Ведмежа послуга — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ведмежа послуга

3551
Традиція дарувати подарунки на новорічні свята дуже вигідна виробникам, але шкодить економіці в цілому. До такого висновку дійшов економіст The Wharton School of the University of Pennsylvania Джоель Вальдфогель.
Протягом багатьох років дослідник скептично висловлювався щодо приготування до різдвяних свят. Все, що з цим пов'язано, він характеризував як безумство, що передує тривалим застіллям у родинному колі. І ось нарешті Вальдфогель написав книгу "Скрудженоміка: чому не треба купувати подарунки".
Такі виступи навряд чи можна назвати новими, пише The Economist. Американська письменниця Гаррієт Бічер Стоув, автор знаменитої "Хатини дядечка Тома", ще в 1850 році висловлювала невдоволення сформованими традиціями святкування Різдва. "Величезна кількість грошей витрачається даремно в цей час року - на придбання подарунків, які нікому не потрібні і які нікому не цікаві після того, як вони подаровані". Але на відміну від більшості критиків святкового марнотратства, заперечення Вальдфогеля засновані на економічній теорії, а не на етиці або смаку.
Коли люди купують щось для себе, вони впевнені в тому, що куплений товар вартий заплачених грошей. Але більшість тих, хто робить подарунки, часто мало інформовані про бажання та уподобання тих, кому вони приготовані. І як наслідок, для людини, яка отримала подарунок, він коштує значно менше, ніж для того, хто за нього заплатив.
Подібні недоцільні подарунки Вальдфогель називає мертвим вантажем різдвяної щедрості. Під час низки досліджень експерт дійшов невтішного висновку: у середньому втрати від придбання непотрібних подарунків складають приблизно 18%. Там, де інші вбачають щедрість, Вальдфогель бачить оргію знецінення коштів, підкреслюють автори The Economist.
Від усієї душі
Звичайно, не всі подарунки - суцільне марнотратство, якщо виходити зі співвідношення їх вартості та корисності. Близькі люди зазвичай вміють вибирати подарунки для рідних і друзів, з якими вони тісно контактують. Відповідно до дослідження Вальдфогеля, подарунки від рідних братів і сестер несуть в собі мінімальні втрати - менше 1 цента на кожен витрачений долар. Чудово обирають подарунки партнери, батьки в основному вгадують бажання своїх дітей. Подарунки, які роблять тітки і дядьки, як стверджує Вальдфогель, "приносять" тільки 75-86 центів "користі" на витрачений долар.
Що ж робити людям, які просто зобов'язані зробити подарунок, особливо тим, в чиїх смаках вони не обізнані? Краще за все, радять економісти, просто подарувати гроші. При цьому, як пише The Economist, прийняті в суспільстві норми не передбачають робити подарунки грошима абсолютно всім. Вальдфогель пропонує як альтернативу подарункові сертифікати, які, на його думку, близькі до подарунків грошима, і стають все більш популярними. Але й тут Вальдфогель вказує, що 10% сертифікатів ніколи не використовуються - через забудькуватість і схильність відкладати покупку на невизначений період.
Вальдфогель напевно із задоволенням відзначив би, що криза дещо стримала святковий запал європейців і американців. Принаймні, цього року в Штатах напередодні різдвяних свят, за даними ShopperTrak, до магазинів пішло на 24% менше покупців, ніж рік тому.
А як повідомило Radio France Internationale (RFI), незадовго до різдвяних свят європейці мали намір зменшити майже на 4% витрати на подарунки, святкове застілля і розваги. При цьому дві третини жителів ЄС при виборі подарунків віддавали перевагу корисним речам, а отримати в подарунок мріяли гроші. У цьому дослідникам зізналися 42% опитаних жителів Європи. Другий за популярністю бажаний подарунок - одяг або взуття (36% опитаних), передає RFI. У середньому кожному європейцю новорічні свята обійдуться у 700 євро.
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас