Зберегти посаду — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зберегти посаду

Казна та Політика
880
Хоча 2010 р. ще не завершився, вже з упевненістю можна говорити, що макроекономічні прогнози Бізнесу, дані в квітні й уточнені в липні поточного року, виявилися досить точними. Зокрема, це стосується:
зростання реального ВВП (за підсумками 2010 р. складе близько 4,4% при урядовому прогнозі 3,7%);
індексу обсягу промислового виробництва (10,2% при урядовому прогнозі 5,3%);
індексу споживчих цін (10-11% при урядовому прогнозі 13,1%);
індексу цін виробників (17-18% при урядовому прогнозі 14,4%).
Менш точним виявився наш прогноз зовнішньоторговельного і платіжного балансів. Тепер вже ясно, що від’ємне сальдо торговельного балансу буде істотно більшим, ніж передбачалося раніше (воно складе - $4,5-5 млрд).
Зростання попиту на продукцію українського експорту виявилося набагато скромнішим в порівнянні зі зростанням внутрішнього попиту на імпортні товари.
А сальдо платіжного балансу, навпаки, буде істотно кращим, ніж припускав БІЗНЕС (+ $4-5 млрд). Поліпшенню балансу посприяли не тільки перший транш кредиту МВФ і урядові запозичення у російських банків, а й відновлення залучення зарубіжних кредитів корпоративним сектором, а головне - повернення раніше виведених з України капіталів, що спостерігалося протягом року.
У зв'язку з цим досить показово не лише те, що Кіпр залишається головним інвестором української економіки (станом на 01.10.10 р. ця країна забезпечує 22,5% прямих іноземних інвестицій), але й те, що протягом вже поточного року з Кіпру в Україну надійшов $1 млрд, або 40%, із загального обсягу в неповних $2,5 млрд прямих іноземних інвестицій.
Припущення
Точність прогнозу багато в чому була зумовлена тим, що справдилася більшість наших припущень. Пальцем в небо ми попали лише в одному випадку - припускаючи, що після погашення заборгованості з відшкодування ПДВ облігаціями поточне відшкодування буде здійснюватися відносно вчасно і до кінця року загальні залишки невідшкодованого ПДВ не перевищать 10-12 млрд грн.
З'ясувалося, що ми були надто хорошої думки про нашу владу. Втім, у те, що уряд дійсно погасить до кінця року прострочену заборгованість, ми не вірили від початку. Але, за нашими припущеннями, вона мала скласти 5-7 млрд грн. На жаль, нічого подібного не спостерігається.
І хоча уряд "згодує" МВФ інформацію, що простроченої заборгованості або немає зовсім, або вона до кінця року скорочена, насправді загальний обсяг заборгованості (в залежності від того, скільки буде виділено на відшкодування в грудні) складе 19-22 млрд грн. А значить, тільки прострочені борги становитимуть 13-16 млрд грн.
Тепер проблема накопичення заборгованості з відшкодування ПДВ перекочовує в наступний рік. І знову приречена бути серйозною складовою бюджетної політики.
Ми сподіваємося, що в Кабміні не додумаються до того, щоб просто відмовитися від виплати заборгованості всім суб'єктам, які не потрапили до кола "своїх".
У той же час очевидно, що бюджетного ресурсу для ліквідації заборгованості та погашення поточних заявок теж не вистачить (на наступний рік уряд хоча б пропонує направити на відшкодування ПДВ 37,5 млрд грн. - суму, якраз достатню для погашення поточних заявок ).
Проблема посилюється тим, що МВФ противиться додатковому випуску ПДВ-облігацій, вважаючи, що це суперечить раніше даним українською стороною обіцянкам. Залишається сподіватися, що або МВФ буде поступливішим, або знайдеться інше рішення проблеми погашення боргів.
В умовах настала в Україні політичної стабілізації серйозними внутрішніми факторами, які можуть серйозно вплинути на розвиток економіки, є набуття чинності Податкового кодексу і майбутнє підвищення тарифів у ЖКГ.
У першому випадку будемо виходити з того, що наявні в Кодексі "дірки" будуть врівноважені положеннями, що затягують гайки, і скорочення надходжень не відбудеться.
Крім того, є надія, що прийнятий похапцем документ може бути найближчим часом доопрацьований. Що ж до ЖКГ-тарифів, то хочеться сподіватися, що їх зростання не спровокує соціальних протестів і різкого зниження рівня оплати послуг.
Зовнішні ж чинники, надто в умовах нестабільності світової економіки, стають найбільш значимими. У своєму прогнозі ми спиралися на те, що:
проблеми сповільнення зростання світової економіки не переростуть у другу хвилю глобальної кризи;
динаміка цін на продукцію українського експорту буде більш-менш відповідати динаміці цін на енергоносії (сповільнення зростання в третьому кварталі поточного року було зумовлене якраз зниженням цін на продукцію металургії на зовнішніх ринках);
співпраця з МВФ триватиме (аж надто великі обсяги виплат наступного року по зовнішньому і - особливо - внутрішньому боргу).
Промвиробництво і ВВП
І динаміка реального ВВП, і індекс обсягу промвиробництва в 2010 р., як вже йшлося вище, перевищили урядові прогнози.
Багато в чому це було зумовлено низькою базою порівняння 2009 р. Вплив торішньої бази наочно демонструється тим, що навіть несподіваний приріст ВВП в 4,4% вивів вітчизняну економіку на рівень 88,6% показника 2008 р.
Відновлення економіки продовжиться в найближчі роки. Однак внаслідок зростання порівняльної бази та нестабільності світової економіки складно очікувати підвищення темпів зростання ВВП. Правда, в найближчі півтора роки Україна матиме один фактор, який безперечно стимулюватиме зростання економіки - Євро-2012.
Минулого року вперше було зафіксовано унікальний для України результат - промисловість дала менше 1/4 ВВП (23,2%, якщо точно). Проте вже цього року все повернулося на той же рівень. Скоротившись в 2009 р. більшою мірою, ніж інші складові ВВП, в 2010 р. обсяг промислового виробництва і зростав швидше.
Найбільш швидкі темпи зростання зафіксовані в машинобудуванні (+32,9%), хімії і нафтохімії (+20,4%) і металургії (+12,3%).
І хоча в жодному з перерахованих видів діяльності обсяги виробництва не вийшли на рівень докризових, темпи зростання дозволяють припустити, що за сприятливих умов це може відбутися вже за підсумками 2011 р. набагато раніше, ніж відновлення ВВП.
Темпи зростання промвиробництва в 2011 р. будуть залежати від кон'юнктури на товари українського експорту, яка складеться в країнах-споживачах.
Скажімо, друга половина року не дуже радує українських металургів. Нестабільність світової економіки, помножена на жорстку конкуренцію з боку азіатських (перш за все - китайських) виробників, призвела до деякого зниження цін і, відповідно, сповільнення темпів зростання.
А от у машинобудуванні, орієнтованому головним чином на Росію, подібних проблем поки немає, незважаючи на певне сповільнення економічного зростання у сусідів.
Втім, якщо російському уряду не вдасться впоратися з цією негативною тенденцією, то через кілька місяців темпи зростання виробництва в машинобудуванні, що є зараз локомотивом української економіки, неминуче почнуть падати.
Відчутне відновлення докризових позицій відчувається в торгівлі, транспорті та зв'язку. Темпи зростання тут нижчі, ніж у промисловості, однак і падіння було меншим. Транспорт взагалі має шанс відновитися раніше будь-якої іншої галузі.
У сільському господарстві триває стагнація, зумовлена ненайкращими погодними умовами поточного року. А ось у будівельній галузі, обсяги якої минулого року скоротилися вдвічі, падіння триває.
Схоже, диспропорції у розвитку різних галузей в 2011 р. дещо згладяться. Хоча саме промисловість і транспорт продовжать зростати швидше від інших.
Якщо минулого року урядовий прогноз зростання ВВП і промвиробництва (3,7% і 5,3% відповідно) здавався надто обережним, то нинішній (4,5% і 6%) може бути занадто оптимістичним в частині зростання ВВП.
На думку Бізнесу, зростання економіки в 2011 р. не перевищить 4%. А промислове виробництво справді може зрости на 5-6%.
Цінові індекси
А от у що не віриться точно, так це в райдужні урядові прогнози динаміки цінових індексів на 2011 р. (8,9% - для споживчих цін і 11,3% - для цін виробників). У поточному році, певною мірою завдяки Кабміну, а в ще - ринковій кон'юнктурі, зростання споживчих цін буде нижче від запланованого рівня в 13,1%.
Багато в чому цього вдалося досягти завдяки відкладанню на "після виборів", а потім і на "після Нового року" непопулярних рішень про подальше підвищення цін на газ і тарифів на послуги ЖКГ для населення і т.п. Індекс цін виробників, які не залежали від подібних переносів, в 2010 р. складе набагато більшу величину - 17-18%.
З певним лагом (на півроку-рік) це зростання має позначитися і на споживчих цінах. Однак Кабмін прогнозує подальше перевищення індексу цін виробників над індексом цін споживчих...
Якщо ж врахувати, що в 2011 р. істотно підвищаться акцизи, а значить, і ціни на всі підакцизні товари, взагалі складно сказати, яким чином уряд має намір згладжувати зростання споживчих цін. Можливо, у Кабміні розраховують на диво-врожай і пов'язане з ним зниження цін на продукти харчування...
Мабуть, в питанні заходів, що сприяють зниженню цін, можна з достатньою мірою впевненості говорити лише про жорстку монетарну політику. По-перше, тільки така і можлива, поки Україна продовжує співпрацю з МВФ.
По-друге, вітчизняній владі поки немає сенсу від неї відмовлятися - до виборів ще далеко. Але цього замало.
Тому, на наш погляд, цінові прогнози Кабміну нереальні. Обвального зростання цін на рік, що передує року виборів до Верховної Ради, звичайно, ніхто не допустить.
Однак індекс споживчих цін точно не буде однозначним і, найімовірніше, становитиме не менше 11,5-12,5%. У виробників теж поки немає особливих підстав різко коригувати цінову динаміку.
Однак підвищення цін виробників все ж може трохи сповільнитися на тлі високого індексу 2010 р. І навіть приблизно зрівнятися з споживчою інфляцією і досягти 12-13%.
Торговельний і платіжний баланси
Доволі показово, що торговельний баланс України став стрімко погіршуватися задовго до повного відновлення економіки, про яке поки говорити дуже рано.
Для цього виявилося достатньо одного лише надходження грошей у країну внаслідок профіциту фінансового та капітального рахунків. При цьому в 2010 р. профіцит цей сформувався на такому рівні, що з лишком перекрив торговельний дисбаланс - сальдо платіжного балансу виявилося в плюсі.
Відповідно, поки приплив грошей у країну не буде припинятися, уряд, схоже, не буде звертати особливої уваги на торговельний дефіцит.
Причому природа цього припливу (повернення раніше виведених коштів, кредити МВФ та інші зовнішні запозичення держави або ж кошти, залучені економічними суб'єктами) також його навряд чи буде сильно цікавити.
Правда, у випадку раптового припинення цього припливу нас в подібних умовах чекають девальвація гривні і купа інших проблем.
Але, як показує практика, вітчизняна влада наступає на ці граблі із завидною регулярністю і навіть не намагається нічого міняти. Можливо, тому, що самі можновладці при цьому явно не залишаються в програші.
Крім того, є й об'єктивні чинники - наприклад, забезпечити кінцевого споживача якісними товарами українська економіка за багатьма позиціями просто не готова.
Тому можна впевнено прогнозувати, що в наступному році торговельне сальдо істотно погіршиться - якщо за підсумками 2010 р. воно складе - $4,5-5,5 млрд, то в наступному може досягти - $7,5 млрд. Тобто рівня 2007 року. А ось приводів побоюватися раптового припинення надходжень іноземних інвестицій, кредитів тощо поки що немає.
Приплив капіталу може зберегтися, принаймні, на рівні поточного року. У цьому випадку позитивне сальдо платіжного балансу складе не менше $2-3 млрд.
Наші припущення
1.Проблеми сповільнення зростання світової економіки не призведуть до другої хвилі кризи
2.Динаміка цін на продукцію українського експорту буде приблизно відповідати динаміці цін на енергоносії для України
3.Співпраця з МВФ триватиме
4.Президент і Кабмін будуть спиратися на стабільну парламентську більшість
5.Зростання соціальних виплат буде корелювати зі зростанням економіки
6.Набрання чинності Податкового кодексу не призведе до істотного скорочення доходів бюджету, основні помилки та нестиковки в Кодексі будуть виправлені в першому півріччі
7.Уряд не допустить незаконної відмови від повернення накопиченої заборгованості з відшкодування ПДВ і спробує вирішити проблему або за допомогою залікових механізмів, або шляхом чергового випуску ПДВ-облігацій
8.Різких ревальвації (нижче 7,8 грн./USD) і девальвації (вище 8,1 грн./USD) гривні не буде
9.Підвищення тарифів у ЖКГ не призведе до соціальних протестів і різкого зниження рівня оплати послуг
10.Урожай буде більшим або дорівнюватиме зібраному в 2010 р.
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас