Що робити, якщо банк "шиє" чужий кредит — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Що робити, якщо банк "шиє" чужий кредит

Кредит&Депозит
2643
Так, наша читачка Вікторія жила-не тужила - і тут виявилось, що вона має борг перед банком по кредиту, який вона не брала. Розібравшись в ситуації, ми зрозуміли, що від таких запізнілих наривів докризового кредитного буму не застрахований ніхто. Тому ми вирішили з’ясувати, як з такої ситуації вийти переможцем. Відразу зазначимо, що в таких нестандартних випадках не варто нехтувати допомогою професійного юриста.
В банку шукайте свій підпис
Оскільки банк є першоджерелом бід "псевдопозичальника", то незалежно від того, яка відповідь буде від колектора, вам в будь-якому разі доведеться звернутися в банк по інформацію. Як розповів нам директор кредитного департаменту одного з банків, завдання "псевдопозичальника" - розібратися в суті вимог банку і отримати копії документів по кредиту, щоб мати на руках доказ їх фальсифікації (якщо підроблений підпис) або шахрайства (якщо дані в кредитному договорі збіжаться з вашими).
"Найпростіше - відправити лист на адресу банку з викладом ситуації, у тому числі, як і коли вам стало відомо про наявність боргу. В банку потрібно просити копії кредитного договору зі всіма доповненнями, а також копію платіжного доручення, яка підтверджує факт отримання вами кредитних грошей", - говорить управляючий партнер юрфірми "DIGNUM" Олег Кононенко. "Не варто розраховувати, що банк дасть подивитися всю кредитну справу, адже там є внутрішньобанківська інформація, але позичальник має право отримати дублікат кредитного договору й інших документів, де є підпис позичальника", - уточнив банкір-кредитчик.
За словами Олега Кононенка, в нормального банку, точніше, його служби безпеки, після отримання такого запиту має виникнути декілька запитань з приводу оформлення і видачі кредиту, і, можливо, результатом таких запитань буде внутрішньобанківська перевірка кредитної справи і зняття претензій.
Але може трапитися так, що банк буде ненормальний і не даватиме інформацію щодо кредиту, навіть реквізитів кредитного договору. В такому разі Анатолій Соболевський з ВГО "Захисту прав споживачів фінпослуг" радить схитрувати: "Можна на словах погодитися платити по кредиту.
При цьому менеджер або касир випишуть вам платіжний документ, в якому будуть вказаний номер і дата укладення кредитного договору. Платити, звичайно, не треба - просто заберіть папери, і у вас будуть реквізити, на підставі яких можна буде писати детальніший запит". Якщо ж банк не відповідає на ваші запити, сміливо ідіть до суду. Предмет позову спершу: зобов'язати банк надати офіційну належну відповідь на ваше звернення відповідно до закону "Про звернення громадян".
Як перемогти колекторів
Перше правило боротьби з колектором - ніяких усних розмов, лише паперове листування. Друге - доводити свою правоту колектору марно. "Колектор отримав команду "фас" від банку і скасувати її може лише він. Сам колектор ініціювати розгляд не буде, а лише далі вимагатиме погасити борг", - говорить старший юрист ВГО "Захисту прав споживачів фінансових послуг" Анатолій Соболевський. Тому ваше завдання - розібратися в ситуації, з’ясувати подробиці про кредити, які на вас вішають, і зрозуміти, наскільки законна діяльність колектора.
"Колектор отримує від банку права "збивати" борги з позичальників на підставі договору. Тому в першому запиті потрібно дізнатись, чи має колектор право звертатися до вас. Для цього потрібно запитати про наявність договору з банком, його реквізитів, дати укладення. Також потрібно попросити копію кредитного договору зі всіма додатками, виписку з кредитного рахунку і будь-які інші документи, які могли б підтвердити наявність боргу", - говорить управляючий партнер юрфірми "DIGNUM" Олег Кононенко. Згідно зі ст. 20 закону "Про звернення громадян", відповідь вам повинні дати протягом 30 днів.
В міліцію чи до суду?
Наші експерти вважають, що зовсім не обов'язково чекати відповідей від колектора або банку - можна відразу йти в міліцію або прокуратуру, особливо якщо колектор чинить моральний тиск. "В такому разі можна звернутися в прокуратуру із заявою з описом ситуації і такою фабулою: "Прошу захистити мене від незаконного переслідування з боку колекторської компанії такої-то, представники якої загрожують мені фізичною розправою і здійснюють на мене психологічний тиск. У ситуації, що склалася, враховуючи агресивну поведінку колекторської компанії, я побоююся за життя і здоров'я своє і близьких, а тому прошу захистити мене від злочинних посягань", - пропонує Анатолій Соболевський. За його словами, за такою заявою прокуратура повинна провести перевірку, взяти пояснення у працівників колекторської компанії. Такий шлях допоможе і в разі, якщо колектор і банк не квапляться з відповіддю на ваші листи або їхні відповіді не прояснюють ситуацію.
"Напишіть заяву в правоохоронні органи, виклавши ситуацію в довільній формі. У заяві потрібно просити провести перевірку і порушити кримінальну справу за ст. 190 Кримінального кодексу України, тобто "Шахрайство". Заява пишеться на підставі статей 94, 95, 97, 98 Карно-процесуального кодексу України, а мотивувати її потрібно статтями 190 і 383 ("Свідомо неправдиві звинувачення в скоєнні злочину", в нашому випадку - непогашенні кредиту) КК", - вважає адвокат Марина Гавяда. За її словами, розплутуючи клубок, правоохоронні органи самі витребують кредитну справу в банку, і їм в банку не зможуть відмовити.
Історія з життя
Киянку Вікторію колектори почали турбувати три місяці тому - заявили, що у неї борг перед банком (два кредити на 50 тис. грн.). Все б нічого, але кредити ці Вікторія не брала. Навіть паспорт не втрачала, а це важливо, оскільки часто саме по втрачених документах видаються шахрайські кредити. Більше того, як потім виявилось, обидва кредити були взяті в день народження її батька, а в ці дні вони вже багато років всією сім'єю виїжджають з Києва. Але найбільша проблема, що ні колектор, ні банк не квапляться допомогти "псевдопозичальнику" довести свою непричетність до боргів.
За допомогою юристів Вікторія звернулася до колекторів з проханням припинити незаконне переслідування. У відповідь колектори повідомили, що оскільки замовлення надійшло від банку, то і скасувати його може лише банк, а свою роботу робити вони не припинять. Більше того, вони стали тиснути на "псевдопозичальника": приходили до неї додому у вихідні, обіцяли розклеїти по під'їзду оголошення про її борг. У банку теж не спішать розібратися в ситуації: спочатку "футболили" між головним офісом і відділенням, де був оформлений кредит, але документи по кредиту не показали, мовляв, вони вже в архіві, а потім і зовсім заявили: "Якщо не умієте зберігати свої документи, платіть".
Антон Одарюк
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас