Гроші на стіл — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гроші на стіл

883
У грудні 2009-го американці витратили на підготовку до Різдва і Нового року $437 млрд - на 1% менше, ніж рік тому, - підрахунки Національної асоціації роздрібної торгівлі. Попри невелике падіння, ринок роздрібної торгівлі США після кризи відновлюється.
Рік тому у грудні продажі рітейлерів впали на 3,4%, що стало для багатьох торговців катастрофою - останнє десятиліття роздрібний товарообіг країни тільки зростав. Уповільнення падіння продажу в найбільш дохідний для рітейлерів передноворічний місяць - гарний знак для економік інших країн. Показник роздрібного товарообігу США - це один із індикаторів стану світової економіки.
Українці теж встигли адаптуватися до нових економічних реалій: шок минув і споживачі стали активнішими. У грудні громадяни витратили на новорічний стіл і подарунки більше коштів, ніж у кризовому 2008-му. Порівняно з минулим роком святкові витрати населення в середньому збільшилися на 15%, до 2,5 тис. грн, результат дослідження Deloitte & Touche Ukraine. Зростання відбудеться головним чином за рахунок збільшення споживчої активності молоді, більше схильної до витрат.
Рано радіти
Збільшення споживання в Україні - виняток з європейського правила. У цілому жителі ЄС мають намір обмежити витрати під час свят на 2,5–22,4% залежно від країни. А, наприклад, у Румунії, Словаччині та Росії витрати населення на підготовку до нового року зростуть незначно - не більш як на 1%.
Справа в тому, що збільшення показників продажу в Україні швидше не результат зростання споживчого попиту, а наслідок змін цін на продукти й бензин, резюмують аналітики. "Одна з головних причин збільшення витрат - знецінення української валюти. Багато товарів, які купують традиційно як подарунки на Новий рік, імпортуються і, відповідно, їхня гривнева вартість виросла порівняно з минулим роком. Збільшення інфляції також призводить до подорожчання покупок у національній валюті. Іншими словами, сьогодні український споживач повинен витратити більшу суму, щоб забезпечити звичний розмах святкування, - пояснив Контрактам Андрій Степанов, партнер міжнародної аудиторсько-консалтингової компанії Deloitte & Touche. - Крім того, наші співвітчизники тяжіють до європейського способу життя й хочуть добре провести свята, незважаючи на економічні реалії. Так, багато з опитаних українців зазначили, що планують відсвяткувати Новий рік з розмахом, щоб тимчасово забути про кризу".
Справді, в січні–жовтні 2009-го Україна за рівнем інфляції посіла перше місце серед усіх країн Європи - темп зростання індексу споживчих цін становив +10,1% порівняно з аналогічним періодом минулого року. У Білорусі та Росії цей показник трохи перевищив 8%. Інфляція в ЄС за звітний період становила 1,1%.
Незважаючи на зростання цін, українці почали менше купувати. У січні–листопаді роздрібний товарообіг впав на 16,5%, до 399,6 млрд грн, дані Держкомстату. На 74% опитаних вплинула криза, у той час як у Європі цей показник становив 41%, результати дослідження Deloitte & Touche Ukraine. "На тлі зниження купівельної спроможності з першого погляду дещо нелогічним виглядає той факт, що жителі України воліють збільшувати витрати на підготовку до Нового року, а європейці - знижувати. Однак порівняння в абсолютних цифрах святкових витрат українців і населення інших європейських країн багато пояснює. Незважаючи на збільшення новорічних витрат цього року, в еквіваленті іноземної валюти європейці витратять більше, ніж українці. Наприклад, чехи витратять EUR525, жителі Іспанії - EUR725, Люксембургу - EUR1150. У той час як жителі нашої країни - трохи більше EUR200. Це свідчить про нереалізований купівельний потенціал українців, і зі зростанням доходів їхні витрати зростатимуть ще більшими темпами", - припускає Андрій Степанов.
Ощадливий підхід
Купівельна спроможність 30% українців знизилася. Скорочення доходів змінило поведінку споживача - він став ощадливішим і практичнішим. Рік тому люди хотіли отримати в подарунок парфумерію і косметику, а цього року - гроші або ноутбук. "Попит на техніку під час свят завжди був вищим, ніж у літню пору. Можна сказати, що українці й раніше були практичними, але за останній рік вони стали ще й ощадливішими", - розповіли Контрактам у прес-службі компанії "Фокстрот. Техніка для дому".
Щоправда, дарувати друзям і рідним українці збираються косметичні й парфумерні набори, прикраси для інтер’єру, цукерки, книжки, а також одяг або взуття. Гроші як подарунок (з погляду дарувальника) посідають лише шосте місце, дані Deloitte & Touche Ukraine. Дітям батьки подарують не модні гаджети, а розвиваючі ігри та книжки.
Українці чимдалі менше роблять імпульсні необдумані покупки та чимдалі більше приділяють увагу корисним подарункам. Проте це не означає, що роздрібним мережам слід робити ставку винятково на дешевизну товарів. Як і раніше, важливим чинником для споживача залишається співвідношення ціни та якості. А зростання вартості імпортних товарів призвело до того, що населення переключилося на дешевші вітчизняні аналоги.
За минулий рік змінилося ставлення українців до місця купівлі. Якщо раніше вони воліли отоварюватися в супермаркетах - близько 65%, то на сьогодні частка цього формату сучасних магазинів упала до 52%. Причому скорочення частково відбулося за рахунок збільшення частки ринків з 45% до 51%. На базарах скуповуються люди старшої вікової групи з найменшим рівнем доходів, зазначають в Deloitte & Touche Ukraine.
Проте скорочення витрат і практичний підхід до вибору подарунків не вплинуть на обороти роздрібних мереж. За статистикою, на грудень припадає 15–20% річної виручки рітейлерів, торік цей показник впав до 10–15%. У 2008-му у період новорічних свят багато українців тільки усвідомили настання кризи. Ніхто не знав, наскільки вона буде глибокою і як довго триватиме. Тому обсяг витрат обмежувався не лише купівельною спроможністю, а й цією невизначеністю. Цього року багато громадян відмовилися від дорогих закордонних поїздок, а також обмежили витрати на розваги. "Обороти роздрібних продуктових мереж збільшаться в середньому на 10–15%. Також намір збільшити витрати на подарунки може позитивно позначитися на продажу непродуктових рітейлерів - річне зростання може сягнути близько 7–10%", - вважає Андрій Степанов.
На думку аналітиків, найбільша виручка у грудні буде в тих роздрібних торговців, хто орієнтується на практичних покупців. "У менш вигідній позиції опиняться супермаркети техніки, бо кількість людей, що планують купувати дорогу техніку - мобільні телефони, ноутбуки тощо, - значно зменшилася цього року", - зазначає експерт.
Аналітики прогнозують, що роздрібний продаж у країні вже сягнув максимального зниження, а надалі варто очікувати скорочення падіння продажу. Третій місяць поспіль зростають показники споживчих настроїв. У жовтні ІСН сягнув 65,6 пунктів, дані GfК Ukraine. Проте роздрібний ринок почне зростати лише з червня 2010-го, прогнозує Олексій Блінов, аналітик Astrum Investment Management.
Надія Гончарук
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас