Природні потруби — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Природні потруби

Енергетика
687
24 листопада, в Москві НАК "Нафтогаз України" і "Газпром" підписали додаткові угоди до діючих з 19 січня 2009 газових контрактів. Згідно з повідомленням офіційного сайту РАО "Газпром", у додаткових угодах зазначено, що російський газовий монополіст зобов'язується не застосовувати в цьому році відносно НАК "Нафтогаз України" штрафні санкції за недобір законтрактованого обсягу газу. Крім того, в повідомленні говориться, що сторони домовились, що в 2010 р. Україна купить не менше 33,75 млрд куб.м газу (до цього йшлось про 41 млрд куб.м).
Таким чином, те, про що раніше тільки говорили прем'єр-міністри України і Росії, нарешті було зафіксовано на папері. Чому ж росіяни відмовилися від "штрафних" можливостей, які становлять ні багато ні мало $7,5 млрд?
На тарілочці
Напередодні підписання додаткових угод деякі російські та українські політики знову заговорили про можливу участь Росії в проекті модернізації української газотранспортної системи (ГТС). Так, за кілька днів до переговорів свої міркування з цього приводу висловив міністр енергетики РФ Сергій Шматко.
"Українська сторона зайняла з цього питання (участі Росії в модернізації ГТС) дуже конструктивну позицію, заявивши, що, без сумніву, Росія може брати участь у модернізації ГТС на умовах, не гірших, ніж для європейських компаній", - тішився Шматко.
Швидше за все, підставою для такої заяви стали слова віце-прем'єр-міністра України Григорія Немирі, який не так давно говорив, що Кабмін схвалює участь у проекті як європейських та міжнародних фінансових інститутів, так і російських. Готовність вести переговори з Росією про отримання кредитних коштів на ремонт української "труби" підтверджують і в Міністерстві палива та енергетики.
"Україна готова розглянути всі пропозиції щодо надання позики для проведення модернізації ГТС, в тому числі і з боку Росії. Однак очевидно, що найбільш вигідні умови кредитування зараз можуть запропонувати міжнародні фінансові організації", - сказав Фент Ді, прес-секретар Мінпаливенерго. До того ж він зазначає, що офіційні пропозиції про надання позики з боку російських фінансових організацій не надходили.
А раптом вже?
Внаслідок того, що текст додаткових угод до газових контрактів офіційно оприлюднено не було, деякі експерти занепокоїлися – можливо у документ вже внесено пункт про участь Росії в модернізації української ГТС?! Про можливість внесення таких поправок напередодні переговорів говорив Богдан Соколовський, представник Президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки.
"Найбільше насторожує інформація про нібито російські кредити для НАК "Нафтогаз України". Якщо в Москві все ж зайде мова про кредит у сумі $1 млрд, то це не що інше, як здача української ГТС", - пророкує Соколовський. У свою чергу, офіційні представники НАК і "Газпрому" відмовляються від коментарів з приводу того, чи обговорювалися перспективи співпраці в проекті модернізації ГТС під час останніх переговорів.
А от російські аналітики газового ринку не відмовляють собі в задоволенні висловити припущення щодо умов, на яких Росія погодиться профінансувати реконструкцію української "труби". Так, Сергій Чижов, голова Російського газового союзу, вважає, що головною умовою надання кредиту Україні може бути можливість контролювати перебіг реконструкції ГТС.
"У цьому випадку Росія навіть може погодитися надати Україні кредит на пільгових умовах. Головне, що після виділення коштів наша країна зробить все можливе, щоб контролювати перебіг реконструкції, а в майбутньому отримати доступ до управління українською ГТС, щоб виключити можливість збоїв поставок газу до країн ЄС ", - пояснив Сергій Чижов.
Він також зазначив, що Росії, в принципі, байдуже, який саме з існуючих нині проектів реконструкції буде реалізований на кошти позики. "Це може бути і прокладання паралельної гілки трубопроводу, щоб у разі неполадок мати можливість перемкнутися на неї, і заміна газокомпресорних станцій", - пояснив експерт. Нагадаємо: в жовтні Кабмін затвердив Концепцію розвитку, модернізації та переоснащення ГТС України на 2009-2015 рр.. Документ передбачає заміну на газоперекачувальних станціях діючих газових двигунів на електродвигуни. Хоча є ще один варіант - просто замінити газові двигуни більш сучасними газовими ж.
У свою чергу, Наталя Мельчакова, старший аналітик фінансової корпорації "Відкриття", зазначає, що Росія, швидше за все, "продавить" вимогу про направлення російських кредитних коштів "на закупівлю обладнання у російських виробників або на підприємствах, підконтрольних російським ФПГ, - адже це загальноприйнята практика".
Кому труба, а кому мати рідна
Якщо модернізація вітчизняної ГТС буде здійснюватися шляхом встановлення на газоперекачувальних агрегатах електродвигунів, головним претендентом на право розробляти їх виступить ДП "Електроотяжмаш". Якщо ж будуть встановлювати нові газові двигуни, майже напевно замовлення отримає ВАТ "Сумське машинобудівне НВО ім.Фрунзе". Це підприємство входить до групи "Енергетичний стандарт", підконтрольної російському бізнесмену Костянтину Григоришину.
Крім вітчизняних агрегатів під час модернізації є ймовірність використання імпортного обладнання. Так, Україна може закуповувати техніку в Японії, зокрема, електродвигуни може постачати концерн Mitsubishi. Японія вже заявила про готовність надати для цього Україні кредит у розмірі $5 млрд. Зрозуміло, що представники Сумського машинобудівного НВО ім.Фрунзе не в захваті від такого варіанту.
"Проект зі встановлення на газокомпресорних станціях електродвигунів виглядає фантастичним. Адже зараз до них немає підведень електроенергії. Буде потрібно провести електроенергію, а це додаткові кошти. До того ж це не скрізь можливо", - сказав Олександр Резванович, начальник відділу маркетингу ВАТ "Сумське машинобудівне НВО ім.Фрунзе".
Він запевняє, що технологічно набагато простіше обладнати "трубу" новими газокомпресорними станціями на базі тих самих газотурбінних двигунів. До того ж це набагато дешевше. За підрахунками Резвановича, встановлення 850 компресорів на базі електродвигунів обійдеться в $3,8 млрд (без урахування підводу електрокабелів), тоді як їх аналог на базі газотурбінних двигунів буде майже в 2 рази дешевшим. У той же час необхідно розуміти, що встановлення електродвигунів дозволить істотно зменшити витрати газу, необхідного для забезпечення роботи ГТС, що з урахуванням його стрімкого подорожчання в останні роки досить важливо. До того ж українські електростанції зараз не використовуються на повну потужність, а електроенергія на порядок дешевша від газу. Саме це було головним аргументом на користь переходу на використання електродвигунів.
Очевидно, що "Газпром" не зацікавлений в подальшому скороченні споживання Україною газу. Тому цілком імовірно, що в разі надання російською стороною кредиту на модернізацію нашої ГТС буде висунуто умову замінити нинішні газові двигуни тими ж газовими ... але більш сучасними.
А на тому березі ...
Не варто забувати, що 23 березня 2009 р. в Брюсселі було підписано декларацію про співпрацю в газовій сфері між Україною та ЄС. Серед іншого в цьому документі йдеться і про ремонт української "труби" за європейські гроші. Головна умова отримання позики від ЄС - контролювати витрати кредитних коштів будуть європейські банки. Крім того, декларація дозволяє європейським газопостачальним компаніям купувати газ не на західних кордонах України, як було досі, а безпосередньо на кордоні з Росією. Підписана декларація викликала різкий протест представників "Газпрому", делегація якого залишила переговори. До речі, саме після підписання цієї декларації прем'єр-міністр Росії Володимир Путін вперше заговорив про можливість коригування газових контрактів від 19 січня 2009.
У жовтні, за місяць до появи додаткових угод до газових контрактів, Григорій Немиря нагадав: "Україна, Європейський банк реконструкції і розвитку, Міжнародна фінансова корпорація, Європейський інвестиційний банк, Світовий банк та Єврокомісія досягли домовленості про кроки, які дозволять наприкінці осені, ми говоримо про жовтень-листопад, отримати доступ до інвестицій у розмірі $1,5-2 млрд на модернізацію української ГТС".
Тепер же не виключено, що Кабмін вирішив взяти гроші на реконструкцію "труби" і в ЄС, і в Росії. Цікаво, що самі росіяни не проти такого сценарію. "Консорціум із реконструкції ГТС, до якого увійдуть країна-постачальник, тобто Росія, країна - власник "труби", тобто Україна, і країни-споживачі, наприклад, Німеччина і Франція, виглядає цілком логічним варіантом", - повідомив Чижов.
До речі, для повноцінного оформлення кредиту ще майже нічого не зроблено. Так, за словами Фент Ді, НАК "Нафтогаз України" ще не підготувала техніко-економічне обґрунтування проекту майбутньої реконструкції української ГТС. На думку Михайла Гончара, директора енергетичних програм Центру "НОМОС", до кінця року роботи над ТЕО проекту модернізації ГТС навряд чи будуть закінчені, тому залучити кредити уряд зможе лише наступного року.
Максим Камєнєв
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас