Методи "батога та пряника" по-київськи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Методи "батога та пряника" по-київськи

Казна та Політика
925
Мінімум паперів, ідеальна чистота на робочому столі та щира посмішка. Саме так розпочалася зустріч "Дня" з першим заступником голови Київської міської державної адміністрації (КМДА), а в недалекому минулому міністром з питань житлово-комунального господарства Олександром Поповим. Сьогодні він офіційно - друга людина в столиці після мера Леоніда Черновецького. Але, як стверджують джерела видання, обізнані з усіма процесами столичної політичної кухні, незабаром на пана Попова чекає чергове підвищення в столичній вертикалі влади...
Про можливі кадрові зміни в столиці, підготовку до опалювального сезону, стягнення комунальних боргів через суди та інші актуальні для киян питання "Дню" розповів в ексклюзивному інтерв’ю сам Олександр Попов.
- Після підписання главою держави змін до Закону "Про столицю України - місто-герой Київ" де-юре виконавча влада перейде до рук голови КМДА. Як стверджують джерела "Дня" в Адміністрації Президента, з дня на день за вами закріплять цю посаду. Готові до нового призначення?
- Закон, який був прийнятий Верховною Радою України, мав на меті розв’язати єдине питання - ліквідація районних рад. Жодні інші питання, які могли б внести зміни в систему управління містом, зазначені не були.
- А як же стаття 10-1 цього закону, в якій чітко зазначено, що виконавчим органом Київської міської ради стає голова КМДА, який призначається Президентом України?
- Наявність цієї статті не означає, що повноваження голови КМДА та мера мають бути обов’язково розділені. Безумовно, це не виключено, але не є обов’язковим. Ще раз хочу наголосити, що основне питання, яке розглядалося, - це ліквідація районних рад і побудова системи управління містом з чіткою вертикаллю виконавчої влади, яка б, у свою чергу, дозволила побудувати ефективну модель управління.
- Яка вірогідність того, що повноваження голови КМДА та мера будуть розділені найближчим часом?
- Я не думаю, що сьогодні таке рішення може бути прийнято. Мер обирався киянами, сьогодні він є головою міста і, відповідно до чинного законодавства, відповідає за вирішення багатьох проблем у Києві.
- Тобто ви за те, щоб виконавча влада була зосереджена в руках мера?
- Я вважаю, що виконавча влада має бути ефективною. Що стосується рішення щодо розподілу повноважень між головою КМДА та мером столиці, вважаю, що наразі дане питання, для мене особисто, не є принциповим.
- Якщо вам запропонують посаду голови КМДА, ви погодитесь?
- Я - член команди. Коли мені запропонували перейти з посади міністра ЖКГ на пост першого заступника голови КМДА, то просто погодився, бо звик ефективно працювати там, де найбільше потрібний. Для мене головне - це максимально ефективно організувати роботу тієї установи, яку я очолюю. Тому, якщо за умови наявності законодавчих підстав така пропозиція надійде, я погоджусь.
- Після відміни виборів до райрад логічно припустити, що наступні кроки столичної влади будуть спрямовані на реформування системи управління Києвом. Які це будуть кроки?
- Нова система управління столицею, в першу чергу, має бути ефективною. У діючій сьогодні працює 3,5 тис. чиновників (1 100 осіб на рівні міста та 2 400 - на рівні районів). Тому реформування стосуватиметься, перш за все, оптимізації кадрової політики. У 2010 році Київрадою було прийнято рішення скоротити 20% апарату КМДА. Вивільнені кошти спрямуємо на фінансування важливих соціальних програм з розвитку міста.
Оптимізація управлінської моделі має забезпечити жорсткий контроль за використанням бюджетних коштів та ефективне виконання соціальних програм.
Я переконаний, що столичні райони повинні отримати максимальні виконавчі функції. Зокрема, районним радам мають бути передані ряд повноважень у сфері управління системою охорони здоров’я, освіти, благоустрою територій, деякі повноваження у вирішенні архітектурних питань. Київська ж міська державна адміністрація має займатися лише стратегічним плануванням розвитку міста, вирішувати питання наповнення бюджету та ефективним використанням бюджетних ресурсів.
- А чисельність столичних районів зміниться?
- Я не є прихильником скорочення кількості районів у Києві. Головною метою будь-якої адміністративно-територіальної реформи має бути наближення послуг до населення. У разі ж укрупнення районів у такому мегаполісі, яким є Київ, цей засадничий принцип буде порушено.
- Чи потрібно очікувати зміни керівників райдержадміністрацій у столиці?
- Зараз ми оцінюємо рівень їхньої професійності. Я вже маю певні претензії до окремих керівників районних адміністрацій, які неодноразово публічно їм доводив. Вони мають розуміти, що ефективне виконання покладених на них обов’язків буде головним критерієм у визначенні їхньої відповідності посадам, які вони обіймають.
- То коли можливі кадрові рішення: після 31 жовтня чи в кінці 2010 року?
- Не потрібно завчасно розмахувати шаблею. Перед столичною владою сьогодні стоять досить важливі й відповідальні завдання. Першочергові з них - ліквідація заборгованості по заробітній платі на підприємствах комунальної та бюджетної сфери, забезпечення готовності до опалювального сезону тощо. Їхнє ефективне виконання - своєрідний кадровий іспит для всіх управлінців, у тому числі -для голів районних держадміністрацій.
- Тобто цей кадровий іспит окремі голови райдержадміністрації можуть скласти після 31 жовтня?
- Так.
- Останнім часом політичними та експертними колами ширяться розмови, що для посилення позицій Партії регіонів у Київраді нинішнього секретаря ради можуть замінити іншою кандидатурою, наприклад, від політичної сили Віталія Кличка. То киянам готуватися до нових кадрових змін?
- У Києві, як і в державі в цілому, настав час збирати каміння. Завдання, які нам потрібно вирішити, вимагають консолідації політичних сил, що представлені в Київраді, та їх конструктивної позиції щодо підтримки соціально орієнтованих програм. Як я розумію, на сьогодні ознаки такої консолідації наявні. Враховуючи такі тенденції, не вважаю за доцільне вдаватися до різких кадрових змін.
- Ваші політичні опоненти кажуть, що зміна системи управління та відміна виборів до райрад може спровокувати дострокові вибори в столиці, бо, мовляв, народ своїм голосом надавав депутатам мандат довіри, а тепер одна політична сила буде призначати керівників районів міста? Ваш коментар.
- Питання про вибори депутатів районних рад зняте рішенням Київради, щодо неутворення районних рад на підставі делегованого Верховною Радою України повноваження.
Що стосується виборів міського голови та депутатів Київради, то рішення з цього приводу приймається Верховною Радою України.
- Як ставитеся до ідеї керівництва Київської обласної ради ініціювати перед парламентом питання перенесення адміністративного центру області у Вишгород, Бровари, Бориспіль, Ірпінь чи Білу Церкву?
- Відповідь на це питання має дати стратегічний план розвитку міста Київ, який сьогодні досить активно розробляється спеціально створеною робочою групою. У цій справі ми маємо орієнтуватися на кращі світові зразки. Адже в недалекій перспективі бачимо Київ справжнім європейським містом, комфортним для проживання киян та інвестиційно привабливим. Тому до процесу розробки генплану розвитку столиці будуть долучені висококваліфіковані іноземні фахівці.
У визначенні стратегічних напрямків розвитку Києва та Київської області обов’язково має бути врахована й думка громадськості.
Саме з урахуванням вищезазначених чинників, а насамперед - інтересів громад, і має вирішуватись питання про доцільність перенесення обласного адміністративного центру.
- Перейдемо до виробничих питань. Чи виконано ваше завдання - повна ліквідація заборгованості з виплати заробітної плати на комунальних та бюджетних підприємствах?
- Виконано, хоча домогтися цього було дуже непросто. На червень 2010 року, коли я приступив до виконання обов’язків першого заступника голови КМДА, міською владою були накопичені величезні боргові зобов’язання по заробітній платі, які налічували близько 60 мільйонів гривень. Сьогодні ж хочу з приємністю повідомити - заборгованість по заробітній платі перед працівниками бюджетної сфери та комунальних підприємств міста повністю ліквідовано.
- Які подальші господарчі плани ставите перед собою?
- Планів багато. Завдання номер один - забезпечити безперебійне функціонування підприємств теплокомунмережі в період опалювального сезону. Нам вдалося повністю розрахуватися за спожиті бюджетними та комунальними підприємствами енергоносії. Для цього столичній владі довелося погасити півторамільярдний борг, який був накопичений ще з середини 2009 року.
Наступне завдання - серйозне реформування галузі охорони здоров’я. Його пріоритетом має стати істотне підвищення первинної медико-санітарної допомоги киянам, встановлення контролю за цінами ринку медикаментів, а в перспективі - забезпечення пенсіонерів безкоштовними ліками. Цьому має сприяти реалізація вже розроблених міською владою програм лікарняної каси, інституту сімейного лікаря тощо.
Досить великим попитом у киян користуються сільськогосподарські ярмарки, які щосуботи проходять у кожному районі міста. Користь - обопільна: кияни мають можливість придбати за зниженими цінами продукти харчування, а виробники - реалізувати їх у великих обсягах.
Тому до кінця року в ряді мікрорайонів Києва відкриються перші стаціонарні "пілотні" магазинчики, в яких кияни зможуть придбати якісну сільськогосподарську продукцію за цінами виробника.
Ще один важливий напрям роботи - будівництво й реконструкція соціальної інфраструктури, зокрема, дитячих садків, шкіл, медичних закладів, та зведення доступного житла. Нагадаю, що програма доступного житла в рамках України передбачає компенсацію державним коштом 30% від вартості квартири. Столична влада розробила програму, відповідно до якої в бюджеті 2011 року будуть передбачені кошти в розмірі щонайменше 100 мільйонів гривень, для компенсації ще 20% від вартості квартири. Тобто придбати доступне житло можна буде за схемою 50% на 50%.
Не менш важливим напрямком нашої роботи є здача інфраструктурних об’єктів, будівництво яких протягом трьох років постійно відкладалося. Плануємо вчасно завершити будівництво шляхопроводу на Московській площі та Набережно-Хрещатицькій. До кінця року будуть здані в експлуатацію три станцій метро.
Уже 14 жовтня 2010 року буде запущений швидкісний трамвай.
- У контексті будівництва дозвольте задати ще одне нагальне питання. Йдучи на інтерв’ю з вами, зустріла під стінами Київради ошуканих вкладників "Еліта-Центр". Які зрушення намічаються в цьому плані?
- Вкладникам "Еліта-Центр" немає чого хвилюватися. Сьогодні в столичної влади існує чітке розуміння вирішення цієї проблеми. Вже виділено земельні майданчики та проведено відповідний тендер на будівництво житла, який виграв "Київміськбуд". Я розпочав підписувати попередні угоди з вкладниками "Еліта-Центр", якими для них передбачено виділення конкретної квартири в конкретному будинку, який буде збудований за столичні кошти. Київська влада підтверджує, що вона бере на себе відповідальність за доведення цієї справи до логічного завершення.
- Уточніть, яка зараз ситуація з оплатою комунальних послуг населенням?
- Загальна сума боргу вимірюється сотнями мільйонів гривень.
Переконаний, що в жовтні ми зможемо вийти на 96-99% оплату житлово-комунальних послуг. Це буде один із найкращих показників у країні.
- Тобто сплату за "комуналки" будете стимулювати методом "батога" й "пряника"?
- Саме так. Від свого "пряника" - 10% знижки за своєчасну сплату комунальних послуг - не відмовляюся. Гадаю, що до кінця 2010 року технологію надання комунальної знижки буде остаточно відпрацьовано, вже з січня наступного року, сподіваюся, вона запрацює.
- А в ролі "батога" застосовуватиметься спрощена процедура стягнення боргів з населення через суд, яка з’явилася в результаті підписання Президентом України Закону "Про суди та судоустрій"? То столичним боржникам слід боятися судових позовів та виселень з квартири?
- Ця система була й раніше, просто нею ніхто не користувався. Ну, скажіть мені, якщо 95% населення сплачує вчасно, а 5% - ні, то кого потрібно захищати? Чому сумлінні платники повинні страждати від того, що хтось не платить за комунальні послуги? Я вважаю, що цей крок правильний, система стягнення комунальних боргів через суд повинна працювати. Але знаєте, сьогоднішні борги вказують на те, що "батіг" доведеться застосовувати переважно до людей, які мають достатні доходи. Платити треба вчасно - і їм про це потрібно нагадати. Стосовно ж тих, хто дійсно не може платити, то для них урядом передбачено надання субсидій.
- Олександре Павловичу, не можу не запитати: чи очікувати киянам ще одного подорожчання вартості комунальних послуг, враховуючи те, що липневе здорожчання "комуналки" - це повернення старих тарифів 2009 року, а не результат підвищення з першого серпня на 50% вартості газу для населення та теплокомуненерго?
- Нещодавнє підняття в столиці комунальних тарифів - це дійсно результат припинення дії мораторію, прийнятого в 2009 році. Ситуація ж із вартістю природного газу для споживачів не однозначна: встановлена плата й зараз не покриває ту ціну, за якою купується газ. На мій погляд, найближчим часом чергового подорожчання газу не буде, бо суспільство не готове до підняття тарифів до економічно обгрунтованого рівня. Але остаточно спрогнозувати рівень тарифів на газ до кінця 2010 року може тільки НКРЕ, яке сьогодні займається тарифами. А з наступного року регулюванням тарифів займатиметься спеціально створений регулятор.
- Чи будуть повернуті у власність міста ряд стратегічних комунальних підприємств, передача контрольних пакетів яких викликає багато запитань?
- Безумовно. Я переконаний, що стратегічно важливі об’єкти мають належати територіальній громаді міста. Наразі КМДА відновила контроль над холдинговою компанією "Київміськбуд" та "Київенергохолдинг". Ми плануємо також повернути незаконно відчужені земельні ділянки. Вже виявлено 700 порушень у земельній сфері, по 400 із них інформація передана в правоохоронні органи. Я хочу запевнити киян: все, що було вкрадено чи незаконно відчужено, буде повернуто у власність міста.
- Підготовка яких об’єктів до Євро-2012 сьогодні потребує від столичної влади найбільше уваги?
- У першу чергу, хотів би зазначити, що всі стратегічно-важливі об’єкти столиці, які потребують найбільшої уваги, відображені в Державній та Міській цільових програмах підготовки до ЄВРО-2012. А це: і спортивна інфраструктура, і реконструкція міжнародного аеропорту "Київ" (Жуляни), оновлення рухомого складу громадського транспорту, будівництво та реконструкція транспортних розв’язок міста, це також і реконструкція закладів медичного обслуговування, виготовлення сувенірної продукції, ну і, звичайно ж, організація фан-зони та підготовка волонтерів до ЄВРО-2012.
Усі ці завдання є пріоритетними для нас. Ми не можемо виділити якийсь конкретний об’єкт і сказати, що саме цей об’єкт потребує від столичної влади найбільшої уваги. Тільки комплексна підготовка всієї інфраструктури міста зможе дати якісний результат.
Хочу зазначити, що наразі підготовка до Євро-2012 в мене не викликає занепокоєння: все йде за графіком. Фінал чемпіонату пройде в Києві.
Наталія Білоусова
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас