"Ъ": Провальне надходження


"Ъ": Провальне надходження

Уряду Миколи Азарова не вдалося уникнути проблем із виконанням держбюджету, характерних для кабінету Юлії Тимошенко. За висновками Рахункової палати, за дев'ять місяців доходи бюджету виявилися недовиконані на 7 млрд грн, витрати - майже на 5 млрд грн. Дефіцит більш ніж у два рази перевищив минулорічний показник і погашався переважно за рахунок запозичень. Причому це відбулося на тлі економічного зростання. Тиск на бізнес, завдяки якому Кабмін намагається збільшити надходження, себе не виправдовує, зазначають експерти.

Зараз Кабінет міністрів обмежує доступ громадськості до інформації про держфінанси - Держказначейство повідомляє лише про фактичні надходження до скарбниці. Однак у розпорядженні "Комерсант-України" опинився звіт Рахункової палати (РП) про виконання бюджету за дев'ять місяців. Аудитори з'ясували, що рівень виконання затверджених показників залишається низьким.

Доходи загального фонду бюджету в січні-вересні виконані тільки на 95,2% (перераховано на 7,36 млрд грн менше запланованого - 143,8 млрд грн), витрати - на 97,3% (4,7 млрд грн і 173 900 000 000 грн відповідно). ДПАУ і Держмитниця не змогли в повному обсязі зібрати основні бюджетоутворюючі податки - план із ПДВ недовиконано на 5,12 млрд грн, з податку на прибуток - на 2,56 млрд грн, із акцизного збору - на 1,76 млрд грн. Згідно зі звітом РП, якщо б операції з відшкодування ПДВ-облігаціями відображалися в загальному фонді бюджету, що логічно, тому що податок зараховується і відшкодовується із загального фонду, а не в спецфонді, то показник невиконання бюджету був би ще більшим.

Таким чином, нинішнє керівництво Кабміну в управлінні державними фінансами зіткнулося з тими самими проблемами, що і уряд Юлії Тимошенко. Зокрема, оздоровити систему не дозволили переплати податків і зборів, які за звітний період зросли ще на 1,5% - до 14,5 млрд грн, і зростання податкового боргу - до 13120 млн грн.

Дефіцит бюджету зріс більш ніж удвічі - до 52,8 млрд грн. Однією з причин цього РП називає оформлення відшкодування ПДВ-облігаціями. У той же час фінансування дефіциту здійснювалося в основному за рахунок середньо-та короткострокових запозичень - за дев'ять місяців уряд виконав річний план на 83,8%. Хоча ним передбачені, в першу чергу, довгострокові позики.

Також серед системних помилок - виконання зобов'язань Пенсійного фонду за рахунок держбюджету. Борг фонду перед бюджетом скоротився на 3,2 млрд грн, але все ще залишається значним - майже 19 млрд грн. У цілому, зазначають аудитори, 26% загального обсягу видатків бюджету - соціальні зобов'язання.

Крім того, на думку аудиторів, нинішній Кабмін і розпорядники бюджетних коштів неефективно використовують держкошти і управляють держмайном. Гроші резервного фонду, призначені для фінансування непередбачуваних надзвичайних ситуацій, за рішенням уряду направлялися на програми, затверджені законом про держбюджет. В аналогічних порушеннях нинішній Кабмін звинувачував уряд Тимошенко.

Примітно й те, що всі проблеми з бюджетом відбуваються на тлі зростання ВВП (за півроку - до 5,4%) та затвердженої в парламенті держпрограми економічного і соціального розвитку на 2010 рік. Більшість планів, зокрема збільшення надходжень іноземних інвестицій, експорту високотехнологічної продукції, так і не були виконані. У Рахунковій палаті вважають, що для скорочення дефіциту доцільно внести зміни до держбюджету, це дозволить "сформувати реалістичні показники бюджету на 2011 рік і призупинити зростання боргового навантаження".

Експерти впевнені, що бюджетні проблеми при економічному зростанні пов'язані зі збільшенням впливу тіньової економіки. За оцінками аналітиків, вона вже становить у середньому 60%. "Незважаючи на всі зусилля контролюючих органів посилити збір податків, бюджет не виконується. Це говорить про те, що чим більше прес, тим більше бізнесу йде в тінь. Тобто держава рубає гілку, на якій сидить", - говорить директор Українського бюро Міжнародного комітету захисту прав платників Ірина Кемпл.

Директор департаменту Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень Артем Рудик додає, що спочатку при розробці бюджету-2010 Кабінет міністрів завищив показники, а Верховна Рада без обговорення підтримала цей документ. Крім того, за його словами, поточний рік пройшов під гаслом "соціальної популістської риторики", а серйозні реформи, незважаючи на їх декларування, так і не почалися. "Потрібно чітко вирішити: чи то України залишається бідною і соціальною державою, чи то розвиває економіку і стає інвестпривабливою.

У другому випадку потрібно забути про соціальну спрямованість бюджету, вводити адресну допомогу, інвентаризувати пільги. Хоча судячи з дій уряду, про пенсійну реформу ми вже забули ", - говорить Рудик. А голова департаменту внутрішнього аудиту консалтингової компанії EBS Людмила Рассахацька впевнена, що частково вивести економіку і зарплати з тіні може зниження податків на доходи фізосіб - це збільшить відрахування до бюджету і легалізує зарплати.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua