному та первинному ринку відповідно. У Харкові б/в і нова нерухомість коштують $700 і $1,1 тис. за квадрат. У Дніпропетровську вартість квартир на первинному ринку становить $0,88-1,8 тис. за кв. м, на вторинному - $0,7-1,4 тис. Квартиру на вторинному ринку Одеси можна купити за $980-1400 за кв. м, на первинному - за $980-1600.
Багато забудовників, як мантру, повторюють тезу про неможливість подальшого падіння цін. Швидше за все, це не так. Дешевих довгих кредитів в Україні не передбачається ще як мінімум півтора роки, а без них ні про стабілізацію, ні тим більше про зростання цін говорити не доводиться. "У 2010 році будівельна галузь істотно сповільнила темпи падіння, але падіння не зупинено", - говорить президент ХК "Київміськбуд" Михайло Голиця.
Формула ціни
З 2009 року оборот ринку пального в Україні зростає в основному за рахунок подорожчання, спричиненого підвищенням податків.
Зростання ринку нафтопродуктів не викликає позитивних емоцій ні в автолюбителів, ні у трейдерів. При стабільному річному обсязі споживання на рівні 9 млн т світлих нафтопродуктів останні два роки оборот зростає виключно через податки. Не буде винятком і 2011 рік: з січня світлі нафтопродукти подорожчають на 20-50 коп./л через набрання чинності Податкового кодексу, якими ставки акцизів у середньому підвищено на 40-50 EUR/т.
При нинішньому рівні цін для високооктанового А-95 це означає подорожчання до 8-8,2 грн/л. До речі, цікаво, що обґрунтуванням для підвищення акцизів у Податковому кодексі послужило часткове скасування транспортного збору (з січня він сплачується тільки при першій реєстрації). Однак для компенсації було достатньо підняти вартість бензину максимум на 8-12 коп./л, але замість цього з легкої руки уряду ціни зростуть на суму, в два-три рази більшу.
Втім, в реальності цінники високооктанового бензину на АЗС можуть опинитися на рівні 9 грн/л і навіть більше, що наприкінці 2010 - на початку 2011 року на підвищення будуть грати відразу кілька факторів.
Перший з них - припинення імпортних поставок високооктанового пального без сплати акцизів і ПДВ. Справа в тому, що з листопада припинилося безподаткове ввезення в Україну високооктанового пального - до того моменту, коли Харківський апеляційний адміністративний суд ухвалив відповідне рішення у справі одного з нафтотрейдерів, обсяги таких поставок перевищували 30% усього імпорту.
Ще однією "новацією" уряду може стати введення мита на імпортний бензин. Ця ідея не перший день виношується в Кабміні: крім благозвучного обґрунтування у вигляді захисту національного виробника, мита істотно поповнять держбюджет.
При цьому максимальна ставка мита, що обговорювалася в уряді, - 120 EUR/т - дає як мінімум 60 коп. подорожчання для літра імпортних нафтопродуктів, тобто все той же рівень 9 грн/л.
Але навіть якщо цього не станеться, до зими до НПЗ "докотиться" останнє літньо-осіннє подорожчання нафти на світових ринках на 10-15%. Нагадаємо, що зростання цін на нафту на 10% означає підвищення роздрібної вартості нафтопродуктів на внутрішньому ринку приблизно на 5% через 3-3,5 місяці. Відповідно, до вартості бензину додасться ще 40-50 коп., що збільшить підсумкову ціну знову-таки до рівня 9 грн/л.
Далеко не виїдемо
Український авторинок пройшов дно, але до докризових показників повернеться в кращому разі через чотири-п'ять років.
У кризовому 2009-му український авторинок обвалився на 74% рік до року - за рік у країні було продано трохи більше 162 тис. нових машин. У грошовому вираженні обсяг ринку скоротився ще більше - з $13 млрд до $3,35 млрд. Причиною обвалу було припинення кредитування - до кризи з використанням позикових коштів продавалось майже дві третини всіх авто.
Нижню точку падіння авторинок пройшов у січні-лютому 2010 року: за два зимові місяці українці купили лише 15,9 тис. машин - найгірший результат мало не за весь час існування вітчизняного авторинку. Навіть у розпал кризи, в січні-лютому 2009-го, продажі склали вдвічі більше - 31,9 тис. авто. Не кажучи вже про 97,3 тис. машин, проданих у січні-лютому 2008-го.
За прогнозами експертів компанії "Торговий дім - "НІКО", в 2010 році в країні буде продано близько 160 тис. автомобілів. Обсяг авторинку в доларах США зменшиться на 3% рік до року - до $3,2 млрд (за рахунок курсової різниці в перерахунку на євро оборот збільшиться на 2% - до EUR2, 446 млрд).
У 2011-му автодилери розраховують збільшити виручку на 20-25% - до $4 млрд (EUR2,92 млрд). Згідно з їхніми прогнозами, у фізичному вираженні продажі зростуть на 15-20% - до 190 тис. авто. Приблизно стільки ж нових автомобілів українці купували в 2004-2005 рр.
Зростання попиту в найближчі роки буде повністю залежати від відновлення кредитування, обсяг якого поступово зростає. Наприклад, взимку нинішнього року в кредит продавалося лише 5-8% машин, а в листопаді частка кредитних авто вперше з початку кризи досягла 13,2%. Наприклад, у НІКО очікують, що за підсумками 2010-го частка куплених в кредит автомобілів складе в середньому 11%, а в 2011-му збільшиться до 20%.
Проте ці прогнози можуть і не справдитися. Зараз кредит у нацвалюті можна отримати хіба що під 19-20% річних, максимум на 5 років і з першим внеском в 30-50% вартості авто, кредити в доларах не видаються. Для порівняння: у 2006-2007 рр. кредит на купівлю авто можна було взяти під 16% у гривні або 13-14% у доларах США, передоплата не перевищувала 10-30% вартості.
Можливо, наступного року українцям будуть доступні дешевші валютні кредити, на які сьогодні поширюється дія мораторію. Правда, навіть при такому сценарії до докризового обсягу продажів український авторинок повернеться нескоро. Відповідно до вересневого прогнозу аналітиків ДП "Авто Інтернешнл", в 2014-му продажі нових автомобілів можуть зрости максимум до 260 тис. од., а в 2015-му - лише до 300 тис.
Володимир Хомяков, Ганна Сайченко
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас