Дешевий інтернет - тільки у мишоловці — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дешевий інтернет - тільки у мишоловці

10300
Ціни на домашній Інтернет протягом кількох років знизились у кілька разів. Через цінові війни, які розгорнули оператори, послуги почали надаватися за дуже доступною ціною - менше 50 гривень на місяць, що, правда, нижче рівня середньої собівартості. Учасники ринку демпінгують з однією метою - отримати найбільшу частку в галузі, а потім "відбити" недоотриманий прибуток через більш високі тарифи.
Прийнято вважати, що ціни на інтернет істотно занижують тільки крихітні "домомережі" (об'єднання приватними підприємцями квартир одного будинку або кількох сусідніх будинків єдиною мережею з метою надання телекомпослуг). Вони можуть істотно скорочувати свої витрати, оскільки не платять податки, не отримують дозволу на доступ до будинку і не реєструються як офіційний оператор. Таких підприємців - сотні в будь-якому великому місті.
Однак такі інтернет-гіганти, як "Укртелеком" і "Воля", які обслуговують сумарно близько 1,5 млн. абонентів по всій країні, сприймають їх як дрібних паразитів. Хоч вони, звичайно, трохи покусують, але жити з ними терпимо.
Всі кардинально змінилося в цьому році, коли домашній Інтернет як бізнес став цікавим всім без винятку компаніям зв'язку: фіксованим операторам, операторам кабельного телебачення і навіть мобільним. Природно, кожен якомога швидше спробував набрати максимум клієнтів.
У результаті навесні цього року в Києві та інших великих містах з'явилися численні "дисконтні" пропозиції. Наприклад, були акції, які передбачають користування Інтернетом безкоштовно протягом перших місяців. Як розповідають експерти, в деяких перенасичених пропозиціями районах Києва (Оболонь, наприклад) з'явилася так звана категорія "шаровиків", яка взагалі нічого нікому не платила, а просто переключалась з одного провайдера на інший міру появи нових акцій.
Сильно занижували розцінки великі компанії, активно набираючи абонентів. Так, Beeline на початку літа запропонував платити на місяць всього 29 гривень за безлімітний доступ до мережі на швидкості 5 Мбіт / сек. "Тріолан" запропонував необмежений Інтернет 75 каналів кабельного ТБ всього за 75 грн / міс. Найбільший Інтернет-провайдер "Укртелеком", мабуть, щоб уберегти своїх клієнтів від спокуси перейти до конкурентів, вивів тариф, який міг хоч якось протистояти новим акціям. Держоператор запропонував платити за доступ до світової павутини 48 гривень на місяць у кількох великих містах.
"Все, що нижче 50 гривень на місяць, - це послуги, що надаються нижче собівартості", - говорить гендиректор компанії Freenet Віктор Фролов. З ним погоджується президент компанії "Воля" Сергій Бойко. "Здорова регулярна ціна за тарифні пакети - це від 60 до 190 грн. А зараз те, що повинно коштувати 80 грн., у ряду компаній коштує в два рази менше", - зазначає він.
Ця ситуація ставить під загрозу повернення мільярдних вкладень, які великі оператори робили в швидкісні мережі, що огорнули всю Україну.
"Який сенс інвесторам вкладати в нові технології, якщо вони не окупляться взагалі ніколи на підставі тих цін, які не диктуються ні споживчим попитом, ні економічним розрахунком", - стверджує Бойко. Фролов розповідає, що в Європі середньомісячний дохід з одного абонента становить $ 40 - 45, а в України - у десять разів менше. "Демпінг може призвести до виродження ринку. Надалі ситуація може зажадати втручання регулятора", - говорить директор з розвитку бізнесу телекомунікаційної групи Vega Костянтин Колесов.
До слова регулятор ринку - Національна комісія з питань регулювання зв'язку - у вересні вже зайнялася проблемами інтернет-операторів. "На одній із нещодавніх нарад порушувалось питання, щоб всі інтернет-послуги ґрунтувалися на собівартості з урахуванням прибутковості. Щоб ніхто не занижував цін. В основному всі учасники наради підтримали цю позицію", - заявив глава НКРЗ Володимир Олійник. Але оператори, схоже, стривожені настільки, що вирішили самі попросити державу як можна швидше втрутитися у цінові війни. "Я буду звертатися до Антимонопольного комітету, щоб припинили це неподобство. Ринок доведений до абсурду", - заявив Віктор Фролов.
Помилково вважати, що надання послуг за сильно заниженими цінами шкодить тільки операторам ринку, а споживач від них виграє. Безкоштовний сир, як відомо, тільки в мишоловці. Компанії, які демпінгують, переслідують звичайно одну єдину мету - захопити максимальну частку на ринку. Як тільки галузь монополізована, можна знову збільшувати розцінки.
Beeline, наприклад, скоро повинен об'єднатися з "Київстар". А поки цього не відбулося, оператор, мабуть, вирішив набрати абонентську базу. Подейкують, що тільки в Києві до тарифу "29" підключилося кілька десятків тисяч нових клієнтів. Однак подарунки вже скінчились. З жовтня до мережі компанії можна підключитися і платити мінімум по 40 грн. / міс (тариф "Лайт"), а з березня наступного року цю пропозицію подорожчає до 60 грн.
Не варто забувати, що і "Укртелекому" зараз не погано було б також збільшити клієнтську базу. Адже через кілька місяців має відбутися приватизація підприємства, і потрібно показати інвесторам, що в новому перспективному напрямку - доступі до Інтернету - держоператор є абсолютним лідером. Що буде з тарифами після продажу компанії, залишається тільки здогадуватися.
Таким чином, підключаючись до супердешевих пропозицією, клієнт, сам того не усвідомлюючи, сприяє виконанню часто жадібних корпоративних завдань тих чи інших структур.
Їх розрахунок прагматичний - після досягнення цілей вони обов'язково надолужують згаяне і повернуть собі в нових тарифах все те, що в цьому році нібито дарувалося по доброті душевній.
Станіслав Юрасов
За матеріалами:
Proua.com
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас