"Луганськтепловоз": ніхто не хотів купувати? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Луганськтепловоз": ніхто не хотів купувати?

Фондовий ринок
1008
Черговий конкурс з продажу "Луганськтепловозу" справив дивне враження. Судячи з того, що відбувалося в тендерній кімнаті, ніхто з учасників не хотів купувати підприємство. А Фонд держмайна, визнавши підсумки приватизації, залишився незадоволений отриманою сумою.
Та останнє слово може залишитися за юристами групи "Приват", яку відсіяли напередодні конкурсу.
Як розповів голова Фонду держмайна (ФДМ) Олександр Рябченко, з восьми претендентів, які зацікавилися "Луганськтепловозом", три були пов'язані з кіпрською "Мантара Холдинг", володіння якої приписують Ігорю Коломойському. Зрозуміло, що інтерес бізнесмена до машинобудівного підприємства був великий, і в результаті "Мантарі" все ж дозволили подати заявку на конкурс.
Але ввечері напередодні торгів стало відомо, що до них допустили лише дві компанії - російський "Брянський машинобудівний завод", який входить до "Трансмашхолдингу" (контролюється Іскандером Махмудовим), і українське "Сумське НВО ім. Фрунзе", що належить групі "Енергетичний стандарт" Костянтина Григоришина. Як сказано в поясненні ФДМ, "Мантара" не надала дані про джерела коштів і підтверджений українським аудитором висновок до фінзвіту. У своєму прес-релізі ФДМ дав зрозуміти, що компанія навмисно не подала ці документи, щоб мати можливість оскаржити конкурс в суді.
Реакції представників "Мантари" на початок торгів не було. З'явилася вона пізніше, коли представник компанії В'ячеслав Деришев заявив, що вона готується відстоювати свої інтереси в суді, адже проведений конкурс вважають заздалегідь домовленим. В результаті торги з приватизації "Луганськтепловозу" велися без "Мантари".
Процес продажу почався з оголошення заступником глави ФДМ і водночас голови приватизаційної комісії Ігоря Миронюка про те, що в залі присутні всі 5 членів комісії, глава ФДМ Рябченко, а також і заступник глави спеціальної контрольної комісії ВРУ з питань приватизації (він же - екс-глава ФДМ) Олександр Бондар. Після чого нагадав присутнім умови конкурсу і офіційно підтвердив попередню інформацію про те, що до торгів допущено дві компанії - НВО ім. Фрунзе і Брянський машзавод. Потім нотаріус Київського міського нотаріального округу підтвердив, що арештів акцій "Луганськтепловозу" та інших обтяжень активів підприємства не зареєстровано.
Протягом наступних 15 хвилин комісія знайомилася із запропонованими концепціями щодо розвитку підприємства. За цей час представники ФДМ встигли вивчити немало аркушів друкованого тексту, а журналісти з нудьги почали жартувати - чи не видно на горизонті кіпріотів з претензіями.
"Вивчивши" концепції, члени комісії зійшлися на думці, що зауважень до них немає. Тому Миронюк попросив представників компаній кинути свої пропозиції з цінами в прозору урну. Обидва конверти звідти витягли вже через хвилину, а ще через хвилину всі дізналися, що учасник №1 - НВО ім. Фрунзе - запропонував 400 млн. грн., тобто, стартову ціну торгів. Брянський машзавод, він же учасник №2, запропонував на 10 млн. грн. більше - 410 млн. грн. Після цього керівництво процесом перейшло до лицитатора, який розповів про порядок проведення торгів, оголосив їх відкритими і озвучив інформацію про акції, що продавалися, і фінансові показники "Луганськтепловозу". Нагадаємо, на продаж було виставлено 166 583 259 (76,001%) акцій компанії, крок торгів склав 4 млн. грн.
Потім лицитатор приступив до головного, запропонувавши учасникам торгуватися. Представники компанії на це не відреагували - ціна в 414 млн. грн. так і не була озвучена. Тому лицитатор був змушений зупинитися на цифрі 410 млн. грн. від росіян і практично відразу зробити перший удар аукціонним молотком. За ним скоро пролунав другий, але нових пропозицій не було. Ліцитатор і члени комісії, наскільки можна було розгледіти на засвіченому сонцем екрані, виглядали трохи збентеженими відсутністю інтересу учасників торгів до лота. Після другого удару молотком лицитатору довелося знову прорекламувати "Луганськтепловоз". Але, зачекавши хвилинку, він все ж змушений був третім ударом молотка продати пакет акцій "Трансмашхолдингу" за 410 млн. грн. Голова комісії нарік, що так і не було зроблено жодного кроку, але в цілому присутні проголосували "за" продаж.
Незабаром до журналістів на крильце ФДМ спустився Бондар. Заходячи до будівлі фонду, він кинув на ходу "якби я знав, що будуть лише дві компанії, я б не приїхав", уточнивши, що про рішення ФДМ дізнався лише вчора вранці. А вийшовши, він оголосив торги пародією, повною профанацією і звинуватив їх учасників у змові. "Якщо учасник подає заявку, виводить із обороту 40 млн. грн., а потім навіть не робить жодного кроку і в конверті пише стартову ціну, то для чого він бере участь у конкурсі?", - обурювався нардеп. Він також нагадав про існуюче рішення суду, згідно з яким ФДМ повинен буде повернути ТМХ гроші за попередню приватизацію, і якщо врахувати курсову різницю, то держава ще буде винна російському підприємству за нинішній конкурс. Проте, він вважає ТМХ кращим покупцем акцій "Луганськтепловозу", хоча, на його думку, той міг заплатити і вищу ціну, "а не купувати за демпінговими цінами, як він зробив зараз за допомогою держави". Та все ж він упевнений, що уряд визнає конкурс таким, що відбувся.
Після колишнього глави ФДМ до журналістів вийшов нинішній. Не "можна сказати, що нам сподобався конкурс", - завив він. І пообіцяв, що вже завтра подасть касаційну скаргу стосовно повернення грошей ТМХ за попередній продаж "Луганськтепловозу". "Ми можемо їм повернути лише ту суму, яку вони платять за підсумками сьогоднішнього конкурсу, тобто 410 млн. грн. Ми не можемо виплачувати їм $58 млн., передбачених рішенням суду", - пояснив він, посилаючись на закон. Також Рябченко додав, що чекав, що за пакет акцій вдасться виручити хоч би 500 млн. грн. Щоправда, він тут же відзначив, що якби ФДМ спочатку встановив стартову ціну в 0,5 млрд. грн., то ТМХ чекав би зменшення стартової ціни на 30%.
Останніми до журналістів вийшли представники Брянського машзаводу і "Луганськтепловозу". Глава правління ЛТЗ Віктор Бікадоров сказав, що ТМХ є для них найкращим покупцем, пояснивши, що останнім часом інших замовлень, в т.ч. з боку "Укрзалізниці", окрім російських, у них не було. Радість від підсумків торгів розділив з ним заступник гендиректора ТМХ Анатолій Мещеряков. Щоправда, коментувати покупку і майбутню дискусію з ФДМ про повернення грошей за минулу приватизацію він не захотів.
Відсутність же кроків під час торгів пояснив тим, що оскільки їх стартова пропозиція була вища, то торгуватися з самими собою не було сенсу. Борги із зарплати Мещеряков пообіцяв погасити протягом півроку, як передбачено угодою. За його словами, ТМХ торгувалася б в будь-якому разі приблизно до тієї ціни, за яку і купили. "Вартість компанії на сьогодні досить умовно. Залежно від того, як ви її оцінюєте", - відзначив він. І додав, що можливо, через рік тому ТМХ взагалі б не став купувати "Луганськтепловоз".
Остання теза насторожує. Адже, якщо росіянам "Луганськтепловоз" був не потрібний, то можна передбачити, що їх змусили його придбати. Причому ініціатива йшла з Кремля. А ось відмову торгуватися з боку Григоришина можна пояснити тим, що йому просто заборонили вести реальну боротьбу в конкурсі. Швидше за все, через політичні домовленості Києві і Москви, яка постійно мовить про захист російських інвесторів в Україні.
Наталія Тарасова
За матеріалами:
Ugmk.info
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас