Паливно-геометрична прогресія — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Паливно-геометрична прогресія

Енергетика
1249
Минулого року вперше за останні декілька років у країні стали скорочуватися обсяги реалізації нафтопродуктів. У 2009 р. через мережу вітчизняних АЗС було продано 3,6 млн т бензинів, що на 3% менше від показників 2008 р. Найрізкіше ринок нафтопродуктів просів у листопаді-грудні минулого року, коли реалізація бензинів на АЗС впала (порівняно з аналогічним періодом 2008 р.) на 7,5% - до 580 тис. т. У такій ситуації нафтовики повелися адекватно: у гонитві за споживачем наприкінці минулого року вони знизили вартість нафтопродуктів на 40-50 коп./л. Проте новий рік учасники ринку почали з підвищення цін.
Протягом першої половини січня вартість улюбленого автомобілістами А-95 піднялася на 6% - до 7,5 грн./л, на аналогічну величину зросло і дизпаливо, яке зараз коштує понад 6,2 грн./л. Торговці пов'язують таке подорожчання з холодними погодними умовами (супроводжуються збільшенням витрати палива в міському циклі), а також підвищенням вартості чорного золота наприкінці 2009 р. (на 10% - до $77/барель).
Разом з цим нещодавно сталася ще одна подія, яка сповна могла стати підставою для подорожчання пального. Йдеться про зміну стратегії основного учасника роздрібного ринку - групи "Приват". З початку нинішнього року вона підняла ціни на своїх АЗС відразу на 4% - до 7,2 грн./л. Ймовірно, це було викликано тим, що 23 грудня 2009 р. Кабмін скасував техумови на виробництво так званих компонентів бензинів КБ-92 і КБ-95, які є менш якісними аналогами традиційного високооктанового палива.
Це рішення уряду найбільше позначилося на "Приваті", оскільки Кременчуцький НПЗ, що входить до цієї бізнес-групи, нещодавно почав виробництво КБ-92 і КБ-95 з метою економії на акцизах (ставка зборів з компонентів палива дорівнює всього 20 євро/т, тоді як для традиційних бензинів - 110 євро/т). Завдяки скороченню витрат на оплаті акцизу дніпропетровські бізнесмени могли продавати паливо дешевше від конкурентів на 30-40 коп. на літрі. Тепер же вищезазначена постанова Кабміну зробила економію "Привату" на акцизах неможливою, що змусило Ігоря Коломойського переглянути свою демпінгову стратегію.
Примітно, що зростання, що сталося, вперше за останні декілька місяців дозволило нафтовим магнатам підтягнути ціни до прогнозів експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів, яка щодекади розраховує вартість пального. Так, на другу декаду січня вищезазначена група спрогнозувала ціну за літр А-95 у розмірі 7,47 грн., тоді як на київських і кримських заправках вона вже зараз перевищує 7,7 грн. В "Укрнафтохімпереробці", на базі якого створена експертно-аналітична група, кажуть, що це подорожчання - не межа. За словами глави цього об'єднання Володимира Ємеліна, при нинішніх котируваннях чорного золота вартість палива скоро може підвищитися ще на 4%.
"Ціна нафти стабілізувалася в межах $77/барель. Коли (восени 2009 р) вона коштувала близько $74-75/барель, ми мали на заправках ціну 7,9-7,95 грн./л, тому за умови збереження нинішньої вартості нафти до кінця січня 95-й може подорожчати до 7,8-7,9 грн./л", - повідомив Ємелін. За його словами, паливо може зрости в ціні ще швидше з кількох причин. Одна з них - нафтовий конфлікт між Росією і Білоруссю, який може закінчитися для України або подорожчанням білоруського палива, або його тимчасовим зникненням з ринку. Суть суперечки полягає в тому, що білоруси наполягають на постачаннях нафти з РФ без оплати мита (відповідно до угоди про Митний союз Росії, Білорусі і Казахстану). А РФ згодна на безмитні постачання лише для внутрішніх потреб Білорусі (за рік це близько 6 млн т).
При цьому решту обсягу (близько 20 млн т/рік) росіяни пропонують поставляти з митом, рівень якого змінюється щомісячно (наприклад, на січень ц.р. вона складає $267/т). Це протистояння триває досі, і в його процесі сторони вже стали використовувати важку артилерію. Наприклад, російська "Транснафта" заявила, що може тимчасово припинити прокачування нафти до Білорусі.
Якщо це станеться, то основні НПЗ країни - Мозирський і Новоплоцький - залишаться без сировини. Таким чином, ми можемо тимчасово втратити свого найбільшого постачальника імпортних нафтопродуктів (за підсумками 2009 р. в нашу країну було поставлено близько 950 тис. т білоруського дизеля і трохи більше 680 тис. т бензинів, що складає відповідно 45 і 40% від загального обсягу імпорту пального до України). Місце білоруського палива на вітчизняному ринку займуть інші країни-імпортери. В цій ролі цілком можуть виступити, наприклад, Литва або Румунія, чиє пальне схоже за якістю з білоруським. Але для вітчизняних автомобілістів така зміна обернеться подорожчанням палива. Зараз тонна, наприклад, А-95 білоруського виробництва в Україні в великому опті коштує 8,99 тис. грн., тоді як румунського - 9,03, а литовського - 9,29.
Ще одним поштовхом до оперативного зростання цін на пальне, за припущенням Володимира Ємеліна, є черговий етап девальвації національної валюти, що стартував на минулому тижні (на 1,5% - до 8,13 грн./$1). Щоправда, потрібно враховувати, що прогнозоване главою "Укрнафтохімпереробки" галопуюче подорожчання нафтопродуктів в Україні може статися, якщо на подальше підвищення піде "Приват". Інакше учасники ринку, швидше за все, просто не зважаться на нарощування цінового розриву з конкурентами з Дніпропетровська.
Дмитро Рясний
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас