Беззаконні вибори — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Беззаконні вибори

Казна та Політика
646
2 грудня Верховна Рада не прийняла поправки Віктора Ющенка до законів, що регламентують вибори президента України. "Жодна поправка народних депутатів України не підтримана, і всі без винятку статті закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виборів президента України при голосуванні в цілому редакції першого читання не підтримані", - резюмував перший віце-спікер Олександр Лавринович. Тим не менше, на обговорення законодавчих ініціатив Ющенка депутати витратили цілі два робочі дні. Така рідкісна працездатність українського парламенту на думку політологів, свідчить про їх недовіру один одному і готовність фальсифікувати вибори.
Від кожної політсили - закон
Законопроект Ющенка - далеко не перший подібний документ, розглянутий Верховною Радою протягом двох останніх місяців. Раніше, 4 листопада, український парламент відхилив ініціативи двох найбільших політичних сил - Блоку Юлії Тимошенко і Партії регіонів. "Регіонали" виступали за дозвіл на внесення змін до списків виборців у день голосування, що дуже не подобалося їх колегам з БЮТ. "Бютівці", у свою чергу, бажали, щоб результати виборів на окремих виборчих дільницях могли бути скасовані рішенням суду. Це дуже не сподобалося депутатам від ПР. І не дивно - в умовах української судової системи, яка породила славний Печерський суд, така норма ставила б результати виборів в залежність від "адмінресурсу", а саме - від впливу на суди.
"Юлія Тимошенко, яка контролює значну кількість судів, намагається зробити все, щоб саме вони приймали рішення", - заявив "регіонал" Олександр Єфремов. Тоді як компроміс було вирішено прийняти в першому читанні законопроект президента. Хоча самі депутати не приховували, що це тимчасовий захід. "Буде складно прийняти закон, який влаштовує і президента, і Партію регіонів, і коаліцію. Це означає, що вибори, напевно, пройдуть відповідно до чинного виборчого законодавства", - зізнався тоді "бютівець" Валерій Писаренко. І справді, не минуло й місяця, як ПР і БЮТ одноголосно відхилили президентські зміни до виборчого законодавства.
Віктор Ющенко та Верховна Рада вже не вперше за цей рік "ламають списи" з приводу виборчого законодавства. Ще 24 липня "бютівці" і "регіонали" виступили єдиним фронтом і прийняли законопроект, який кардинальним чином змінює закон "Про вибори Президента України" та Кодекс адміністративного судочинства. Ющенко спочатку ветував цей законопроект, а коли депутати подолали вето, просто відмовився його підписувати. У підсумку, 9 вересня закон підписав спікер Верховної Ради Володимир Литвин, а президент оскаржив цей закон у Конституційному суді України. КСУ був солідарний з президентом і визнав низку вимог "річного" закону такими, що не відповідають Конституції України.
Зокрема, це були положення, відповідно до яких: право голосувати за кордоном мали тільки громадяни, які перебувають на консульському обліку; до складу окружних і дільничних виборчкомів могли входити лише ті, хто жив у межах відповідних територіальних округів; заборонено було звертатися до ЦВК зі скаргами на підготовку і проведення виборів у день голосування та після нього. Крім того, КСУ також визнав неконституційними норми, що забороняють адміністративним судам приймати до розгляду скарги на порушення виборчого процесу виборчкому. У підсумку, основні суперечливі пункти з підтриманого "регіоналами" та "бютівцями" закону були вилучені і, здавалося б, епопея з виборчим законодавством повинна була закінчитися. Але, як виявилося, все тільки починалося, і вже в листопаді ПР і БЮТ запропонували нові законопроекти, а потім, не дійшовши компромісу, прийняли в першому читанні закон президента.
Закон недовіри
"Закон про вибори президента діє. Він сьогодні чинний. І ті поправки, які пропонували різні політичні сили (а це в основному представники коаліції), здатні були лише внести хаос у виборчу кампанію і дати декому можливість фальсифікувати результати виборів. Ми цього не допустили. Ці поправки до закону були вчора відхилені, і той закон, який пропонувалося прийняти, він, по суті, сьогодні вже в кошику. Його немає", - заявив 3 грудня на зустрічі з журналістами Віктор Янукович, коментуючи провал ющенківського законопроекту.
Але днем раніше, коли, здавалося б усі політсили досягли консенсусу щодо виборчого права України, "бютівці" знову перейшли в наступ. "Регіонали" валять закон "Про державний реєстр", оскільки різниця між тим, що вони показували на минулих президентських виборах, і кількістю виборців в державному реєстрі становить сотні тисяч людей. Їм потрібно взяти десь ці мільйони голосів", - заявив нардеп від БЮТ Сергій Соболєв. Нинішнє виборче право, на його думку, може "регіоналам" у цьому посприяти. "У схваленій редакції закону є норма про те, що дільничні виборчкоми можуть вносити людей до списків безпосередньо в день голосування", - заявив він. "Бютівець" Ляшко раніше прямо вказував, що це прямий шлях до фальсифікації результатів виборів.
Президент зі свого боку в боргу не залишився. "Якщо протягом двох тижнів не будуть внесені демократичні зміни до закону про вибори, то зростає ризик фальсифікацій, які можуть досягти 15-20%", - повідомив журналістам 3 грудня представник Ющенка у Верховній Раді Ігор Попов. Він висловив побоювання, що в існуючому законі не прописані норми замість положень, визнаних неконституційними, наприклад, про голосування за кордоном.
Вся справа в правовому нігілізмі, упевнений директор Центру соціальних досліджень "Софія" Андрій Єрмолаєв. "Головна причина провалу президентського законопроекту - провідні політичні сили не довіряють один одному і готуються не до реалізації закону про вибори, а до майбутніх порушень", - прокоментував він ситуацію, що склалася, "Подробицям". Якщо на Заході, на думку Єрмолаєва, люди націлені на дотримання законів, то в Україні ситуація діаметрально протилежна. "Ми маємо правовий нігілізм. Кожна політична сила готується порушувати закон", - констатує Єрмолаєв. Його колега - політолог, директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов вважає, що ухвалення президентського закону не вигідне великим політичним силам України: "Закон сформує правовий формат виборів, а кожна політична сила хоче, щоб остаточний правовий формат був сприятливий для її кандидата, і несприятливий для інших", - зазначив він, відповідаючи на запитання "Подробиць".
Дискусія, що розпочалась в парламенті, ставить питання: навіщо Вікторові Ющенку було подавати свій, окремий законопроект, якщо його претензії задовольнив Конституційний суд України? Чи не простіше було б наполягти на доопрацюванні вже наявного виборчого законодавства? Лише гарним рекламним ходом називає президентську законодавчу ініціативу Єрмолаєв. "Ющенко розглядає свої ініціативи як посилення своїх позицій перед виборами. Однією з ключових тем виборчої кампанії Ющенка є новий конституційний порядок, а виборче право - складова частина такого порядку".
Поки президент рекламує себе, а спікери політсил прилюдно звинувачують один одного у використанні нечесних методів у виборчій кампанії, в Україні ведеться запекла боротьба за владу, яка забезпечить перемогу на виборах. І це є черговим свідченням відмінності України від решти світу і Європи в тому числі. "Поряд з боротьбою за виборців йде боротьба за правовий формат виборів, за суди, за владу. Якщо класична виборча кампанія - це боротьба за виборців, то українська - за владу", - резюмує Карасьов. А виборці тим часом у планах політичних сил відходять на другий, а то й на останній план.
Борис Рудь
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас