Туризм здолав кризу - відпочинок набирає обертів... — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Туризм здолав кризу - відпочинок набирає обертів...

2139
Як би не було українцеві важко, як би важко не йшли справи з грошима, все одно він знайде кошти, аби гарненько погуляти. Хоч раз на рік, але з розмахом, звичайно, згідно зі своїми міркам. Щоправда, 2009-й істотно зменшив запал співвітчизників у плані туристичних поїздок, але цього року туроператори прогнозують зростання їх обсягів до рівня 2007-2008 рр. Саме у цей період (окрім кінця 2008-го) спостерігався піковий за останні 15 років показник перевезень! Чартерні літаки ледь встигали обертатися, а туркомпанії - готувати пропозиції, що "горять".
"Дикуном" за кордон...
За даними Держкомтуризму, у 2009 році виїзний потік помітно скоротився в секторі поїздок з метою організованого туризму і у службових справах. Зокрема, кількість організованих поїздок (іншими словами, поїздок з турпакетами) зменшилася на 21%. При цьому, за оцінками гравців на ринку, українська туристична галузь постраждала більше, ніж в цілому світова. Деякі туркомпанії оцінюють обсяги падіння на рівні 30-40%.
Разом з тим, у сегменті приватних поїздок порівняно з 2008 роком спостерігали зростання на 2%. Мабуть, українці вирішили у кризу заощадити на організованому відпочинку і обирали "дикий" туризм. Втім, якщо до Криму термін "відпочинок дикуном" сповна застосовний, то в розвинених туркраїнах, наприклад, у Таїланді, можна абсолютно самостійно організувати собі відпустку на всі "п'ять зірок". Добре, Інтернет не підводить. При цьому економія складе 50% і більше, якщо порівнювати з купівлею туру. Особливо торік цьому сприяли акції авіакомпаній, які для залучення клієнтів знижували ціни на квитки часом більш ніж удвічі, - минулого літа авіаквиток з Києва до Бангкока можна було купити за 400 доларів в обидві сторони.
Але, судячи з усього, таких "кризових подарунків" більше не буде. "Дармові" акції продовжуваилися недовго, туроператори заспокоїлися і прогнозують в цьому році "відкат" до обсягів турпотоку 2007-2008 років. А тоді тури розкуповували як пиріжки - аж пальці обпікало!
До речі, у 2009 році несподівано підіграв туроператорам і перевізникам листопадовий спалах турпоїздок "від свинячого грипу". Пригадаємо - зграйки зляканих співвітчизників (підсилені відправленими на канікули школярами і студентами) активно брали одно-двотижневі тури за старою чорнобильською традицією, тобто "хоч абикуди", щоб подалі пересидіти спалах в Україні епідемії. Деякі тури просто розхапали Тоді туроператори навіть змогли трохи підняти ціни на путівки. Втім, торік українці швидше піддалися паніці і навряд чи майбутні епідемії (реальні або уміло зімітовані) чи й інші ситуативні форс-мажори змусять їх так само масово схопитися за валізи.
Якщо ж говорити про ситуацію в цілому, то, на думку експертів, громадяни пережили кризовий переляк, призбирали грошенят і, змучившись за рік від подолання труднощів, вирішили відпочити. Про це свідчить обсяг продажів турів на травневі свята цього року. При цьому нинішній рік демонструє зміну психології туриста: усе більше людей прагнуть придбати турпакети завчасно - за декілька місяців до поїздки. Раніше переважав попит на пропозиції, що "горіли".
"У нас січень і лютий були хорошими за результатами продажу. На 2010 рік прогнозую зростання порівняно з 2009 роком. Ми плануємо наздогнати 2008 рік якщо не повністю, то наблизитися (до показника). Якщо порівнювати, напевно, 2007 рік був найкращим. Судячи з того, як почався рік, як продаються тури, можна сказати, що рік має бути хорошим. Крім того, наприклад, якщо раніше були дуже популярними тури "Last minute" - що "горять", то зараз ми оголосили акцію бронювання, і якщо люди заздалегідь платять гроші, бронюють місця, то вони отримують знижки. На сьогодні за багатьма турами глибина продажів свідчить, що рік буде кращим ніж 2008-ий. Люди просто втомилися від того, що було", - коментує ситуацію директор турфірми "Феєрія" Ігор Захаренко.
За його словами, 2009 рік допоміг ринку "очиститися" від недобросовісних турфірм, які демпінгували, надавали неякісні послуги. "Раніше туристів було дуже багато, і все дуже добре продавалося. Тому багато туристичних компаній не сильно переживали за якість, за кількість рейсів. А коли вдарила криза, стали розумніше ставитися до планування. Зараз вже прораховують, скільки літаків поставити, автобусів, скільки турів і так далі", - відзначає Захаренко.
"Загалом кризовий 2009 рік добре вплинув на туристичну галузь України. Туроператори стали зважено ставитися до кількості пропозицій, практично зник демпінг, оскільки компанії, які працювали собі у збиток і боролися за ринкову частку методами демпінгу, втратили можливість реінвестувати з інших галузей діяльності в туризм", - розповіла директор компанії "Пан Укрейн" Олена Шаповалова.
Змінюємо напрям і якість...
Туроператори прогнозують, що продажі травневих турів зростуть, як мінімум, на 20%. Щодо цін, то деякі компанії обіцяють вигідні пропозиції за рахунок зниження цін у отельєрів у країнах, де сильно впав туристичний потік. Наприклад, дешевшим стане відпочинок в ОАЕ та Греції. Падають ціни на тури до Шрі-Ланки, Доміниканів, на Мальдіви. Втім, здешевлення екзотичних поїздок не зумовлене падінням попиту на ці напрямки, навіть у кризу дорогі тури купують досить жваво, просто більше за інших постраждав середній клас. В той же час, трохи подорожчає відпочинок у Туреччині, яка не відчуває нестачі у туристах. Крим також "не підкачав" - прогнозують зростання цін на 10-15, а то і 20%, не дивлячись на провальний туристичний сезон минулого року.
Хочеться вірити, що криза трохи підкоригує поведінку як туриста, так і туркомпаній у плані якості відпочинку. Адже після лихої години шкода витрачатися на дурниці. "Люди стали дбайливіше ставитися до грошей, деякі, хто міг поїхати на відпочинок 1-2 рази на рік, зараз стали вирішувати інші питання: виплату кредитів та ін. Ті, хто дозволяв собі покупку VIP-турів, зараз скромніше відпочивають, раціональніше ставляться до витрат: не замовляють номер для няні та ін. Загалом відпочинок став економніший", - зазначає голова Всеукраїнської Асоціації туристичних операторів Ігор Голубаха.
"Нинішні туристичні можливості дозволяють насолоджуватися подорожами будь-якій категорії клієнтів. І любителям турпоходів, яким пропонують різні пішохідні маршрути як в Україні, так і Альпах, і любителям розкоші, екзотики. Для них відкриті далекі магістральні перельоти на Мальдіви, Сейшельські острови, у Домініканську Республіку", - підкреслює Шаповалова.
Серед майбутніх тенденцій прогнозують зростання обягу послуги з системи "все включено", вона може вийти у продажах на перше місце. Крім того, 2-тижневі тури поступляться позиціями 10-денним. Збільшиться попит на тури вихідного дня, завдячуючи відмові від віз у деякі туристичні країни (Ізраїль, Хорватія).
Що ж до кризи, то, на думку експертів, вона в туризмі подолана, принаймні, дно падіння вже пройдено. Звичайно, не всі дозволять собі фешенебельні поїздки цього року (особливо ті, кому і раніше це до голови, а точніше, до кишені, не приходило). Наслідки лихої години, безумовно, важкі. Але збільшиться потік тих, хто сам собі режисер, хто планує поїздку самостійно - від проїзду до проживання і розваг. Іншими словами, хто їздив, той і їздитиме. Чи з турфірмою, чи дикуном, на літаку, автобусі або на велосипеді, але головне - у відпустку.
Людмила Шевченко
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас