Невідворотність розцентрування — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Невідворотність розцентрування

502
Адміністративно-територіальна реформа, разом з політичною і податковою, є в Україні не тільки однією з найбільш обговорюваних, але й однією з найбільш очікуваних. У ній бачать символічний акт прощання з реаліями радянського минулого і поштовх до економічного і соціального зростання країни.
Вважається, що місцеве самоврядування більш ефективне у вирішенні власних проблем, тому децентралізація - передача йому центральною владою певної частини повноважень - забезпечить більшу економічну свободу, рівномірний розвиток регіонів, дозволить залучати інвестиції і, зрештою, підвищить відповідальність влади. Не дивно, що обговорення теми "Децентралізація підвищить конкурентоспроможність регіонів" під час публічних дебатів, проведених 17 грудня фондом "Ефективне управління", викликала живий інтерес в аудиторії. Як показали результати голосування в залі "до" і "після" дебатів, ідею децентралізації підтримувала абсолютна більшість їх учасників. Але дискусія, що розгорнулася між спікерами, показала, що ентузіазм у питанні децентралізації не повинен перекривати усвідомлення того, які ризики приховує в собі цей процес.
"Децентралізація - один із способів гармонізації взаємин між центром і регіонами. Однак не варто забувати про безліч прикладів корумпованості, безвідповідальності і непрофесіоналізму місцевих чиновників. Передача їм додаткових ресурсів і влади без запровадження дієвих механізмів контролю може виявитися для України катастрофою. Ще одне важливе питання: чи зможе місцева влада самостійно реалізовувати стратегії розвитку регіонів?" - заявила, відкриваючи дебати, директор фонду "Ефективне управління" Наталя Ізосімова.
Вона також зазначила, що в Україні існують цілі депресивні території, в яких просто неможливо створити фінансово самодостатні структури місцевого управління, а значить без підтримки держави вони обійтися не зможуть.
Але спокуса велика, тим більше, що досвіду децентралізації у світі накопичено достатньо. Яскравий приклад - США, де кожен штат може самостійно встановлювати рівень оподаткування і визначати процедури адміністрування. Таким чином, багато компаній перемістилися в ті штати, в яких умови для їхнього бізнесу виявилися найбільш сприятливими. Це, наприклад, в значній мірі сприяло економічному розвитку сільськогосподарських регіонів США. Спікер в панелі "за", мер Вінниці Володимир Гройсман апелював до досвіду Польщі і переконував присутніх, що передача важелів впливу місцевій владі забезпечить нормальні стандарти життя, дасть можливість лідерам місцевого самоврядування довести виборцям свою компетентність.
"Децентралізація дозволить нам дуже потужно стимулювати розвиток регіонів. Це не питання окремої території, а всієї держави", - підкреслив він.
У свою чергу його опонент, народний депутат України, колишній міністр регіонального розвитку і будівництва Володимир Яцуба підтвердив, що місцеве самоврядування здатне забезпечити економічний розвиток свого регіону, оскільки довело, що може працювати і в більш складних умовах: "Я вважаю, що саме мери, саме місцеві громади витягли той важкий віз, який ми тягнемо всі двадцять років незалежності. Завдяки цьому Україна сьогодні є цілісною економічною структурою".
Однак він зазначив, що вести мову про децентралізацію доречно лише в частині формування місцевих бюджетів з урахуванням можливостей кожної області, а також підкреслив, що в умовах кризи та політичної нестабільності в Україні функції управління на центральному та регіональному рівнях необхідно консолідувати. За його словами, потрібно побудувати чітку систему підпорядкованості, а також відпрацювати узгоджену процедуру прийняття рішень.
У таборі противників децентралізації виявився виконавчий директор Європейського фонду Мадарьяга - Інституту вивчення Європи, економіст П'єр Дефрень, який більше тридцяти років пропрацював у вищих органах Європи. Він закликав не ідеалізувати закордонний досвід децентралізації, підходити до питання з урахуванням місцевих реалій. На його думку, Україні в нинішній момент куди важливіше зайнятися забезпеченням політичної стабільності, усуненням дисбалансу в розвитку регіонів, а особливо - боротьбою з корупцією. П'єр Дефрень заявив, що Україна і так зробила величезний ривок, перейшовши від командно-адміністративної економіки до ринкової.
"Чого ще треба шукати, що ще більше децентралізує за ринкову економіку?" - сказав він.
Цю позицію, в принципі, підтримала і кандидат економічних наук доцент Ірина Хакамада. Але в той же час вона зазначила, що, як не парадоксально, децентралізація дозволить зменшити масштаби корупції в країні, оскільки в такий спосіб усуваються довгі фінансові ланцюжки, а на місцевому рівні легше забезпечити громадський контроль над використанням бюджетних коштів та зловживанням владними повноваженнями.
Ірина Хакамада висловила переконання, що децентралізація системи влади в Україні неминуча. "Період стабільності глобальної економіки закінчився. Попереду нас чекає Турбулентна хвиля, пов'язана з появою нових економічних гравців. У цих умовах перемагає тільки відповідальність всіх економічних суб'єктів: національних економічних систем, корпорацій, підприємців. Відповідальність - це децентралізація, якою б незручною і некомфортною вона не була", - підкреслила вона.
Юрій Рибачук
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас