Росія штовхає нас до ЄС — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Росія штовхає нас до ЄС

Казна та Політика
494
В листопаді Мінтрансзв'язку та Асоціація міжнародних автомобільних перевізників (АсМАП) практично завершили комплекс переговорів із країнами-партнерами із міжнародних автоперевезень зі встановлення квот дозволів на 2011 р. Засідання змішаних комісій з питання квот відбулися з урядами Росії, Білорусі, Франції, Німеччини, кількох інших європейських країн.
Як розповів "ЭИ" глава АсМАП Леонід Костюченко, проблеми із питань дозволів залишаються відносно Росії та Італії, тоді як практично всі європейські країни йдуть назустріч Україні і збільшують квоти дозволів. Так, Росія продовжує програму щорічного скорочення квот дозволів на поїздки у форматі "до/із третіх країн" для всіх країн-партнерів із міжнародних перевезень (двосторонні поїздки між Росією і Україною здійснюються на бездозвільній основі).
"Росія ще у 2009 р. заявила про плани зменшення квот для всіх країн щорічно на 10%. У 2011 р. кількість дозволів зменшиться до 10 тис.",- зазначає Костюченко. За його словами, це призведе до незначного скорочення ринку - в межах 1% (українські перевізники здійснюють на рік близько 600 тис. перевезень до Росії в режимі "до/із третіх країн"). Проте в майбутньому наслідки можуть бути помітнішими: Росія оцінює об'єм ринку міжнародних перевезень "до/із третіх країн" по своїй території майже у $4 млрд щорічно. Зараз 54% цього ринку доводиться на іноземних перевізників (з них 11% - українці), проте росіяни на державному рівні поставили собі завдання до 2014 р. зменшити присутність зарубіжних компаній в цій ринковій ніші до 5%.
"Ці кроки позиціюють як протекціоністську політику відносно власних перевізників. Проте насправді вона швидше збиткова для них, тому що рухомого складу для такої кількості міжнародних перевезень в Росії недостатньо", - вважає пан Костюченко, нагадуючи, що парк автопоїздів в Росії складає близько 29 тис. штук - майже стільки ж, скільки і в Україні. Тоді як, аби довести свою частку на ринку перевезень "до/із третіх країн" до 95%, необхідно, за оцінками АсМАП, не менше 60 тис. одиниць автотранспорту.
Ситуація із браком рухомого складу у сусідів посилилася після створення Митного союзу між Росією, Білоруссю і Казахстаном. Вступ до нього зажадав від РФ переглянути митну політику і за аналогією з партнерами по союзу встановити ввізні мита на пересувний склад у розмірі 30%. Це сильно ударило по автоперевізниках, оскільки вітчизняний виробник може доки запропонувати їм лише автомобілі "КАМАЗ" екостандарта "Євро-2".
Якщо Росія веде політику захисту свого перевізника від експансії іноземців, то європейці, навпаки, стають лояльнішими, відзначають в АсМАП. "Цього року практично всі країни пішли назустріч і погодилися на збільшення двосторонніх квот на 10-15%, як і просила Україна", - говорять в асоціації. Хоча принцип паритету тут давно не дотримується, причому перекіс зберігається на користь українців. "Наприклад, до Італії цього року ми виконали близько 14 тис. поїздок, а італійці до нас - лише 1 тис. До Німеччини ми з'їздили 40 тис. разів, вони до нас - 3,5 тис. Їм для заробітку вистачає внутрішнього ринку ЄС, тому протекціонізму немає", - пояснює Леонід Костюченко.
Основною проблемою в Європі, як і раніше, залишається Італія, яка, всупереч очікуванням українських транспортників, не йде на збільшення двосторонньої квоти з Україною з 14 тис. до 16 тис. Засідання змішаної комісії з італійським урядом з питання дозволів для України на майбутній рік ще не було, проте поточні проблеми свідчать, що значного покращення нам чекати не варто. Цього року італійські дозволи перевізники вичерпали вже 18 листопада. Видані додаткові 600 дозволів не врятували ситуацію: за даними АсМАП, вже зараз близько 80 автомобілів простоюють на кордоні в пункті пропуску Чоп через відсутність в органів ДП СМАП (видає дозволи на кордоні) необхідних квот.
Однак перевізники упевнені, що нормалізувати ситуацію з дозволами ще нескоро удасться по таких країнах, як Угорщина, Греція, Фінляндія - в цих напрямах, як і раніше, зберігається дефіцит. "Дефіцит використовується як інструмент переділу ринку і створює ґрунт для корупції. Можливо, тому його і не квапляться ліквідовувати", - говорить гендиректор транспортної компанії Vast-Trans Валерій Черненко. За його словами, лише цього року спеціально створена в Мінтрансзв'язку комісія яз перевірки діяльності ДП СМАП виявила розбіжності між кількістю виданих і реально використаних дозволів у розмірі 800 у напрямі Італії та Угорщини і 1800 - у напрямі Казахстану. Враховуючи, що вартість одного дозволу складає близько $300, нескладно уявити розмір зловживань в цій сфері.
Досягненням Мінтрансу і АсМАП стане перехід на фактично бездозвільний режим автоперевезень із Білоруссю: формально квоти залишилися (збільшившись на 6 тис. порівняно з минулим роком), проте українським парламентерам удалося добитися гарантій безлімітної видачі дозволів для своїх транспортників при поїздках до Білорусі. Нагадаємо, офіційно за бездозвільною системою Україна доки працює лише з Росією і Словенією, хоч перехід на цей принцип є головним пріоритетом всіх двосторонніх переговорів автотранспортного підрозділу Мінтрансу.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас