Збути з пантелику — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Збути з пантелику

Казна та Політика
484
Фонд держмайна України став дуже прогнозованим. Приватизаційне відомство не змогло виконати план продажу державних об'єктів на 2009 р. Нагадаємо: 3 грудня 2008 р. розпорядженням Кабміну №1517-р було затверджено перелік господарських товариств і холдингових компаній, чиї держпакети (держчастки) підлягали приватизації в 2009 р. Список включав 230 лотів на продаж і 142 об'єкти, які потрібно було підготувати до продажу.
Пізніше, 28 квітня 2009 р., розпорядженням уряду №474-р до переліку об'єктів, що підлягають продажу, були додані держпакети ще 135 підприємств, а для шести приватизаційних лотів змінені розміри пакетів і їх номінальна вартість. Проте за підсумками року ФДМ зміг продати всього 220 об'єктів і виручити за них лише 785 млн грн., що складає 9,2% запланованих приватизаційних надходжень до держбюджету 2009 р.
Історія успіху
Втім, дивують не лише підсумки приватизації, але і початкові плани. Від продажу чого ФДМ збирався в 2009 р. отримати 8,5 млрд грн., закладених в Законі про Держбюджет-2009, залишається загадкою. Як взагалі можна було планувати приватизацію стратегічних об'єктів, коли вона на момент прийняття розпорядження №1517-р вже дев'ять місяців як була заборонена, причому відразу декількома указами Президента України. Основний з них - №200 від 06.03.08 р. "Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 15 лютого 2008 року "Про забезпечення національних інтересів і національної безпеки у сфері приватизації і концептуальні принципи їх реалізації". Документ наказує Кабміну і ФДМ не допускати, до затвердження Держпрограми приватизації на 2008-2012 рр., приватизації підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки країни.
Власне, як план поганий, так і його реалізація була далека від ідеалу. Всього у 2009 р. було оголошено 37 конкурсів з продажу держпакетів акцій ВАТ (загальною початковою вартістю 5,4 млрд грн.). Саме такі конкурси зазвичай забезпечують основні доходи від приватизації. Але в поточному році головним об'єктом пропозиції став заборонений до продажу (Указом Президента №449 від 16.05.08 р., не рахуючи згаданого вище Указу №200, що забороняє всю "стратегічну" приватизацію) 99,567%-ний пакет акцій ВАТ "Одеський припортовий завод" номіналом 4 млрд грн. (який, втім, так і не вдалося продати. А на інших 36 конкурсах виставляли відвертий неліквід, тож всього було продано сім пакетів на 131,1 млн грн. Заробити на продажу держпакетів акцій на фондових біржах Фонд теж багато не міг: у 2009 р. на торги було виставлено 103 пакети акцій загальною номінальною вартістю 405,39 млн грн. Продано ж було лише 26 пакетів (виручили за них 503,21 млн грн.).
Настільки низькі продажі в.о. голови ФДМ Дмитро Парфененко пояснив "не найкращою інвестиційною активністю покупців". Проте і сам Фонд торік не сильно напружувався. Основну роботу з наповнення держбюджету в 2009 р. здійснював не "хед-офіс" ФДМ, а його регіональні відділення, які продали 163 об'єкти з 220. Крім того, протягом року регіональні відділення за угодами з органами місцевого самоврядування продали 2,73 тис. комунальних об'єктів. Василь Юрчишин, директор економічних програм Центру ім. Разумкова, пояснює: "У регіонах продажі йдуть, тому що там простіше вирішувати питання з владою, вони спочатку зорієнтовані на наповнення місцевих бюджетів. При цьому купують в основному теж місцеві. Складно уявити, аби туди прийшли якісь великі інвестори".
Біля правління
Не мала успіху і діяльність Фонду держмайна з управління держвласністю. У 2009 р. Фонд проводив реструктуризацію дев'яти ВАТ з держчастками, але на жодному з них процес до кінця року так і не завершився. Більше того, ФДМ досі реструктурує такі підприємства, як ВАТ "Науково-виробничий комплекс "Київський завод автоматики ім. Г.Петровського", ВАТ "Тернопільський радіозавод "Оріон", ВАТ "Завод "Маяк" і ВАТ "Кіровоградський комбінат з випуску продовольчих товарів", причому на виконання плану реструктуризації 2001-2004 рр.
Зате дивідендів від госпдіяльності підприємств з держчастками Фонд цього року отримав немало. Відомство управляє 627 об'єктами, сумарний статутний капітал яких дорівнює 11,47 млрд грн., при цьому план надходження дивідендів в Держбюджет-2009 від цих підприємств складає 297,8 млн грн.
Та ФДМ навіть в кризовий рік зумів видавити з животіючих держпідприємств 401,36 млн грн. "Можна притиснути і видавити дивіденди, як це Фонд робить щороку, але треба ж і забезпечити нормальну прибутковість підприємств", - відзначає Діана Смахтіна, віце-президент, директор з корпоративного управління міжнародної інвестиційної компанії SigmaBleyzer.
Не чекали
В найближчі півроку масштабної приватизації теж не передбачається. "В кращому разі, нова влада формуватиметься після президентських виборів мінімум півроку, і всім буде не до приватизації", - вважає Василь Юрчишин. Але уряд і зараз демонструє крайню неквапливість у вирішенні приватизаційних питань. 2 грудня 2009 р. ФДМ вніс на розгляд уряду пропозиції щодо зміни переліку об'єктів до приватизації на 2009-2010 рр. Проте в Кабміні це питання вирішили доки зовсім не розглядати. "До закінчення президентських виборів вирішено нічого не форсувати", - пояснює Дмитро Парфененко. Чиновник відзначає, що планів продажів на 2010 р. в приватизаційному відомстві формувати поки не будуть, а зосередяться на реалізації непроданих пакетів зі списку, затвердженого розпорядженням №1517-р. Втім, продажі значимих об'єктів з цього списку (таких як "ОПЗ" або "Укртелеком") в найближчому майбутньому чекати не варто.
На чому ФДМ спробує в 2010 р. заробити, так це, вважають експерти, на розпродажі землі під об'єктами, що приватизуються. Вже зараз підготовлений проект розпорядження Кабміну "Про забезпечення проведення державної експертизи землевпоряджувальної документації за замовленням державних органів приватизації". Документ зобов'язав Держкомзем за рахунок власних коштів забезпечити проведення такої експертизи.
Екс-чиновник - про заборону
Валентина Семенюк-Самсоненко, екс-голова Фонду держмайна України:
- Без належної законодавчої бази провести приватизацію зараз неможливо. Існує Указ Президента №200, який забороняє приватизацію до прийняття Програми приватизації на 2008-2012 рр. і Закону "Про Фонд держмайна України". Жоден з цих документів не прийнятий. Звичайно, можна скасувати указ, але рішення судів, які виносяться зараз за моїми позовами, діятимуть. А значить, існуватиме заборона на приватизацію. І, перш за все, я маю намір зупинити приватизацію енергокомпаній.
Експерт - про масштаби
Олександр Рябченко, директор Міжнародного інституту приватизації, управління власністю та інвестицій:
- Хто б не став наступним Президентом, він відновлюватиме приватизацію. У поточному році бюджет виконаний багато в чому завдяки кредитам МВФ. Як виконувати наступний, мало хто знає. Новий глава держави, швидше за все, скасує всі укази попередника, що забороняють приватизацію стратегічних об'єктів. До речі, продавати є що - за останні роки накопичено великі ресурси на продаж. І якщо у Президента і прем'єра буде спільне розуміння того, що приватизація потрібна, то на продаж піде багато що. Не виключено, що акціонуватимуться і продаватимуться навіть пакети акцій "Укрзалізниці" і морських торговельних портів.
Аналітик - про продажі
Василь Юрчишин, директор економічних програм Центру ім. Разумкова:
- Велика приватизація у нас повністю дискредитована. З часів "помаранчевої" революції були здійснені всього дві великі операції - по "Криворіжсталі" і "Луганськтепловозу". Причому друга операція розірвана. А третій продаж - Одеський припортовий завод - завершився, не встигнувши розпочатися. Основними приватизаційними активами мало хто цікавиться. Вони втратили прибутковість і сильно подешевшали.
Ольга Андрущенко
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас