Законний вибір — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Законний вибір

Казна та Політика
814
Януковичу подобається, коли його називають людиною справи. Мабуть, тому, що бути людиною слова у нього не виходить.
У разі його перемоги чергові місцеві вибори відбудуться вчасно - про це під час виборчої кампанії Віктор Федорович заявляв неодноразово. Причому робив він це не лише у традиційний спосіб (тобто з допомогою Ганни Герман), а й у нетрадиційний (тобто особисто). Востаннє таке сталося торік у грудні. Але вже в січні депутати-регіонали почали говорити про необхідність перенесення термінів проведення регіональних виборів. Офіційною причиною була відсутність бюджету, неофіційною - побажання Януковича. У лютому вибори-2010 Рада ліквідувала як клас. Попри вимоги Конституції та мляві протести опозиції. Постанову про проведення їх 30 травня було скасовано, нової дати не призначили. Коментуючи те, що сталося, регіонали прогнозували чергове свято волевиявлення на весну наступного року. Однак у березні під час зустрічі з послами "вісімки" Янукович оголосив, що виступає за проведення місцевих виборів у 2010 році. Минув місяць, і в квітні, виступаючи з промовою у Страсбурзі, гарант вирік: "У 2011 році будуть вибори місцевих органів влади". Минув травень. Розмірковуючи про перспективи проведення все тієї ж регіональної виборчої кампанії, "послідовний" жорстко висловився за те, щоб вона відбулася в "конституційні терміни". Тобто нинішнього року. Їй-богу, хочеться, щоб якомога швидше настав червень...
"Я людина дії. Між ідеєю та її реалізацією у мене минає небагато часу", - це Віктор Федорович сказав сім років тому. "Депутатів місцевих рад, я вважаю, треба обирати за мажоритарною системою, щоб кожного з них люди знали в обличчя і щоб він відповідав за свою територію. Цей законопроект нами вже внесений до Верховної Ради, і ми будемо зараз його приймати. Щоб уже під час наступних місцевих виборів, які відбудуться 2010 року, зазначений закон працював". Це теж Янукович. Шість місяців тому. Слід зазначити, "зараз" трохи затягнулося. Ідеї Віктора Федоровича (до того ж, за його словами, оформленій у вигляді законопроекту) скоро півроку стукне, а вона, бідолашна, ніяк не реалізується.
А Віктор Федорович усе не вгамується. Позавчора він оголосив: наступні місцеві вибори мають пройти на новій законодавчій основі. Для цього необхідно ухвалити відповідні закони. "Щоб люди знали своїх депутатів, щоб депутати були закріплені за територіями, щоб вони відповідали, щоб вони захищали права людей на тих територіях". Всі агентства подають це як новину. Дивно. Адже з грудня минуло небагато часу.
Дивно й інше. До кого з нардепів звертався, ніхто горезвісного проекту у вічі не бачив.
Нам пощастило більше. У "ДТ" таємничий 137-сторінковий текст є. І в ньому справді закладається нова законодавча основа формування органів місцевого самоврядування. Спочатку про головні, принципові новели. Планується, що вибори:
- депутатів сільських, селищних рад "проводитимуться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах";
- депутатів ВР АРК, міст Києва і Севастополя, обласних, районних, міських, районних у містах "проводитимуться за змішаною (мажоритарно-пропорційною) системою".
Половину депутатського корпусу провінції оберуть в одномандатних округах, іншу половину - "у багатомандатному виборчому окрузі, межі якого збігаються з межами території, відповідно, Автономної Республіки Крим, міст Києва і Севастополя, області, району, міста, району в місті".
Шанси на прийняття такого документа досить високі. Навіть попри те, що проти реставрації "мажоритарки" виступають комуністи і що її, в принципі, не поважає Литвин. Але навряд чи це стане на заваді успіху. По-перше, у більшості є певний запас міцності, а найближчим часом, кажуть, він буде ще більшим. Принаймні приходу чергової групи неофітів очікують із дня на день. По-друге, Хмельницькому (на відміну від Литвина ) ця ідея повинна сподобатися, і думка скромного олігарха може переважити думку заслуженого спікера. По-третє, такий проект може знайти прибічників і в лавах опозиції. Принаймні певна кількість "меншовиків" готова його підтримати вже сьогодні й абсолютно щиро.
У чому бачить переваги "мажоритарки" діюча влада? По-перше, в реальній економії коштів. Необхідність сколочувати неабиякий "общак" і утримувати громіздкі структури за рахунок центру відпадає. При цьому влада зберігає контроль за процесом - за партією залишається статус суб’єкта висування кандидата. Головне - знайти кандидата, який має вдосталь коштів і достатній рівень популярності. І якщо шуканий персонаж (за дивним збігом обставин) не є членом Партії регіонів, то слід довести до його відома, що він - її висуванець. Передбачається, що на час проведення виборів влада почуватиметься досить упевнено. Досить для того, аби виключати можливість відмови представляти ПР на виборах.
По-друге, на Банковій справедливо вважають, що з таким підходом вони серйозно ламають гру БЮТ. Адже ключем до місцевих успіхів Блоку Тимошенко частіше ставала популярність Юлії Володимирівни. А зовсім не авторитет місцевих активістів.
По-третє, нова модель має розпорошити сили опозиціонерів. Закон не передбачає участі у виборах блоків. До участі у змаганні допускаються тільки партії. Це примусить вчорашніх союзників конкурувати, що неминуче позначиться на їх результаті.
Коли задумане втілять у життя, не зрозуміло досі. З одного боку, ПАРЄ жорстко відреагувала на спроби Києва перенести терміни проведення місцевих виборів. І це примушує Януковича розглядати як варіант осінь нинішнього року. До того ж підштовхує й економічна ситуація. Цілком очевидно, що в березні 2011-го партія влади набере менше, ніж у жовтні 2010-го. Якщо все йтиме так, як іде, - набагато менше.
Зараз у партії Януковича є реальні шанси здобути більшість у переважній частині місцевих Рад. З кожним місяцем ці шанси ставатимуть дедалі розмитішими.
З іншого боку, навіть у ПР далеко не всі за "мажоритарку" і вже тим більше далеко не всі за проведення виборів нинішнього року. І якщо сперечатися з вождем вони не стануть, то тихо саботувати активну участь у кампанії будуть. І ухилятися від фінансової повинності - теж. Янукович це розуміє. Зате він не розуміє, як ставиться до його нововведень населення. Тому ключові положення найближчим часом мають стати предметом досліджень для соціологічних фірм. Доки дослідження проводитимуться, проект лежатиме мертвим капіталом. Але для того, щоб вибори відбулися восени, приймати закон необхідно вже тепер...
Є й ще одна причина, яка примушує команду Януковича зволікати. Річ у тому, що їх уже давно приваблює ідея об’єднання всіх місцевих виборів в один рік. Така новація має свої мінуси. По-перше, від такого обсягу роботи здригнуться виборчкоми всіх рівнів. По-друге, від такої кількості бюлетенів здригнуться виборці всіх регіонів. Явка в такому разі впаде, хоча, можливо, й не сильно. Проте плюси значно жирніші. Головний - економія коштів, бюджетних і партійних. Крім того, порядку буде більше. Будь-який місцевий туз із задоволенням витратиться на місцеву кампанію, а починаються вибори рангом вище - уже ні його, ані грошей його.
Шанс об’єднати кампанії виник... із подачі БЮТ. На початку весни нинішнього року Іван Кириленко, Ольга Боднар і Сергій Подгірний подали проект внесення змін до Основного Закону, в якому запропонували ліквідувати конституційну колізію, уніфікувавши терміни повноважень рад і мерів усіх рівнів. А заодно й виступили з ідеєю "перезавантажити" всю систему місцевого самоврядування 27 березня 2011 року.
Такі новації, за процедурою, потребують висновків Конституційного суду. Туди проект і вирушив 1 квітня цього року з подачі понад чотирьох сотень нардепів. Які зобов’язали КС розглянути його до середини червня.
Як стверджують наші джерела, поява цього проекту була пов’язана не так із турботою про наведення порядку у сфері місцевої влади, як із бажанням... сколупнути Черновецького. Нещодавнє рішення КС позбавило опозицію шансу переобрати його найближчим часом. Суд підтвердив очевидне: термін повноважень міського голови відлічується з часу підбиття підсумків останніх виборів мера, не важливо - чергових чи дочасних. Тобто з 2008 року.
І тут у БЮТ знайшли вихід. Внести зміни до Конституції - хай усю місцеву еліту обирають на п’ять років. І хай це відбудеться в один день. А що? Освіжити крайову владу одним махом. Одночасно. Незалежно від реальних термінів перебування на посадах.
Якби КС з такою постановкою питання погодився, то його рішення стосовно Черновецького відразу втрачало б сенс. Бо позитивна резолюція, накладена на проект Кириленка - Боднар - Підгірного, робила б київського мера одним із усіх.
Передбачати рішення КС - річ невдячна. Але ми ризикнемо. Попереднє обговорення в КС відбулося цього тижня. Конституційний суд найближчим часом має намір винести рішення щодо проекту конституційних змін, ініційованих депутатами від БЮТ. І в цьому рішенні він планує визнати конституційною уніфікацію повноважень місцевих рад і міських голів. А ще - визнати необгрунтованою спробу вписати в Конституцію конкретну дату проведення будь-яких виборів. Є Рада - хай вона визначається шляхом прийняття постанови. Нема чого Основний Закон засмічувати.
Спираючись на висновки КС, регіонали зможуть втілити в життя свій старий замисел - об’єднати всі місцеві вибори. Всю роботу БЮТ уже зробив за них. І чому б тепер Кириленку і Боднар з товаришами не голосувати "за"? Адже вони самі порушили питання. Отже, не виключено, що найближчим часом ми станемо свідками нечуваної, небаченої та неочікуваної речі - внесення змін до Конституції спільними зусиллями ПР і БЮТ.
На Банковій хотіли дочекатися рішення КС для того, щоб спочатку спробувати об’єднати місцевий виборчий процес шляхом затвердження бютівського проекту коригування Основного Закону. А потім підвести під цей процес єдині правила.
У чому новизна цих правил, крім озвученого повернення до змішаної та мажоритарної моделі?
По-перше, у збереженні впливу партій на процес. Саме вони мають право висувати кандидатів у мажоритарні округи, хоча механізм самовисування також передбачено. Крім того, передбачається можливість одночасно балотуватися одній і тій самій особі і в одномандатному, і в багатомандатному окрузі. А ще - одночасно висуватися в ради різних рівнів.
По-друге, в остаточній відмові від збирання підписів і запровадження механізму диференційованої застави. Відповідно до проекту, розмір застави, зокрема, становить:
" - для кандидатів у депутати міської (міста з районним поділом, крім міст Києва і Севастополя) ради в багатомандатному виборчому окрузі - 25 мінімальних заробітних плат;
- для кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, міст Києва і Севастополя, ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі - сім мінімальних заробітних плат;
- для списку кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, міст Києва і Севастополя ради в багатомандатному виборчому окрузі - 35 мінімальних заробітних плат";
Партія наділяється правом вносити заставу, а також правом мати своїх спостерігачів.
По-третє, уточнюється механізм ухвалення рішень членами виборчкомів. "У день голосування, підрахунку голосів і встановлення результатів виборів рішення ухвалюється більшістю голосів від присутніх членів комісії, незалежно від кількості присутніх на засіданні виборчої комісії членів комісії... Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не спричиняє правових наслідків для дійсності протоколу". Що це означає? Що доленосне рішення можна ухвалити втрьох, ігноруючи думку переважної більшості членів комісії. Хоча бажання убезпечитися від саботажу можна пояснити.
Заслуговує на увагу ще одне нововведення: пропонується законодавчо закріпити, що "не можуть бути підставою для визнання недійсними виборів (...) порушення вимог цього закону, які мали на меті примусити чи примусили виборців голосувати за кандидатів, якщо вони не були обрані у відповідному виборчому окрузі". Роз’яснимо. Кандидат А цілеспрямовано "мочить" кандидата Б. У результаті перемагає кандидат В (який кандидата А, власне, й найняв). Порушення законодавства кандидатом А очевидне, його вплив на результат виборів - теж. Але, з погляду закону, його "підривна діяльність" на волевиявленні виборців жодним чином не позначилася. Інший приклад. Кандидат А всю кампанію активно скуповує голоси виборців і всіма можливими способами "купує" їх "любов". В результаті кандидат В, який опирається на схожу електоральну групу, не дораховується великої кількості голосів і приходить до фінішу другим, пропустивши вперед кандидата С. Відповідно до закону здорового глузду, діяльність кандидата А істотно вплинула на результат виборів. Відповідно до проекту закону про місцеві вибори - ні.
По-четверте, є ціла глава, присвячена доказам при оскарженні результатів виборів. А в главі є положення, які напевне викличуть запитання в опозиції. Наприклад, "виборча комісія приймає до розгляду тільки ті докази, які мають значення для розгляду скарги..." Хто і як вирішуватиме? Запитання. Взагалі запитань багато. Наприклад, до кінця не відоме авторство документа. Одні кажуть - Лавринович, інші - Портнов, треті називають обох. Невідомо, хто проект внесе. Джерела в ПР вважають, що сам Янукович. Він має продемонструвати готовність виконувати обіцянки. Я вам казав, що буде "мажоритарка"? Будь ласка.
Невідомо, в якому вигляді проект потрапить у Раду. Скоріш за все, він іще уточнюватиметься. Нині його читають специ, а деяких довірених депутатів знайомлять із ключовими положеннями.
Невідомо й те, коли саме проект отримає депутатський корпус. Це залежатиме від того, що Янукович вважатиме меншим злом - нинішню осінь (наприклад, 31 жовтня) чи майбутню весну. Часу на роздуми в нього майже не залишилося.
Сергій Рахманін
За матеріалами:
Дзеркало Тижня
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас