Як просити про підвищення зарплати: Зростання запитів vs реалії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як просити про підвищення зарплати: Зростання запитів vs реалії

Казна та Політика
15752
Прогнозовані показники зростання зарплат низки галузей виглядають скромніше, ніж у минулому році. Як аргументувати підвищення з урахуванням післякризових реалій?
Збільшення зарплати - мотивація, за яку в цьому році може розгорітися неабияка боротьба. Адже кількість роботодавців, які у 2010-му будуть готові піти на такий крок, може зменшитись вдвічі.
Один шанований мною спеціаліст старанно працював не покладаючи рук, але на диво не говорив про підвищення. Я вже сам з керівником відділу з роботи з персоналом переговорив про те, щоб перевести його на посаду вище. Коли співробітник нарешті дозрів і прийшов до мене в кабінет з фразою: "Мені потрібно з вами серйозно поговорити" - і завів мову про підвищення, я одразу сказав йому: "Ну, нарешті ти до мене прийшов з цього питання". Історія з практики, розказана засновником групи компаній Sport-Life Дмитром Єкимовим - ідеальний випадок взаєморозуміння між керівником і підлеглим, коли працівник адекватно оцінює свої сили, а керівник не ігнорує його заслуги і заохочує підлеглого підвищенням на посаді або зарплатою. Однак реальність часто далека від ідеалу. Нерідко керівництво не виявляє ініціативи у цьому питанні, а підлеглі, охоплені страхом перед начальством, не можуть грамотно та аргументовано викласти своє прохання про підвищення.
У складних економічних умовах ситуація може ще більше погіршитися. Конкуренція в колективах буде незмінно зростати, а пріоритетність матеріальної мотивації для роботодавця - відходити на другий план. Як свідчать результати нещодавно оприлюдненого дослідження "Актуальні завдання в управлінні персоналом", проведеного компанією TOTAL HR Consulting, якщо в минулому році питання матеріальної мотивації, у рамках якої відбувалося підвищення зарплат і коригування пільг/компенсацій, були актуальні для 32% опитаних HR-директорів і топ-менеджерів компаній, то в 2010-у цей показник зменшився вдвічі. У цілому роботодавці мають намір більш зважено підходити до підвищення зарплат і кар'єрного росту персоналу. Відповідно тим, хто бажає отримати підвищення, доведеться бути готовими більш ніж переконливо аргументувати своє бажання.
Тільки факти
"Дмитро Іванович, добрий день. Я б хотів поговорити з вами ... Розумієте, я працюю в компанії вже два роки, і за цей час мені жодного разу не підвищували зарплату. Хоча практично всі мої колеги отримують більше за мене". - "Справді, а чому я повинен піднімати вам зарплату? Аргументуйте своє прохання. Що корисного ви зробили для компанії, крім того, що працюєте два роки і виконуєте свої прямі обов'язки?" - "Ну, хіба цього мало?" - "Мало, голубчику". В описаній ситуації, яка сталася з одним менеджером із продажу, напевно хтось впізнає себе і співчуває "голубчику", який насправді не такий вже поганий працівник, виконує багато функцій понаднормово. Однак він не зміг грамотно аргументувати своє прохання, оскільки не готовий до делікатної розмови.
Головним кроком у процесі підготовки до "походу" до кабінету начальства повинен стати аналіз своєї роботи і досягнень на професійній ниві. Для ініціації будь-яких кадрових рішень співробітнику важливо опиратися на об'єктивну інформацію, конкретні факти, аргументовану передумову. Якщо такі відсутні, ваші прохання про підвищення успіхом не увінчаються.
Використовуйте успішні проекти, підкресліть, що покращилось у роботі компанії завдяки вашим зусиллям, як збільшився обсяг, розширився перелік послуг, покращився сервіс, підвищилася безпека, знизилися втрати і т. ін. До речі, не забудьте нагадати і про ті "послуги ", які ви регулярно робите керівництву, але які не входять до ваших прямих обов'язків. Наприклад, якщо будучи менеджером з продажу ви спілкуєтеся з пресою (через відсутність PR-департаменту) або на прохання шефа виступаєте на переговорах як перекладач, в розмові про підвищення варто згадати і про це.
Отже, проаналізуйте і викладіть в письмовій формі те, які обов'язки ви виконуєте, а також те, що ви робите, окрім них. Оцініть обсяг того, що ви ще можете зробити, наприклад, скоротити витрати, збільшити доходи, вдосконалити технологію, і просіть збільшення до зарплати конкретно під ці роботи.
"На своїй попередній роботі я приніс бізнес-план розширення виробництва і запропонував його босу. Передбачалося, що нова установка почне давати віддачу через чотири місяці. Своєму начальнику я сказав: "Якщо я досягаю зазначених показників, ви збільшуєте мені зарплату вдвічі і компенсуєте різницю за попередні місяці". У підсумку я не дотягнув до запланованих показників 17%. Хоча мені все ж таки збільшили зарплату в 1,8 рази, що теж було непоганим результатом. До того ж компенсація була дуже приємною добавкою до літньої відпустки", - розповідає Ашот Арутюнян, директор з маркетингу і розвитку компанії "Бюро Верітас" Сертіфікейшн".
Дуже важливо визначити правила гри на самому початку трудових відносин і не тільки розуміти очікування керівництва, а й чітко фіксувати всі ті конкретні завдання, які перед вами ставлять, а також терміни, за які їх необхідно досягти. "Визначте термін, після закінчення якого можна проаналізувати ситуацію, зробити конкретні висновки і, найголовніше, оцінити якісні та кількісні показники, і тільки після цього ініціюйте рішення про зміну на посаді або матеріальне заохочення", - говорить Олександр Ступко, директор департаменту з управління персоналом VAB Банку.
Де? Коли?
"Дорогі наші дівчата, вітаю вас з 8 Березня і бажаю великих досягнень на вашому професійному поприщі. І будьте певні: наша компанія завжди буде рада допомогти вам у цьому!" Ці вітальні слова начальника 27-річна Юлія сприйняла буквально і відразу після закінчення його урочистої тиради підійшла до нього зі словами: "Ой, знаєте, я сама хотіла поговорити з вами про своє підвищення ..." На велике здивування Юлі, начальник, замість того щоб підтримати ініціативу, стримано сказав, що свято не краще місце для такої розмови, і запропонував перенести розмову на інший час. До цієї розмови він так і не повернувся. З цієї історії, що сталася в одній невеликій київській юрфірмі, витікає один закон: не заводьте мову про ваше підвищення на корпоративній вечірці. Нічого крім роздратування свого шефа ви не досягнете. Навіть якщо він і знаходиться в гарному настрої, при перших ваших словах від його настрою не залишиться й сліду. Найбільш вдале місце для такої розмови - кабінет керівника. Там він почуває себе на своїй території. Хоча, якщо ви з вашим босом на короткій нозі, для подібної розмови може підійти будь-яке місце.
Звертатися з проханням підвищити платню логічніше лише раз на рік, коли йде планове підвищення зарплат, радить Ашот Арутюнян. Хоча все залежить від ситуації, і чекати цілий рік зовсім необов'язково. Експерти радять починати розмову з керівництвом про підвищення платні або на посаді після успішно реалізованого співробітником проекту або якихось очевидних його досягнень. Тоді і прохання про надбавку буде виглядати цілком справедливим, адже працівник не тільки впорався зі своїми посадовими обов'язками, але й приніс додаткову цінність компанії.
Що стосується часу розмови, то багато керівників самі радять заводити її з ними в другій половині дня, коли у начальника пройшов перший денний робочий стрес і вже після обіду він знаходиться у хорошому настрої. "Напередодні попередьте шефа про те, що ви хотіли б обговорити з ним кілька важливих питань, і попросіть приділити кілька хвилин. Коли ж ваш начальник погодиться на зустріч, підготуйте свої аргументи, чому саме зараз ви заслужили підвищення", - каже Наталя Гайдукова, начальник відділу кадрів компанії "ІнтерХім".
Готуйте ґрунт заздалегідь
Майже в кожному колективі є так звана наближена особа - секретар або будь-який інший співробітник, який перебуває в добрих стосунках з керівництвом. Якщо при цьому у вас склалися з ним дружні стосунки, можна спробувати діяти через нього. Говоріть про свої наміри прямо, а вже він/вона постарається донести до начальства вашу надію на підвищення якомога дипломатичніше, тим самим морально підготувавши боса до розмови. Якщо ж "сірий кардинал" не є вашим близьким другом, то дипломатичний підхід доведеться обрати вам, акуратно натякнувши про своє бажання. Будьте впевнені, ваші наміри дійдуть до вух керівництва.
Найчастіше раніше непомітний співробітник викликає інтерес у боса після того, як отримує запрошення на роботу в іншій компанії. У такій ситуації керівництво починає дотримуватися принципу "засватана дівчина всім потрібна" і подумує про те, що, можливо, недооцінив свого підлеглого. Адже не просто так конкуренти згодні платити йому більше. Тому якщо ви відчуваєте, що вас недооцінюють, спробуйте визначити свою ринкову ціну, відправивши резюме в інші компанії. Навіть якщо у вас немає бажання змінювати місце роботи, це допоможе вам "скласти собі ціну" і зрозуміти, чи й справді ви не заслуговуєте підвищення на посаді або зарплати. Таким чином, на час розмови з начальством у вас буде ще один козир. Якщо ваше керівництво в вас зацікавлене, ви отримаєте підвищення, якщо ж ні, то шлях до відступу вам забезпечений - ви можете піти на нове місце. Обравши таку тактику, головне не піддатися спокусі шантажувати начальство. Адже бос може вирішити, що ви йому обходитесь занадто дорого, і "поступитися" вами конкурентам. І тоді вам дійсно доведеться звільнитися, навіть якщо спочатку ви просто блефували.
Відставити!
Часто керівник через різні причини не може задовольнити прохання співробітника. При цьому для деяких відмова в підвищенні може стати серйозним демотивуючим фактором. Тому начальнику необхідно зберегти такт, чітко аргументувати причини відмови. Щоб мінімізувати негативні наслідки, треба підбадьорити людину, дати зрозуміти, що ви в неї вірите і що, постаравшись, вона зможе домогтися бажаного. У зв'язку з цим слід допомогти працівнику розібратися в помилках і правильно розставити пріоритети.
Відмовляючи працівникові, керівник може апелювати до конкретних результатів, яких він не досяг. Також, якщо неможливість підвищення обумовлена внутрішньокорпоративними причинами, що призупиняють матеріальні та нематеріальні мотивації, це також важливо пояснити підлеглому.
Олександр Ступко розповідає про те, як можна, не задовольнивши прохання співробітника про підвищення, не травмувати його, а навпаки - надихнути на самовдосконалення як професіонала: "В одній з компаній, в якій мені довелося працювати раніше, існував принцип performance-appraisal. Раз на півроку безпосередній керівник проводив атестацію своїх підлеглих. За її результатами приймалося рішення щодо необхідності підвищення заробітної плати або підвищення на посаді. До однієї з атестацій я підійшов дуже підготовленим, і на той час мені здавалося, що зможу пройти її без проблем. Вперто готувався, але мене спіткала невдача: хоча результати моєї роботи й оцінили задовільно, бажаного підвищення я тоді не отримав. Але мій шеф зміг так грамотно і професійно пояснити причину, апелювати до конкретних результатів і проявити настільки високий рівень менеджерської майстерності, що я не був демотивований . Я чітко зрозумів для себе, що це абсолютно об'єктивна оцінка і що треба ще над собою працювати. Результат не примусив себе довго чекати, і вже наступного разу, проходячи атестацію, я зміг отримати підвищення".
Багато експертів сходяться на думці, що з підлеглим потрібно просто поговорити про його роботу в компанії в цілому, обговорити досягнення та прогалини. При такій розмові все стане на свої місця. І якщо дійсно у підлеглого було багато помилок в роботі, він сам зрозуміє, що ще рано розраховувати на велику зарплату або вищу посаду. Але, як правило, про підвищення завжди просить той, хто дійсно його заслуговує.
Заборонені прийоми
Чого не можна робити, зважившись на прохання про підвищення
• шантажувати керівництво. Співробітник, користуючись своєю ексклюзивністю ("тільки я можу виконувати цю функцію"), може піти на торг з керівництвом. Але це принесе короткочасний ефект. З цього часу такому фахівцеві вже негласно шукають заміну.
• Скаржитися начальству на надмірні обсяги роботи. Аргументи на кшталт "Я працюю вже два роки, жодного разу не був у відпустці і ніколи не брав лікарняний" або "Я всі вихідні проводжу в офісі", як правило, нічого, крім роздратування, не викликають.
• Порівнювати себе зі своїми колегами: "Маша працює стільки ж, скільки і я. Але їй ви зарплату підняли, а мені ні". Роблячи такі заяви, ви показуєте, що у вас немає відчуття команди, зате є відчуття заздрості. Відповідно, у керівництва знижується довіра до вас.
• Ображатися на керівництво. Навіть якщо ваше прохання відхилено, не сприймайте це як критику на свою адресу. Це лише критика вас як фахівця, якому варто більше працювати над собою.
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас