Податкова придумала нові способи вибивання податків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податкова придумала нові способи вибивання податків

5656
Як свідчить міністр фінансів Федір Ярошенко, за підсумками дев'яти місяців ДПАУ і Держмитслужба недобрали в казну 4,9 і 4 млрд. грн. відповідно. А за підсумками року розрив між плановим і реальним наповненням бюджету може виявитися ще значнішим. Щоб не допустити цього, фіскали придумують нові способи штучного завищення податків.
Бум "поганих" декларацій
У відносинах ДПАУ і платників податків і раніше траплялись випадки, коли місцеві податкові підрозділи відмовлялися приймати збиткові декларації. Тепер же фіскали розвинули цю новацію - відмову у прийомі декларації можна отримати, якщо в ній зафіксовані занадто маленькі з точки зору інспектора податкові зобов'язання. При бажанні фіскали можуть знайти достатньо аргументів для обґрунтування свого рішення. Наприклад, у назві підприємства не розшифрована абревіатура ТОВ або ПП, не вказано телефон або адресу електронної пошти, не поставлений прочерк у графі "приналежність до авіабудівної або суднобудівної галузі" тощо.
"У подібних діях податківців є ознаки складу злочину. Адже відповідно до Закону "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", прийняття податкової декларації є обов'язком контролюючого органу. При цьому брати декларацію потрібно без попередньої перевірки показників. На відмову приймати документ є пряма заборона. Це розцінюється як перевищення службових повноважень і карається ст. 365 КК у вигляді штрафу або позбавлення волі на термін до п'яти років", - пояснює радник адвокатської компанії" Соколовський і партнери "Наталія Куриленко.
Щоб уникнути такої відповідальності, розповідає керуючий партнер ЮФ "Центр правового консалтингу" Артур Нонко, податківці беруть подані платниками податків декларації, попередньо поставивши на них відмітку "до відома". "Фактично це означає, що декларація не прийнята. Найчастіше підприємці, не маючи наміру псувати відносини з податковими органами, задовольняються декларацією з такою оцінкою і не звертаються до адміністративного суду. Але тоді до суду може подати вже сама податкова", - говорить юрист. Єдиним виходом у цьому випадку, вважає партнер ЮК "Ващенко, Бугай та Партнери" Володимир Ващенко, може бути пересилання податкової декларації поштою з вкладеною описом і повідомленням про вручення за десять днів до закінчення терміну подачі.
"Якщо залишилося менше десяти днів і спроби здати декларацію в канцелярію не увінчаються успіхом, підприємець має право направити документи поштою. Але при цьому до декларації необхідно додати заяву в довільній формі на ім'я начальника податкової, в якому вказати прізвище службової особи, яка відмовила у прийнятті звітності, і дату відмови. Датою подання декларації в такому випадку вважається дата здачі листа на пошту (відмітка поштового штемпеля на конверті)", - відзначає юрист.
Окремою причиною неприйняття декларації є виявлене на підставі автоматичної бази даних співставлення податкових накладних розбіжність між податковим кредитом одного з контрагентів і податковими зобов'язаннями іншого. Іноді "дбайливі" інспектори пропонують змінити контрагента в декларації. Виглядає це таким чином: перевіривши по базі податкові зобов'язання або кредит контрагента, зазначеного у декларації, і виявивши невідповідність, інспектор за певну кількість аргументів пропонує платнику податків замінити цього проблемного партнера "чистим".
Як правило, це спеціально створена для таких випадків підставна фіктивна фірма, за співпрацю з якою підприємці нібито не будуть мати проблем. Хоча через час фіскали зможуть навісити на підприємця штрафи за співпрацю з "податковою ямою".
Втім, у більшості випадків (якщо мова йде про дрібні фірми) фіскали обирають менш кровожерний спосіб наповнення казни, виписуючи штраф за порушення термінів подання податкової декларації (170 грн.). За даними опитаних "k:" юристів, такі штрафи щомісячно сплачують до 80% підприємців, які не хочуть через такий "дріб'язок" судитися з податківцями. У цілому ж по країні виходить досить пристойна сума, якщо врахувати, що, за інформацією самої ДПАУ, станом на 1 жовтня на обліку в органах податкової служби складалося майже 3,3 млн. платників податків.
Контора пише
Доволі цікава схема вибивання грошей, винайдена фіскалами відносно недавно, полягає ось у чому: підприємствам, які збираються стати на облік як платники ПДВ, інспектори пропонують підписати щось подібне до боргової розписки, в якій вказується, який відсоток від свого обороту суб'єкт господарювання зобов'язується перераховувати до бюджету у вигляді податків. У залежності від профілю діяльності, розмірів компанії та регіону, в якому вона працює, ця цифра може коливатися в межах 3-6%. У разі відмови підписувати подібний документ підприємству стопорять реєстрацію платником ПДВ. Формальна відписка - дані в заяві на отримання свідоцтва не відповідають єдиному держреєстру, тому вимагають уточнення в органах податкової міліції. У свою чергу міліціонери пропонують відвідати вищі інстанції і вирішити проблему "єдиним внеском" на розвиток інфраструктури податкових органів. До слова, з донарахуванням 3-4%, а в деяких випадках навіть 8% від обороту з ПДВ або податку на прибуток додатково до вже внесених зобов'язань юристи стикаються і при роботі з існуючими платниками податку.
Щоб збільшити кількість новачків, фіскали активно анулюють чинні свідоцтва платників ПДВ. Відповідно до правок, внесених до профільного закону в травні цього року, підставою для цього може стати внесення запису до держреєстру даних про відсутність суб'єкта господарювання за місцем його реєстрації. Щоб організувати такий запис, інспектору досить, скажімо, один раз не застати працюючого на квартирі пепешника.
"Деякі інспектори вже почали застосовувати на практиці норми ще не прийнятого Податкового кодексу, одна з редакцій якого позбавляє права добровільної реєстрації платником ПДВ без наявності певного обсягу оподатковуваних операцій. В першу чергу від такої практики страждають підприємства, які інвестують у будівництво та розвиток виробництва", - відзначає старший юрист ЮФ "Василь Кисіль і Партнери" Іван Юрченко.
Абсолютною новацією останніх місяців стало активне визнання угод недійсними, що дозволяє фіскалам донараховувати податкові зобов'язання. Спочатку податківці збирають по своїх каналах інформацію про підприємців, які могли мати стосунок до контрагентів, які подають ознаки фіктивності. Потім направляють таким платникам податків запити з вимогами дати розширені пояснення щодо цих операцій.
Серед запитуваної інформації - господарська або економічна мета, способи здійснення купівлі-продажу, місце зберігання і спосіб транспортування товару аж до прізвища завскладом або водія фури. Крім того, податківці цікавляться обставинами знайомства з контрагентом, даними попередніх контрактів. Найчастіше підприємству легше заплатити додаткову суму, ніж бути відвертими з фіскалами про деталі свого бізнесу.
Чималий додатковий урожай знімають податківці і з операцій з цінними паперами. Зокрема, фіскали стали заперечувати віднесення витрат на купівлю акцій і векселів на валові витрати. Оскаржити такі операції можна в той момент, коли, скажімо, в судовому порядку визнані недійсними установчі документи, відбувається процес ліквідації компанії, порушено справу про банкрутство або анульовано свідоцтво про реєстрацію емісії. При цьому деякі з даних процедур податківці можуть ініціювати самі.
"Найчастіше головним аргументом податкової в такому випадку буде відсутність економічної вигоди в придбанні паперів компанії-банкрута. А наслідком, звичайно ж, буде донарахування податкових зобов'язань з податку на прибуток", - пояснює Артур Нонко.
Суд допоможе
Всі опитані юристи наполягають на доцільності оскарження найменших порушень інспекторів у судовому порядку. Більше того, статистику ДПАУ щодо виграних у платників податків справ (варіюється від 80 до 90%) вони називають базованою на задоволених судами питаннях процедурного характеру. "Якщо у підприємця є всі докази подання декларації і впевненість у тому, що всі нарахування зобов'язань та розрахунок кредиту зроблені правильно, судова перспектива дуже непогана. У нашій практиці абсолютну більшість подібних справ судді вирішують на користь платника податку протягом одного засідання. Більшість схем податкової побудовані на переконанні, що бізнес не буде псувати відносини. Це переконання потрібно ламати", - говорить Наталія Куриленко з АК "Соколовський і партнери". Володимир Ващенко доповнює, що недавні зміни до ст. 163, 207 і 267 Кодексу адміністративного судочинства зобов'язують адмінсуди у резолютивній частині рішення встановлювати держорганам термін подання звіту про виконання судових рішень.
"За результатами розгляду звіту суд може накласти штраф на особу, відповідальну за невиконання (від 100 до 300 мінімальних заробітних плат, сьогодні це 90,7-272,1 тис. грн. - Ред.). Половина його стягується на користь позивача, половина - держбюджету. У випадку з податковим органом такою особою буде начальник", - відзначає юрист.
Втім, одне з останніх роз'яснень Вищого адміністративного суду обмежило термін оскарження повідомлень-рішень податкових органів одним місяцем. Таким чином, на прийняття рішення про те, як боротися з податківцями, часу не так вже й багато.
Юрій Щербина
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас