Янукович націоналізує проекти


Янукович націоналізує проекти

Обіцяючи країні стабільність і реформи, нова влада не втомлюється ділитися планами модернізації країни. Одним із наріжних каменів найближчого майбутнього має стати нова ідея президента - особливі національні проекти, для реалізації яких інвестори теоретично вже повинні шикуватися в чергу.

Дорогу пріоритетам!

Серед обіцянок, з якими Віктор Янукович прийшов до влади, не останнє місце займало зобов'язання в короткі терміни "зробити Україну найбільш інвестиційно привабливою у Східній Європі". На досягнення цієї благородної мети, відповідно до планів тоді ще не керівництва країни, повинні працювати різні "інструменти": лояльне до бізнесу податкове законодавство, пільги в ім'я залучення уваги інвесторів до соціально важливих потреб та інші, не менш привабливі, пропозиції. Проект податкового кодексу, перша версія якого стала об'єктом жорсткої критики не тільки опозиції, а й бізнесу, все ще не готовий, гіпотетичні пільгові умови для готових інвестувати в українське добробуту теж невідомі, але влада не сумує. І черговою "порослю" на ниві досягнення інвестиційного добробуту повинна стати концепція національних пріоритетів і національних же проектів.

Про те, що Україна потребує створення інституту національних інвестиційних проектів, президент голосно заговорив ще в липні. Тоді глава держави пообіцяв найближчим часом визначитися з переліком ідей, які й "найбільш гострі проблеми в суспільстві" вирішать, і фінансову допомогу притягнуть. Відкладати справу в довгий ящик на Банковій не стали і створили профільне державне агентство. Потім якийсь час основну увагу до ноу-хау Віктора Януковича привернув адміністративно-кадровий момент: призначення куратором нацпроектів Владислава Каськіва внесло до по-літньому млявий політикум помітне пожвавлення. На початку серпня, за словами депутата-"нунсівця" президент схвалив п'ять шляхів досягнення майбутнього благоденства. Але до кінця місяця в Комітеті з економічних реформ вирішили зосередитися вже на десяти завданнях.

"Практична основа для реалізації реформ", як називає нацпроекти лідер "Пори", найближчим часом повинна проявити себе у чотирьох напрямках (вони ж - пріоритети) з багатообіцяючими назвами "Нова енергія", "Нова якість життя", "Нова інфраструктура" і "Олімпійська надія 2022" (пізніше до них повинні приєднатися "Нова промисловість", "Здорова нація" та "Родюча земля"). Перелік із десяти пунктів з не менш поетичною назвою уточнюють мрії влади про злиття з інвесторами в єдиному творчому пориві. Серед запропонованих 25 серпня ідей є як максимально конкретні, так і настільки всеосяжні, що породжують більше питань, ніж відповідей.

Відносно "просто" на папері виглядають транспортні та енергетичні ідеї керівництва країни. У рамках перших за три роки планується реалізувати проект "Повітряний експрес" - забезпечити швидкісне залізничне сполучення між Києвом і Борисполем. Флагманом другого напрямку служить намір побудувати термінал з прийому зрідженого газу (з точки зору розробників цей план забезпечує здешевлення імпортного "блакитного палива" на 15-20 відсотків) і вітрових та сонячних електростанцій в Приазов'ї та Криму. Іншим напрямком добробуту повинні послужити проекти, мета яких - поліпшити якість життя кожного українця. Деякі з них викликають повагу твердістю намірів: наприклад, в рамках проекту "Чисте місто" планується побудувати десяток сміттєпереробних комплексів (що, де, як - питання не концептуального характеру), а "Доступне житло" має забезпечити сорока тисячам пільговиків від військовослужбовців до працівників бюджетної сфери недорогі (3-4 тисячі гривень за "квадрат") квартири. Інші плани здаються більш "обтічними", але не менш масштабними: "Якісна вода" за десять років створить багатотисячну мережа "систем очищення і доочищення питної води і розливу її в тару", а "Відкритий світ" накриє всю країну освітньої мережею на 4G основі , щоб реалізувати мрію про "нетбуки на шкільних партах"). Решта проектів, при всій амбіційності, на сьогодні виглядає ще більш туманно. Серед них - "Нова якість охорони материнства та дитинства", створення "Міста майбутнього" на столичній основі (як саме, незрозуміло, зате щоб без просування вгору в рейтингах комфортності життя справа не обійшлася), а заразом і набуває кілька нав'язливий характер ідея про олімпійське майбутнє Карпат. Хоча те, що влада вирішила задуматися про розвиток зимової спортивної (та й туристичної) інфраструктури, вже похвально саме по собі. Як і решта благих намірів.

Командувати парадом ...

Змальована картина вражає вже на старті. Але залишає питання: хто, як і за чий рахунок збирається втілити ці прекрасні починання в життя? Керівництво країни наполягає на інвестиційному характері майбутніх змін. За розрахунками Банкової, держава планує вкласти в нацпроекти не більше, ніж на 20 відсотків (але вкладати буде - інакше інвестори не стануть довіряти), а реалізуватися вони будуть "за новою схемою державно-приватного партнерства". Що стоїть за цим формулюванням поки невідомо, але майбутні прибутки можновладці готові рахувати вже зараз. За чотири роки (а частину проектів передбачається реалізувати до кінця 2014-го), за словами Владислава Каськіва, діяльність мисливців за національно орієнтованими інвесторами повинна забезпечити приріст ВВП на 4,7 відсотка.

Ангажовані "чотирирічкою" формулювання в контексті нового владного проекту виникли, швидше за все, не просто так. Нескладні підрахунки підказують: на Банковій хочуть домогтися реалізації хоча б частини проектів за час нинішньої каденції Віктора Януковича. Що закономірно - через чотири з половиною роки політику, який обіцяв "Україну для людей", доведеться постати перед своїми "роботодавцями". А в такому разі деякий запас виконаних обіцянок зайвим не буває.

При знайомстві з концепцією національних пріоритетів і національних проектів важко недооцінити роль, яка відводиться главі держави. Всі починання супроводжуються скромними позначками "Відповідає програмі президента ..." або "Відповідає програмі економічних реформ ...". До своєї кураторської ролі Віктор Янукович ставиться з усією серйозністю. "Я буду також нести відповідальність за ці проекти, і буду працювати над їх реалізацією - з одного боку, як президент, з іншого - як виконавець", - запевняє глава держави уважних слухачів.

Незважаючи на те, що почесним званням головного реформатора преса часто наділяє економічного віце-прем'єра Сергія Тігіпка, вся владна система наполегливо працює на тезу "Усі реформи в країні - від Віктора Федоровича". Національні проекти, якими, до того ж, поки що й не Кабмін займається, тому чергове підтвердження. За нинішніх владних розкладів чільна роль у перетворенні країни автоматично покладається на президента навіть із урахуванням того, що формально повноваження його не такі великі, як, мабуть, хотілося б. Крім того, саме формулювання "національний проект" мимоволі нагадує про досвід вищого керівництва інших країн. Так, нагадаємо, в 2005 році ідеєю створення програми пріоритетних національних проектів перейнявся Володимир Путін, і протягом декількох років в тій чи іншій мірі за її реалізацією наглядав нинішній глава російської держави Дмитро Медведєв. Тоді Кремль головним завданням своїх нацпроектів зробив "підвищення якості життя громадян Росії" - аналогом чого можна визнати програмний лозунг гаранта української Конституції. Частина задекларованих росіянами цілей (далеко не всі вони реалізуються в заявлені терміни) збігається з намірами українського керівництва. Але плани Києва все ж таки дещо по-іншому орієнтовані - за рахунок інвестиційної складової, винесеної на перший план.

Розпочавши свої "національні проекти" Віктор Янукович може не тільки посильно реалізувати деякі популярні на стадії гасел передвиборчі обіцянки, але і в повній мірі відчути себе сильним світу цього, які стоять врівень з іншими національними лідерами. Крім того, вважають політологи, зробивши ставку на програмні моменти, цікаві багатьом українцям, незалежно від політичних смаків останніх, глава держави може продемонструвати готовність стати президентом всієї країни. На користь "об'єднавчої" версії служить і красномовне призначення "старших" за національними пріоритетам Владислава Каськіва, який належить до іншої електоральної ніші. З іншого боку, мотиви несподіваного кадрового рішення можуть бути і менш абстрактними від дійсності. Таким чином, влада може не тільки підвищувати свою гіпотетичну популярність серед виборців націонал-демократів, але і формувати пул проміжних (між собою і опозицією) "конструктивно налаштованих" політичних сил або, нарешті, працювати на благо коаліції, продовжуючи вербування голосів у стані противника.

Якими б не були одномоментні політичні цілі кампанії "Національні проекти", більший інтерес викликають довгострокові перспективи її роботи. У теорії майже всі починання влади виглядають привабливо, що, за кілька місяців до виборів, нехай навіть у місцеві ради, служить непоганою ідеологічною підмогою. Правда, гарантувати популярність взятим на озброєння ідеям, можливо, буде і важко. Наприклад, думка про сміттєпереробні заводи значну кількість виборців порадує на папері, але навряд чи захопить в тому випадку, якщо такий буде збудований в їхньому місті ... У будь-якому випадку, потрібність і корисність кожного проекту (так, у фахівців деякі сумніви викликає, як мінімум, "Відкритий світ") повинна пройти перевірку практикою. А для цього треба багато що - і політична воля не тільки дати відмашку перетворень, але і в самому справі створити гідні умови для залучення інвесторів, в тому числі. Адже корисний ефект від голослівних обіцянок не надто довговічний, його потрібно підкріплювати і реальними діями.

Ксенія Сокульська

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua