Дрібна капость — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дрібна капость

Казна та Політика
3588
Представники вищого ешелону виконавчої влади наввипередки обіцяли бізнесу швидку автоматизацію відшкодування ПДВ та взагалі спрощення процедур, пов'язаних з адмініструванням цього податку, а також істотне зниження ставки. Судячи з розмірів та змісту V розділу проекту Податкового кодексу "Податок на додану вартість", з виконанням обіцянок якось не особливо складається.
Обсяг розділу, незважаючи на значне скорочення кількості визначених термінів і відсутність перехідних положень, виявився навіть більшим обсягу чинного Закону про ПДВ. Та й статей стало втричі більше! Зі ставкою все теж неоднозначно. Начебто передбачено її поетапне зниження до 17% в 2014 р. Проте така ставка буде діяти, як і у випадку з податком на прибуток, чомусь тільки до кінця 2014 р. А потім, відповідно до букви Закону, вона знову підвищиться до 20% .
Обіцяні автоматизація відшкодування ПДВ та спрощення процедур, пов'язаних з адмініструванням цього податку, могли б бути сприйняті бізнесом як революція. Причому сприйняті позитивно, на відміну від іншої запланованої революції, що стосується загальних питань адміністрування податків. Однак далі заяв справа не пішла - революцій в оподаткуванні доданої вартості не передбачається. Мабуть, існуюча система стягнення і відшкодування цього податку в цілому влаштовує владу. Втім, деякі бажання контролюючих органів знайшли відображення у документі.
Зокрема, хоча процедура добровільної реєстрації осіб платниками ПДВ залишилася, насправді, з урахуванням нових особливостей, вона, по суті, ліквідована. Це нібито має допомогти податківцям у боротьбі з "податковими ямами. Також передбачено значне збільшення підстав для анулювання реєстрації. У результаті їх виявилося так багато, що вони навіть конфліктують за змістом між собою. Приміром, підставою для анулювання реєстрації особи платником ПДВ є порушення провадження у справі про банкрутство. Що, по суті, неправильно - справу можна як "порушити", так і закрити. Було б зрозуміло, якби пропонувалося введення тимчасових обмежень на виписку податкових накладних - особи, відносно яких порушені справи про банкрутство, дійсно, часто використовуються в якості, яку можна назвати "податковою ямою".
Але головна "фішка" в тому, що анулювати реєстрацію пропонується і у випадках, коли ліквідаційна комісія платника ПДВ, оголошеного банкрутом, закінчує роботу. Якщо анулювання реєстрації здійснюється в момент порушення справи, то про яке "повторне" анулювання може йти мова? Намагаються автори закріпити в цьому розділі та "високоінтелектуальний" спосіб притягнення платників до відповідальності. Робиться це шляхом введення заборони на відображення в податковому кредиті сум ПДВ, наведених у податковій накладній, виписаній з порушенням вимог. А серед цих вимог знову з'являється неоднозначна вказівка на те, що в накладній повинно міститися найменування юрособи-продавця. Сьогодні в Законі чітко прописано, що найменування може бути наведене як у повній, так і в скороченій формі. До появи такого запису митники випили чимало крові платників податків. Мабуть, жага до такого способу харчування в них незнищенна. Хоча сенсу у наведенні повної назви немає ніякого: пошук в базах даних набагато простіше здійснювати за цифровими записами (вони теж прописуються в обов'язкових реквізитах податкової накладної).
Те, що потребу в крові платників податків можна викоренити, підтверджується також введенням заборони на відображення в податковому кредиті сум ПДВ, позначених в "старих" (виписаних більше трьох місяців тому) податкових накладних. Цей спосіб фіктивного формування податкового кредиту дійсно активно використовувався. Однак у квітні 2011 виповниться три роки з моменту введення обов'язкового подання розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту по контрагентах (а скоро платники будуть подавати ще більш докладну інформацію - копії записів у реєстрах виданих та отриманих податкових накладних). Відповідно, з квітня проблема "старих" податкових накладних самоліквідується, оскільки просто закінчиться термін позовної давності. Виходить, закріплена у проекті норма спрямована виключно на залучення грошових коштів за формальними ознаками.
Деякі зміни, втім, можна назвати прогресивними. Наприклад, нарешті запропоновано виразне визначення місця поставки послуг. Зважаючи на його відсутність, раніше виникало чимало суперечок між платниками податків та податківцями. Напевно, логічно виглядає і розмежування з термінів відшкодування за внутрішніми та експортними операціями. У всякому разі, така практика застосовується в більшості європейських країн і дозволяє усунути проблему штучного формування податкового кредиту (і заявки сум до відшкодування) за рахунок накопичення матеріальних запасів.
Цікаво також, що запроваджена нещодавно норма про звільнення від обкладення ПДВ операцій з ввезення на територію України природного газу знайшла відображення і в проекті Кодексу. Мабуть, такий стан справ пропонується закріпити навічно.
В цілому, розділ "Податок на додану вартість" можна було б назвати нешкідливим порівняно з правами контролерів або розділом "Податок на прибуток підприємства". Однак він усім поганий: і дрібних капостей в ньому забагато, і очікувань щодо заміни ручного відшкодування ПДВ автоматичним він не виправдає. Одна радість - 2 липня Президент України Віктор Янукович заявив, що Податковий кодекс у нинішньому вигляді він не підпише.
Експерт - про дрібні капості
Володимир Котенко, партнер, керівник податково-юридичної практики "Ернст енд Янг":
- Автори Кодексу, що демонструють крайній радикалізм відносно, наприклад, адміністрування податку на прибуток, частково зрадили собі саме при формулюванні правил стосовно ПДВ. "Частково" означає, що старі проблеми залишилися невирішеними (свого роду - стабільність), але при цьому додалися нові, і, треба віддати належне авторам, їх чимало. Переважає тактика "дрібних капостей", що приводять, втім, до істотного відволікання обігових коштів.
Складна історія цього податку наклала відбиток на норми Кодексу стосовно ПДВ. Так, складається враження, що розробники документа вважають статус платника ПДВ швидше почесною привілеєм, ніж важкої обов'язком. Інакше складно пояснити настільки ретельний відбір тих, кого допускають до "клубу платників ПДВ", і ту легкість, з якою можна бути вигнаним з цього "клубу" (в результаті скасування реєстрації платника). Ну що ж, очевидно, таке судження небезпідставне (з огляду на суми бюджетної заборгованості, з одного боку, і легендарні історії про відшкодування "неправедно" накопиченого ПДВ - з іншого).
Деякі нововведення проекту:
- істотно подовжується процедура відшкодування ПДВ (складає більше року в деяких випадках);
- база оподаткування ПДВ при постачанні товарів (послуг) встановлюється в розмірі не менше фактичних витрат на їх виробництво (придбання), які будуть враховуватися відповідно до правил визначення собівартості товарів (послуг) для цілей оподаткування прибутку. А продаж імпортованих товарів буде припускати нарахування ПДВ на базу, не меншу, ніж митна вартість плюс акциз і ввізні мита (незалежно від того, за скільки продається такий товар);
- роялті обкладаються ПДВ;
- коригувати податковий кредит за допомогою одержання раніше відсутніх податкових накладних дозволяється протягом трьох звітних періодів з моменту виписки накладної.
Експерти - ...
... про спадкоємність
Дмитро Михайленко, партнер юридичної фірми "Орлов, Михайленко та партнери":
- Проблематично коментувати документ, який переписується буквально на колінах авторами-розробниками. Тим не менше насамперед хотілося б відзначити спадкоємність нового проекту Кодексу: багато його положень запозичені з вже існуючого законодавства, що можна оцінювати, мабуть, позитивно. На відміну від нього, скажімо, у проекті Кодексу народного депутата Миколи Катеринчука нарахування ПДВ являло собою принципово нову систему (напередодні розгляду урядового проекту Верховна Рада "прокотила" цей документ. - ред.).
Новації, які пропонуються в проекті Кабміну, мають історію, відповідно, з ними можна працювати, зокрема сперечатися, оскільки знаєш, чого від них чекати. Приміром, варто розкритикувати нав'язливе бажання заборонити відносити до складу податкового кредиту суми ПДВ за виписаними більше 3 місяців тому податковими накладними. Ця ідея викликала невдоволення і минулому році, коли її намагалося реалізувати уряд Юлії Тимошенко у своїх розпорядженнях. Не пройшла вона і в році нинішньому як зміна до Закону про ПДВ. І тим не менше вона знову позначена в п.20.6 розділу "Податок на додану вартість". Мабуть, авторам потрібно засвоїти урок і відмовитися від подальших спроб протягування її через парламент.
... про недоопрацювання
Олена Макеєва, генеральний директор ТОВ "Аудиторська фірма "Аксьонова та партнери ":
- Податковий кодекс в частині оподаткування доданої вартості залишає правило "першої події" для визначення дати виникнення податкових зобов'язань: або дата отримання грошових коштів в якості оплати товарів (послуг), або дата відвантаження товарів (дата оформлення акта виконаних робіт для послуг) . Такий механізм не відповідає методиці визначення доходів від реалізації товарів, робіт, послуг для цілей обкладення податком на прибуток. Таким чином, зближення бухгалтерського та податкового обліків простежується тільки в частині оподаткування прибутку підприємств. Це призведе до невідповідності і непорівнянності показників податкових декларацій з податку на прибуток і ПДВ, а платники податків, як і колись, будуть змушені вести окремий податковий облік для цілей оподаткування ПДВ.
При цьому такі розбіжності між показниками податкових декларацій можуть стати предметом додаткових позапланових перевірок з боку контролюючих органів. В черговий раз спроба спростити податковий облік залишається лише декларацією.
Олександр Марков
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас