На автоматі. Машини витісняють продавців — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

На автоматі. Машини витісняють продавців

2582
Неживі продавці часто барахлять, помиляються і виходять з ладу. Проте все більше українців воліють робити покупки, відмовившись від послуг людини.
Бунт машин проти людини - улюблена тема письменників-фантастів. У лютому подібність такого бунту могли спостерігати тисячі українців. Через збій у терміналах системи миттєвих платежів iBox на кілька тижнів "зависло" від 50 до 60 млн. грн. "Споживач від таких проблем не застрахований. Але якщо подібне буде відбуватися часто, довіра до автоматизації почне стрімко падати", - коментує ситуацію дослідник трендів компанії InTrends Сергій Кузьменко. Проте навіть такі конфузи не можуть зупинити заміну продавців та касирів торговими автоматами та платіжними терміналами.
Натисни на кнопку
Найближче до прогнозів фантастів підійшли Японія, Німеччина та США. У цих країнах на 20 осіб припадає один торговельний автомат, а за допомогою таких пристроїв відбувається майже п'ята частина всіх покупок. Не вступаючи в контакт з людиною, можна придбати шоколад, піцу, квіти, газети і журнали, засоби гігієни, парасольки, гаджети, золото і навіть варених раків. Криза практично не торкнулася такої торгівлі. "Автомати дозволяють уникнути спілкування з некваліфікованими або невихованими продавцями і заощаджують час. Особливо коли покупець чітко розуміє, що саме йому потрібно", - вважає Олександр Муратов, власник мережі автоматів READY.
Україна намагається не відставати від світових тенденцій: у наших мегаполісах автоматів щороку стає більше на 20-25%. "Найпопулярніші у нас - кавові автомати, а також термінали миттєвого поповнення рахунку. Оскільки і тих і інших вже предостатньо, скоро стануть популярними автомати, що пропонують нові види товарів: прохолодні напої, засоби контрацепції, продукти харчування, гарячі обіди", - говорить генеральний директор компанії "ЮТЕК Корпорейшн" Андрій Ткачук.
Миттєве задоволення
Заплатив - отримай. Торгові автомати вписуються в тренд "миттєве задоволення", вважає дослідник трендів Сергій Кузьменко "Торговий автомат вписується в тренд "миттєве задоволення", причому ви отримуєте товар за лічені секунди. Наприклад, в столичному кінотеатрі "Жовтень" вже стоїть автомат з продажу квитків, що дозволяє самостійно обирати місця в залі. А в жіночих туалетах кінотеатру встановлюються "тампомати" з засобами особистої гігієни ", - розповідає Сергій Кузьменко.
Швидко розвивається продаж за допомогою автоматів і засобів контрацепції. У 2009 році в Україні з'явилося близько 150 кондоматів, як правило, встановлених в барах, ресторанах і нічних клубах. Вони не тільки добре окуповуються, але і підтримуються різними соціальними програмами. Наприклад, навесні за підтримки Фонду Олени Франчук "АнтиСНІД" була запущена всеукраїнська мережа кондоматів.
Ще один не менш корисний вид вендингу (автоматизованого продажу товарів і послуг) - клубний алкотестер. "Автомат дозволяє перевірити рівень алкоголю в крові після відвідин закладу. У жовтні було прийнято постанову про допустимі 0,2 проміле у крові для водіїв. Той, хто пропустив келих пива, може пройти тестування, щоб уникнути неприємностей при зустрічі з ДАІ. Точність вимірювання апарату - 0,005 проміле, а вартість тесту коливається від 50 копійок до 10 гривень ", - пояснює Андрій Ткачук.
Крім звичних чіпсів, шоколадок і сендвічів українці тепер можуть придбати насіння на вагу. Перші такі апарати з'явилися завдяки зусиллям українського винахідника Василя Сеногача.
Фантастичний шопінг
"Продавців у звичному для нас розумінні через 50 років зовсім не буде. Їх замінять служби контролю комп'ютерних розрахунків, а також служба захисту вендингу", - запевнив Фокус футуролог Володимир Стрілецький. На його думку, торговельні автомати з продажу ліків, напоїв, розфасованих харчових продуктів дуже скоро прийдуть до села, на всі автошляхи, в залізничний транспорт і міжміські автобуси.
Один із трендів останнього часу - універсальні автомати. Наприклад, компанія VendInfo випускає термінал "Три в одному", який включає апарат для зарядки телефонів і батарей, чищення взуття та рекламний екран. Спеціаліст креативного агентства THINK! McCann Erickson Михайло Черняк також пророкує появу нових машин. На вокзалах встановлять автомати з зубними щітками, милом, шампунями, рушниками та іншими предметами особистої гігієни. А в школах і вузах з'являться апарати з продажу канцелярських товарів.
Збій системи
Автомати економлять наш час і гроші, не говорять грубощі і працюють без обідньої перерви. Проте супротивники загальної автоматизації турбуються: вона може витіснити людей, що призведе до зростання безробіття.
Крім того, існує чимало речей, для купівлі яких необхідна примірка або консультація фахівця. Та все ж головною причиною того, що автомати навряд чи коли-небудь повністю замінять магазини, психологи називають властиву людям любов до шопінгу.
"Автоматизованими послугами часто користується молодь, яка звикла до віртуального світу. Також дослідження підтверджують, що автоматами частіше користуються чоловіки, які, на відміну від жінок, більш схильні до гри. Найчастіше це не відбивається на психіці людини негативно", - стверджує психолог Алла Морозова. Її підтримує і письменник-фантаст Володимир Васильєв: "Яка різниця - живий продавець чи механічний? Продавець - це функція, і покупці часто ставляться до людини за прилавком як до неживого предмету. Віддав гроші, забрав покупку і через п'ять хвилин вже й не згадаєш, у що продавець був одягнений ".
Юлія Смидович, Анастасія Морозова
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас