"Ъ": "Укртранснафта" втрачає казахську нафту — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Ъ": "Укртранснафта" втрачає казахську нафту

Енергетика
580
"Казтрансойл" припинив постачання нафти до Східної Європи через Україну по південній гілці нафтопроводу "Дружба" 1 лютого. У компанії заявляли, що змушені переорієнтовувати постачання на Білорусь, бо в кінці 2009 року отримали повідомлення від оператора української нафтотранспортної системи "Укртранснафта" про розірвання договору на 2010 рік. Досі про причини цього рішення сторони не повідомляли.
"Укртранснафта" вимагає від "Казтрансойлу" додаткових гарантій - українська компанія наполягала на угоді, де були б вказані об'єми транспортування нафти і штрафи за невиконання зобов'язань (принцип pump or pay), розповів голова правління "Укртранснафти" Олександр Лазорко. За його словами, на таких умовах сторони працювали до 2009 року. У договорі, підписаному в грудні 2008 року, цей принцип не був передбачений, в результаті компанія знизила прокачування з 7,8 млн т до 5,3 млн т. Лазорко підкреслює, що принцип pump or pay закладений в міжурядовій угоді про транзит нафти між Україною і Казахстаном, що діє з 2004 року.
"Ми запропонували 'Казтрансойлу' провести переговори в Києві та обговорити цю проблему, але нам відповіли, що через дуже напружений графік роботи візит керівництва компанії до Києва неможливий", - повідомив Лазорко.
Причиною такої жорсткої позиції "Укртранснафти" стало те, що услід за "Казтрансойлом" від затвердження графіків прокачування і штрафів за їх порушення захотів відмовитися найбільший транзитер - російська "Транснафта", стверджує джерело в Мінпаливенерго. Цю інформацію на правах анонімності підтвердили і в "Транснафті". "Казахстан качає менше від Росії і має пільгові умови. Звичайно, нас це не влаштовує, і ми повідомили українську сторону про бажання переглянути наш контракт", - заявив співрозмовник.
Всього торік через територію України було транспортовано 38,5 млн т нафти (з них 9,4 млн т було поставлено українським НПЗ), що на 5,9% менше, ніж в 2008 році. Російської нафти було транспортовано 30,3 млн т, казахської - 5,3 млн т, української - 2,9 млн т.
В цій ситуації Україна дуже ризикує, упевнені експерти, на думку яких "Укртранснафта" може втратити об'єми транспортування казахської нафти. "У зв'язку зі світовою економічною кризою попит на нафту на європейському ринку впав. Тому 'Транснафта' вимагає введення гнучкого графіка прокачування сировини і скрізь знаходить розуміння, - говорить Максим Шеїн з ІК 'Брокеркредитсервіс'. - Гадаю, Україна теж буде змушена піти на поступки. Інакше нафта буде направлена через Білорусь або Новоросійськ, і від цього постраждає не лише 'Укртранснафта', але і українські порти". Директор консалтингової компанії "A-95" Сергій Куюн оцінює втрати в разі, якщо казахська нафта буде перенаправлена через Білорусь, в $80-100 млн на рік.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас