Ех, дороги... — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ех, дороги...

Казна та Політика
3479
Спроба українського уряду використовувати досвід США і Німеччини, які в середині минулого століття відновлювали свої економіки після Великої депресії і війни, проводячи масове дорожнє будівництво, з тріском провалилася. Нагадаємо: в кінці 2008 р. екс-прем’єр-міністр країни Юлія Тимошенко не втомлювалася заявляти, що активний розвиток дорожньої інфраструктури допоможе українській економіці в найкоротші терміни оправитися від кризи. У грудні 2008 р. Кабмін навіть затвердив низку проектів щодо будівництва 19 транзитних магістралей, і Тимошенко повідомила, що на розвиток транспортної інфраструктури в 2009 р. держава готова виділити 118 млрд грн. Але протягом всього минулого року ця цифра, як і сама ідея, жодного разу більше не спливала.
Всього ж, за даними Державної служби автомобільних доріг України ("Укравтодор"), на фінансування дорожньо-будівельної галузі з різних джерел (місцевих бюджетів, кредитів міжнародних фінансових організацій, спецфонду "Укравтодору" і за рахунок випуску векселів) торік вдалося назбирати 16,8 млрд грн. І хоча ця сума на 83% перевищує обсяги фінансування автобуду в 2008 р., українським дорогам від цього легше не стало, оскільки 9,8 млрд грн. "Укравтодору" в 2009 р. довелося витратити на погашення боргових зобов'язань. Нагадаємо: у 2009 р. банк Morgan Stanley, який у 2007 р. видав кредит "Укравтодору" на $930 млн, висунув вимогу його дочасного погашення.
Крім того, поліпшити стан вітчизняних автодоріг заважали недбайливі автоаматори, які торік відверто саботували покупку нових автомобілів і покришок, злісно недозаправляли свої баки пальним. В результаті план надходжень в спецфонд "Укравтодору" в 2009 р. було зірвано. Згідно з ним, торік в спецфонд від ввізного мита на нафтопродукти, транспортні засоби і шини мали надійти 3,5 млрд грн. (надійшли 0,7 млрд грн.), від акцизного збору з нафтопродуктів, що ввозяться до України, і транспортних засобів - 4,97 млрд грн. (надійшли 2,9 млрд грн.), від акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів і транспортних засобів - ще 6,4 млрд грн. (надійшли 3,4 млрд грн.).
"В 2009 р. з нашого спецфонду повинні були мали надійти 14 млрд грн., але фактично надійшла лише половина цих коштів", - скаржився на позаминулому тижні голова "Укравтодору" Вадим Гуржос (який минулого тижня отримав до своєї посади приставку "екс-"). В результаті на будівництво, капітальний ремонт і реконструкцію доріг в 2009 р., за його словами, було витрачено лише 3,8 млрд грн., які дозволили повністю завершити роботи і ввести в експлуатацію 238 км. доріг.
Нежданчик
Як завжди, дуже несподівано для українських автошляховиків прийшла сувора зима, яка перетворила українські дороги просто в напрями. Різке зниження (і перепади) температури, а також згубні опади у вигляді снігу і дощу призвели до того, що покриття основної маси доріг перетворилося на суцільні ями. Вантажні перевізники підкреслюють, що їздити деякими дорогами стало взагалі неможливо, через що у них істотно збільшилися витрати на утримання автомобільного парку і терміни доставки вантажів. За словами Богдана Ляшука, президента громадської організації "Союз перевізників України", термін зносу ходової частини автомобілів зменшився на 30%. Сергій Устинов, операційний менеджер ЗАТ "DHL International Ukraine", відзначає, що в його компанії істотно зросли витрати на утримання автопарку, впродовж зими доводилося регулярно переглядати розклад доставок вантажів.
Виявляється, звернули увагу на дорожні проблеми і в самому "Укравтодорі". Як підтверджує Гуржос, з 169,4 тис.км доріг загального користування "70% вимагають оновлення". Загалом же, за його даними, обсяги руйнувань і деформацій на дорогах істотно збільшилися: у 2005 р. цей показник складав 19% всієї протяжності автодоріг загального користування, в 2009 р. - не менше 24%, а в поточному році (коли зійде сніг, пройдуть дощі, оголяться всі ями і діри) очікується збільшення цього показника до 48%. У фізичних величинах 24% відповідають 5 млн кв.м, з яких понад 2 млн кв.м ям "розташувалися" на дорогах державного значення. У зв'язку з цим Гуржос на прощання порадив не їздити українськими дорогами швидше 90 км/год, бо "жодні дороги України зараз не дозволяють безпечно рухатися з такою швидкістю". Варто відзначити, що таке застереження віддає лукавством, оскільки деякі дороги (включаючи і міжнародні магістралі) не дозволяють рухатися навіть зі швидкістю 60 км/год.
Героїчна боротьба "Укравтодору" зі сніговою стихією (адже дійсно дивно, коли взимку в наших широтах йде сніг), що несподівано розігралася, заслуговує на особливі дифірамби. Адже з початку зими деякі дороги регулярно перекривали через снігові замети. Але як боролися з ним автошляховики, це вже інше питання. Наприклад, чи помітили кияни, з яких таких місць (коли і в яких напрямах) "Київавтодор", що входить в структуру "Укравтодору", згідно з його ж звітом, "з початку зимового сезону вивіз із столиці понад 130 тис.т снігу"?
В принципі, так само непомітно (судячи з результатів) виглядає і боротьба з ямами на дорогах. Вадим Гуржос стверджує, що ремонт 1 кв.м ям обходиться в 200 грн., і просить не дивуватися з того, як відбувається цей ремонт (який часто полягає просто в засипанні ям в дощ або сніг асфальтовою дрібкою): "Зараз проводиться аварійний ремонт, який допускає відхилення від технічних вимог з ремонту, бо він є тимчасовим, на один-три місяці, для забезпечення проїзду до нормального ремонту".
Після таких пояснень на думку відразу спадає стара істина: "Немає нічого більш постійного, ніж тимчасове". І на користь її правдивості свідчать декілька фактів. По-перше, за словами колишнього головного автодорівця, аби залатати ями (які через півроку-рік після латання стають лише ширшими і глибшими) до кінця весни, необхідний мінімум 1 млрд грн. (200 грн. множити на 5 млн кв.м). А де їх узяти в такі короткі терміни, незрозуміло (та і площа ям в 2010 р., згідно прогнозу самого "Укравтодору", має збільшитися мінімум удвічі). По-друге, за словами того ж Гуржоса, вартість капітального ремонту 1 км. дороги, за міжнародними стандартами, складає в середньому EUR500 тис.
"Якщо взяти 70% від 170 тис.км (загальна протяжність всіх доріг місцевого і державного значення в Україні) і помножити їх на EUR500 тис., то вийде сума, яку просто страшно озвучувати (близько EUR60 млрд)", - повідомив він. З цього виходить, що Україні хороших доріг не бачити, як своїх вух.
Що ж далі
Проте в поточному році, обіцяють в "Укравтодорі", дороги будувати і ремонтувати будуть. У 2010 р. дорожньо-будівельна галузь сподівається роздобути на свої потреби 20 млрд грн. Але це станеться, стверджують шляховики, лише якщо парламент прийме закон про збільшення акцизу на паливо. Тоді надходження до спецфонду від акцизів складуть 10 млрд грн., і міжнародні фінансові організації, від яких "Укравтодор" сподівається отримати 3,5 млрд грн. кредитів, стануть лояльнішими до українських шляховиків. З цих 20 млрд грн. на ремонт і будівництво доріг буде витрачено 13,5 млрд грн., решта 6,5 млрд грн. підуть на погашення раніше взятих кредитів.
Але поки перспектива виділення 13,5 млрд грн. на покращення доріг вилами на воді писана, у українських автомобілістів залишається надія, що до ладу приведуть хоч б дороги, будівництво і ремонт яких передбачені в рамках підготовки до Євро-2012 р. Щоправда, і в цьому випадку залишається сподіватися на лояльність міжнародних фінансових організацій, оскільки держава планує дати на дороги під Євро-2012 лише 3,9 млрд грн., а ті 5,7 млрд грн., яких бракує, потрібно випросити у "іноземців". Принаймні, торік, за словами Гуржоса, залучити кошти для євро-доріг під державні гарантії не вдалося. Внаслідок чого з 3,9 млрд грн., на які минулого року готували українські дороги до прийому футбольного Чемпіонату Європи, лише 1,5 млрд грн. склали кошти міжнародних фінансових організацій, решта суми була виділена з держбюджету.
Оксана Яковлєва, виконавчий директор АТ "ДПД Україна"
- Складні погодні умови минулої зими значно погіршили і без того неідеальний стан доріг в Україні. Найбільш складна ситуація - в східному і південному регіонах. Деякі траси досі закриті або плануються до закриття найближчим часом, що змушує шукати обхідні дороги, дотримуючись при цьому термінів доставки. Всі ці чинники істотно вплинули на роботу всіх вантажоперевізників. Всі без винятку служби доставки відчували і відчувають проблеми з термінами доставки вантажів. Погіршення покриття українських автодоріг і погодні умови минулої зими істотно ускладнили рух транспорту, а відповідно, і сам процес доставки вантажів клієнтам. В середньому, транзитний час транспорту в дорозі збільшився на 20-40%. Через закриття деяких ділянок доріг компаніям доводилося оперативно вносити зміни в маршрути дотримання транспорту Україною. В порівнянні з попередніми періодами кількість затримок і поломок транспорту в дорозі зросла на 30%. Основними причинами стали несправності ходової частини автомобілів, розбита гума в результаті попадання транспорту в ями і вибоїни на дорогах, перекриття трас.
Олег Каленський, директор з стратегічного маркетингу і розвитку компанії "УВК"
- Листопад-грудень 2009 р. багато торгівельних компаній розглядали як період, за який під кінець кризового року вдасться вирівняти свої комерційні результати. І якщо до середини грудня інфраструктура і кон'юнктура в цілому підтримували і вантажовласників, і логістичні компанії, то з середини грудня настали непрості для багатьох часи. Зокрема, наша компанія змушена була в посиленому режимі експлуатувати свій парк, що вкупі з погіршенням стану українських автодоріг спричинило значне збільшення витрат на ремонт автомобілів. Наприклад, якщо в III кварталі 2009 р. на ремонт авто витрачалося менше 1% оберту від реалізації послуги "Адресна доставка Україною", то в IV кварталі 2009 р. - вже більше 2%. Не кажучи вже про такі інфраструктурні проблеми, як невчасне прибирання трас і закриття деяких трас через негоду, що в результаті теж призводило до зривів термінів доставки клієнтських вантажів. Не особливо тішить ситуація і зараз, якщо, згідно з нещодавнім повідомленням "Укравтодору", дороги почнуть ремонтувати не раніше травня поточного року, і то за умови успішного бюджетного фінансування.
Ангеліна Бакалінська
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас