"Газпром" врятуємо разом — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Газпром" врятуємо разом

Енергетика
941
Плани російського уряду провокують "Газпром" займати жорстку позицію у переговорах з Києвом про подальші умови співпраці із газових поставок. Так Москва сподівається забезпечити конкурентоздатність холдингу на ринках країн ЄС, які забезпечують його акціонерам найбільшу прибутковість.
Напередодні переговорів Миколи Азарова та Володимира Путіна 26 жовтня, під час яких український прем'єр спробує домогтися зміни умов діючих газових контрактів, глава Міненерго Росії Сергій Шматко заявив про необхідність зменшення витрат на транспортування газу, щоб "Газпром" мав можливість завойовувати нові зарубіжні ринки.
"Зниження витрат у транспортуванні є ключовим моментом у забезпеченні конкурентоздатності "Газпрому". Щоб забезпечувати конкурентоздатність російського газу, ми повинні серйозно працювати, інакше далі Німеччини нам постачати буде складно ..." - сказав Сергій Шматко, відповідаючи на питання голови російського уряду Володимира Путіна, чи справді витрати на транспортування складають 52% ціни на газ.
В даний час близько 80% російського газу до країн ЄС транспортується через українську газотранспортну систему. Таким чином, зниження транспортних витрат "Газпрому" напряму залежить від домовленостей з українським урядом про розмір транзитної ставки, яка зараз становить $ 1,7 за 1 тис. куб. м на 100 км. Експерти вже давно звертають увагу на занижену вартість транзиту для "Газпрому" з української території в порівнянні з його контрактами з країнами ЄС (наприклад, в Угорщині монополія платить $ 2,7, в Австрії - $ 3,4 за 1 тис. куб. М на 100 км). Проте раніше Києву не вдавалося підняти транзитний тариф для "Газпрому" до комерційно обґрунтованого рівня. У різних урядах завжди стверджували, що це одна з умов постачань російського газу на український ринок за пільговою ціною.
Очевидно, не зможе записати собі в досягнення і Кабмін Миколи Азарова збільшення доходів "Нафтогазу" за рахунок відмови від спірних принципів тарифного ціноутворення у відносинах з російською монополією. На порядку денному, судячи із заяв президента Віктора Януковича і міністра палива і енергетики Юрія Бойка, це питання не стоїть.
Не мають наміру українські переговорники обговорювати з "Газпромом" і Володимиром Путіним також питання раціонального використання українських підземних газових сховищ, за рахунок яких російська монополія забезпечує безперебійне постачання свого газу на західні ринки, а "Нафтогаз", за підрахунками експертів, втрачає можливість додатково заробляти більше $ 1 млрд. на рік.
У Мінпаливенерго неофіційно визнають, що це одна з політичних поступок російській стороні, суть якої полягає в тому, що обсяги закупівель "Нафтогазу" не залежать від сезонних потреб українського ринку в блакитному паливі, а його надлишки накопичуються у ПСГ. "Зимовий відбір з ПСГ створює в трубопровідній системі України вільні потужності для збільшення постачання російського газу до Європи. Для забезпечення зимового експорту без українських ПСГ "Газпрому" довелося би побудувати два нові газопроводи із Західного Сибіру до Європи на кшталт "Уренгой - Ужгород", - пояснив Михайло Корчемкін із East European Gas Analysis.
Таким чином, Україна залишається єдиним великим імпортером газу у світі, закупівлі якого влітку перевищують реальні потреби. У свою чергу за зберігання газу платить не "Газпром", а українські споживачі. Тобто чинні домовленості Москви і Києва з газу дозволяють "Газпрому" частково перекладати фінансовий тягар на "Нафтогаз" і український держбюджет при виконанні контрактів з країнами ЄС за рахунок згоди Києва використовувати потужності українських ПСГ на догоду російській монополії і собі на збиток.
"Нафтогаз" купує газ про запас. Те, що газ для закачування в ПСГ купується навесні і влітку, а продається споживачам взимку, нікого не турбує. Треба, щоб цей газ в українських ПСГ зберігав "Газпром" і платив за відповідними тарифами, як він це робить у Європі ", - сказав Михайло Корчемкін.
На відміну від українських виконавчих органів, Федеральна митна служба РФ перейнялася проблемою наповнення держбюджету і гарантії надходження митних платежів, тому прагне посилити правила митного режиму для "Газпрому".
За даними російського держпідприємства "Центральне диспетчерське управління паливно-енергетичного комплексу", на 2 жовтня "Газпром" закачав до зарубіжних сховищ 3,4 млрд. куб. м газу. За чинним порядком, концерн продасть це паливо наступної зими і тоді ж заплатить мита (близько $ 300 млн., якщо ціни не зміняться). Але якщо новий закон про митне регулювання буде прийнятий в нинішній редакції, концерну доведеться відволікати кошти на аванс чи гарантії. Щоб уникнути цього, "Газпром" зараз б'ється з російськими законодавцями за право платити мита після продажу газу, тобто намагається домогтися для себе особливих умов, прописаних у законі про митне регулювання.
А Київ, судячи із пріоритетів української влади на майбутніх переговорах з "Газпромом", має намір шукати можливість для компенсації втрат "Нафтогазу" і держбюджету від комерційно необґрунтованих умов співпраці з Кремлем за рахунок участі в російському газовидобувному секторі. Партнер консалтингової компанії RusEnergy Михайло Крутіхін вважає, що говорити про прозорість сировинного сектора в Росії просто не доводиться.
Але це не перешкода для української сторони. За словами Віктора Януковича, "найбільше нас цікавить можливість брати участь у видобутку газу на території Росії та доставка цього газу в Україну. Росія хотіла би одержати доступ до управління українськими газопроводами. Ми готові обговорювати ці питання з Москвою. Цілком ймовірно, що Росія і Україна домовляться про те, щоб разом модернізувати наші газопроводи, а також щодо спільного керування новими гілками газотранспортної системи", - заявив минулого тижня український президент в інтерв'ю французькій газеті Le Figaro. Також, за його словами, Київ обговорює з Москвою створення спільного підприємства між "Нафтогазом" і "Газпромом", але це не означає їх злиття.
Експертам важко прогнозувати результат українсько-російських газових переговорів цього року і вони звертають увагу на непоступливість Москви у відносинах з українськими партнерами. Поки російські чиновники заявляли лише про готовність знизити контрактні зобов'язання Києва із відбору газу, встановивши мінімально необхідний відбір палива в наступному році на рівні 2010 р. - близько 36 млрд. куб. м газу.
При цьому всі спроби уряду Україна переписати умови газових контрактів, підписаних минулого року за підтримки прем'єрів Юлії Тимошенко і Володимира Путіна, а також внести в транзитний контракт зобов'язання "Газпрому" із транспортування певних обсягів газу, були відкинуті російською стороною.
Світлана Долинчук
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас