Урагани загрожують підірвати продажі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Урагани загрожують підірвати продажі

Казна та Політика
2375
Перехід показників динаміки роздрібного товарообігу із значень падіння до зростання стало очікуваною подією, яка сталася в травні поточного року. Проте непрогнозованість цін у низці товарних категорій, у зв'язку з природними катаклізмами у всьому світі, загрожує перервати крихке зростання.
Ключовим моментом для показників галузі ритейлу, на думку експертів, буде вартість продуктового кошика. Але на даний момент саме цей головний орієнтир галузі найскладніше спрогнозувати.
"В умовах масових природних катаклізмів і варійованих показників врожайності досить проблематично спрогнозувати динаміку вартості продуктового кошика, - вважає Андрій Шевчишин.- Підтримкою при цьому виступатиме все та ж низька база порівняння і курсова стабільність".
Таким чином, зовсім позитивна динаміка ринку, що недавно народилася, вже виявилася в зоні серйозного ризику. Нагадаємо, що раніше, згідно з офіційною статистикою, оборот роздрібної торгівлі за січень-травень 2010 р. (включаючи роздрібний товарооборот підприємств (юридичних осіб), розрахункові дані про обсяги продажів товарів на ринках і фізичних осіб-підприємців) у порівнянні з аналогічним періодом 2009 р. збільшився на 1,1% і склав 188,60 млрд. грн. (проти 161,82 млрд. грн. в січні-травні 2009 р.). Після затяжного піке, в якому перебувала галузь, це стало справжньою подією.
"Після 15-місячної перерви роздрібна торгівля показала зростання в 1,1%, що є дуже важливим показником для всієї економіки України, - відзначив Олексій Блінов, економіст Astrum Investment Management.- Такі дані говорять про відновлення споживчого попиту, і якщо цьому процесу додати характеру стійкої тенденції, то Україна буде в досить міцній позиції в разі коливань зовнішнього попиту".
"Відновлення триватиме в другому півріччі, і темпи зростання споживання домогосподарств прискорюватимуться в порівнянні з дуже низькими +0,5% р/р в першому кварталі 2010 р.", - упевнений Микита Михайличенко, аналітик ІК Concorde Capital.
Серед основних причин зростання показників експерти виділяють відразу декілька. Можна навіть сказати, що позитивні показники січня-травня стали швидше результатом синергетичного ефекту як в макроекономіці, так і в настроях споживачів.
"Зростання динаміки роздрібного товарообігу в Україні за п'ять місяців визначене декількома чинниками, серед яких варто виділити і низьку базу порівняння, і сезонний сплеск і, звичайно ж, дефляцію і зміцнення гривні, - вважає Андрій Шевчишин, керівник аналітичного департаменту ІГ ТАСК.- Таким чином, всі ці чинники підштовхнули споживчий попит, сформувавши приріст товарообороту".
Важливим фактором стало і зростання реальної заробітної плати. "Зростання на 1,1% можна віднести до ознак повільного відновлення внутрішнього споживчого попиту, - говорить Микита Михайличенко.- Це відбувається на тлі прискорення темпів зростання реальної заробітної плати (до +12,2% р/р в травні)". За даними ж Держкомстату, середньомісячна зарплата лише впродовж 2010 р. зросла до 2058 грн.
Як ще один чинник зростання ритейлери відзначають значне поліпшення споживчих настроїв в країні. "Про поступову стабілізацію і наявність передумов до подальшого поліпшення ситуації на ринку ритейлу України свідчить не лише зростання обороту підприємств роздрібної торгівлі, але також і індекс споживчих настроїв, - говорить Міхаель Кайзер, директор по закупівлях "МЕТРО Кеш енд Керрі Україна".- Він зріс в Україні за рік практично на 20% (з 65,6% в березні 2009 р. до 94, 8% в березні 2010 р., за даними компанії GFK)".
Втім, не всі оцінюють в цілому скромний позитивний показник січня-травня 2010 р. як переломний момент. На думку окремих експертів, це дуже скромні показники. "Зростання в 1,1% за п'ять місяців при збільшенні ВВП 1-го кварталу на 4,8% є мізерним, враховуючи, що ВВП України на 65% складається зі споживання домашніх домогосподарств, - вважає Агшин Мірзазаде, директор аналітичного департаменту Foyil Securities.
Ймовірно, тому ритейлери утримуються від більш-менш певних прогнозів на друге півріччя поточного року і обмежуються швидше надіями на краще.
"Подальший розвиток ситуації на ринку ритейлу залежатиме, в першу чергу, від ВВП, значне зростання якого поки не прогнозується", - відзначив Міхаель Кайзер.
"Сьогодні роздрібні мережі досить активно розвиваються: відкриваються нові торгівельні точки, виводяться нові бренди, - говорить Юлія Пузирьова, заступник генерального директора з маркетингу мережі супермаркетів "ЕКО-маркет".- Нам би хотілося вірити в те, що ситуація з кожним днем лише покращуватиметься, а також в позитивну динаміку розвитку роздрібного ринку і зростання товарообороту в другому півріччі 2010 р. Чи виправдаються ці надії, покаже час".
Одночасно, за словами аналітиків ринку, український ритейл все ще важко переживає наслідки серйозної залежності від кредитних грошей. Внутрішні чинники зростання залишаються слабкими, і досягнення передкризових показників роздрібного товарообороту буде таким же нелегким, як і побудова комунізму.
"Економіка України зростає на зовнішніх драйверах. Внутрішнє споживання було роздуте в 2005-2008 рр. за рахунок поголовного кредитування. Тому до докризових рівнів роздрібного товарообороту Україна йтиме досить довго, поки споживче кредитування знову не стане доступним основній масі населення, - вважає Агшин Мірзазаде.- Зростання залишатиметься слабким. Може, додамо ще 1-1,5%".
Серед інших небезпек експерти відзначають зародження другого витка кризи, прояви якого навряд чи позитивно позначаться на роздрібному товарообороті в другому півріччі 2010 р.
"Як не тривіально, найбільші побоювання на сьогоднішній день викликає ймовірність формування другої хвилі кризи, розгортання якої супроводжується виробничим спадом і, відповідно, зниженням купівельної спроможності населення, - говорить Андрій Шевчишин.
Данило Нестеров
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас