Великий бізнес "потопить" "спрощенку" у тіні? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Великий бізнес "потопить" "спрощенку" у тіні?

Казна та Політика
3947
Експерти переконані, що український бізнес знайде спосіб вижити навіть у найбільш жорстких умовах Податкового кодексу. Але спрогнозувати, чим це обернеться для держави, поки не беруться. З іншого боку, фіскальні правила нічим не притискають великий бізнес, який, на їхню думку, швидше за все, обере тактику дроблення на менші частини для мінімізації податків ...
Нещодавно в черговий раз переконалася в народній мудрості - "голота на вигадку хитра". Так, в одному з обласних супермаркетів, купуючи товар, покупець отримує два чеки - сума покупки автоматично ділиться на два касових апарати і, відповідно, на двох підприємців-"спрощенців" з тим, щоб не перевищити ліміт допустимої виручки. Іншими словами - в наявності мінімізація податків. Для цивілізованих країн така бізнес-діяльність не є прийнятною, проте з рамок українського закону вона не випадає, а новий звід фіскальних правил змін у цій сфері не враховує. Напрошується питання - як же збираються боротися із "сірим" бізнесом, якщо не з допомогою ПК? Очевидно, Верховна Рада, яка проголосувала за документ, в цьому проблеми не побачила ...
За словами президента Союзу податкових консультантів України, заслуженого економіста Леоніда Рубаненка, підприємця, який працює "в тіні", мало цікавить, який поріг виручки йому встановлює уряд. "Якщо я працюю поза межами українського законодавства, то навіщо мені ділити (бізнес), або не ділити, реєструватися?". Для "тіньового" бізнесу, на його думку, зміняться лише суми поборів, оскільки податків він як не платив, так і не буде платити. Підприємці, які використовували "спрощенку" не за призначенням, продовжать це робити. "Супермаркет такий-то, а тобі видають чек і там написано "нефіскальний чек ФОП Петренко"- це ненормально, коли системою, створеною для малого бізнесу, користуються великі супермаркети", - зазначає Рубаненко.
Між тим, і підприємці, і уряд вважають за необхідне реформувати "спрощенку", але їхні погляди в цьому напрямку дуже розходяться. Так, прописані в ПК норми обмежують кількість видів діяльності на спрощеній системі оподаткування, але паралельно з цим торгівля залишається на єдиному податку, а значить, сірі схеми продовжать діяти.
За словами голови Чернігівської міської профспілкової організації підприємців Віталія Сальви, спрощена система оподаткування після прийняття ПК фактично перестає існувати. "Єдиний податок залишається, але підприємців зобов'яжуть вести повний бухгалтерський облік. Відповідно, яка ж це спрощенка?", - Пояснює він. На його думку, влада пропонує, не реформуючи загальну систему оподаткування, ліквідувати спрощену. "Це призведе до того, що "спрощенці" будуть змушені або наймати бухгалтерів, або укладати договори з відповідними службами. Зросте вартість витрат бізнесу на товари і послуги. Він опиниться неконкурентоздатним", - упевнений Сальва.
Податкові ініціативи з приводу "спрощенки" критикує й екс-голова Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва Олександра Кужель. За її словами, реформування "спрощенки" має передбачати спрощення обліку та встановлення належного податку. "Поставте їм 1 млн. грн. (річної виручки), і нехай вони платять податок з обороту. А для найбідніших - тих, хто на 300 тис. грн. - їх враховувати не треба, навіть контролювати не треба", - вважає експерт , зазначаючи, що адміністрування контролю таких підприємців буде коштувати бюджету дорожче.
Кужель підкреслює, що реалізувати товари на ринках на суму більшу, ніж передбачено законом для "спрощенців", можна тільки у великих містах. "Якщо ви говорите про "Барабашово" (один із найбільших ринків країни, Харків), "7 кілометр"(Одеса), або ринок "Троєщина", то може бути, а якщо ви говорите про ринок у Джанкої або Донецькій області, то можу сказати, що на рік максимум 120-150 тис. грн. обороту. Навіть якщо підприємцю на регіональному ринку дати в продаж товарів на 1 млн. грн., то йому буде нікому його продати ", - зазначає Кужель.
За її словами, це пов'язано також з тим, що купівельна спроможність на сьогодні залишається досить низькою. "Якщо через "7 кілометр" ви можете пропустити на опті, то в Білозерці, Джанкої, Охтирці - рівно стільки, скільки у людей є грошей", - пояснює Кужель.
Як вважає Рубаненко, якщо вже й обмежувати кодексом обсяг річної виручки, "то не треба робити ще двох безглуздих речей: перше - обмежувати кількість найнятих працівників, друге - обмежувати види діяльності". За його словами, Міжнародний валютний фонд якраз не дуже суворо ставиться до останнього.
Як вже зазначалося, однією з проблемних норм ПК для підприємців є введення бухгалтерського обліку. Для малого бізнесу спрощеної системи після прийняття ПК не залишиться як такої, тому що вводиться облік на підставі первинних документів, говорить представник Чернігівської профспілки підприємців Олена Варнакова. "Я працюю на спрощеній системі оподаткування. За новим кодексом, ви до мене прийшли і я зобов'язана оформити чек, навіть якщо у мене немає касового апарату. Його другий примірник - залишити собі. Потім внести всі до книги обліку доходів і витрат. Потім підбити підсумок . Це - суворий облік. Одна людина не зможе з ним впоратися ", - говорить вона.
Крім того, як зазначає Варнакова, перш ніж говорити про необхідність реформування спрощеної системи, потрібно проаналізувати регуляторний вплив та наслідки нововведень, чого в країні проведено не було.
У той же час, як зазначила О. Кужель, неможливо передбачити, "де народ буде розумнішим країни". "Коли я дізналася, що в ресторанах кухня працює на єдиному податку, а бар - на загальній системі оподаткування ... Мені б і в голову не прийшло, що можна так використовувати єдину систему оподаткування, щоб знизити навантаження на ресторан", - розповідає Кужель.
За словами бухгалтера-учасника ринку, який побажав залишитися неназваним, такі схеми із ухилення від оподаткування, як дроблення великого бізнесу, продовжать діяти і після введення ПК. Просто деяким підприємцям новий закон трохи ускладнить життя. Справа в тому, що, як прописано в кодексі, "єдиноподатникам" пропонується працювати за двома варіантами: перший - річна виручка складає 300 тис. грн. і тоді можна не використовувати касовий апарат, другий - обсяг виручки на рівні 600 тис. грн., але з обов'язковим використанням касового апарату.
На сьогодні підприємці-"спрощенці" (річна виручка - 500 тис. грн.) мають можливість зловживати цим положенням, що в України майже у пошані, зазначає учасник ринку. І в разі набуття чинності податкового законодавства в даному питанні нічого не зміниться - будь-то 300 тис. грн., Або 500 тис. грн. На думку учасника ринку, якщо раніше дробити великий бізнес треба було, виходячи з обсягу виручки 500 тис. грн., То тепер - 300 тис. грн. Отож, треба буде залучити трохи більше людей.
До речі, така "сіра" можливість використовується і нерезидентами. Приміром, на території України відкрила офіс французька IT-компанія, створивши окреме підприємство. В офісі працюють 150 осіб і всі на єдиному податку, а начальник оформлений як ТОВ. Всі 150 де-факто працівників (а не консультантів) офіційно лише надають послуги даного ТОВ.
До речі, голова Держкомпідприємництва Михайло Бродський вже заявляв про те, що Податковий кодекс унеможливить подібні схеми, хоча не пояснює, які саме і яким способом вони будуть ліквідуватися. Але життя вже не раз продемонструвало, що "кулібіних" у часи жорсткої політики стає тільки більше, їхні ідеї прогресують, а держава при цьому, як завжди, залишається "в проколі" ...
Юлія Главацька
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас