Їхати продано — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Їхати продано

Енергетика
2030
Із січня по вересень 2009-го бензин на заправках подорожчав на 50% - з 5 до 7,6 грн за літр А-95. Приблизно такими самими темпами моторне пальне зростало в ціні й рік, і два тому. Ось тільки в минулі роки після літньо-осіннього стрибка цін, викликаного здебільшого зростанням попиту й дефіцитом, вартість бензину зазвичай відкочувалася до весняного рівня.
Нинішнього року розраховувати на зниження цін не випадає: у найкращому разі вартість бензину А-95 залишиться в межах 7,5–8 грн/л, ДП подорожчає на 65–70 копійок, до 7–7,1 грн за літр через осіннє підвищення акцизів. У найгіршому - за чергового стрибка курсу національної валюти та відновлення зростання цін на нафту - прогнозувати вартість моторного пального не береться жоден з експертів.
Формула ціни
До осені минулого року ціни на українських АЗС здебільшого залежали від вартості нафти на світових ринках. Однак коли у ІІ половині 2008 року в усьому світі нафта та нафтопродукти подешевшали мало не втричі, в Україні пальне втратило лише третину вартості.
Цінова стабільність - наслідок девальвації гривні. Трохи менше на ціну вплинуло підвищення акцизів: з EUR60 до EUR110 за тонну бензину влітку і з EUR20–45 до EUR55–120 за тонну ДП восени.
Втім, основним ціноутворюючим фактором у 2009-му був усе-таки курс національної валюти. Якби він зберігся на рівні 5–5,05 UAH/USD, на початок цього року літр 95-го коштував би 3 грн; а до сьогодні високооктановий бензин подорожчав би щонайбільше до 4,50 грн/л, навіть з урахуванням останнього підвищення акцизу на бензин, що додав до роздрібної ціни приблизно 60 копійок.
Зараз вартість пального на внутрішньому ринку залежить від трьох основних змінних: курсу гривні, вартості нафти та законотворчості вітчизняних політиків. Тому роблячи навіть короткострокові прогнози, експерти домовляються про умови: стабільний курс національної валюти, вартість нафти на рівні 70 $/барель і стабільні правила гри на внутрішньому ринку (незмінні мито й акцизи, відсутність квотування імпорту). За таких умов ціна моторного пального може залишатися незмінною як завгодно довго. "Сьогоднішня ціна абсолютно зрозуміла. Її формує курс 8–8,5 UAH/USD, вартість нафти на рівні 65–70 $/барель і ціновий контроль держави на внутрішньому ринку", - зазначає директор ТОВ "Консалтингова група "А-95" Сергій Куюн. На думку його колеги, директора НТЦ "Психея" Сергія Сапегіна, затишшя на ринку нафтопродуктів триватиме кілька місяців, приблизно до початку 2010-го.
Навіть останнє подорожчання нафти з $70 до $80 за барель - якщо вартість чорного золота залишиться на цьому рівні - позначиться на внутрішніх цінах не раніше лютого наступного року. Річ у тому, що рекордні котирування початку жовтня стануть реальністю для нафтотрейдерів лише на Різдво, коли на ринок потрапить нафта, законтрактована за грудневими ф’ючерсами. Але на вартості пального в "пістолеті" на українській заправці це позначиться наприкінці січня - на початку лютого, оскільки імпортним нафтопродуктам або нафті потрібен приблизно місяць, щоб здійснити шлях від закордонного НПЗ або родовища до вітчизняних АЗС.
"Кожна гривня в поточному курсі долара додає 35 коп. до вартості літра А-95, а кожні $10 у ціні бареля нафти - 70 коп.", - підрахував Сергій Куюн. Таким чином, якщо нафта подорожчає до $80, вартість 95-го бензину через це зросте до 8–8,1 грн/л. Якщо одночасно з цим курс національної валюти перевищить 9 UAH/USD - високооктан подорожчає приблизно до 8,5 грн/л. Ну а якщо до цих двох факторів додасться чергове підвищення акцизів до рівня EUR180 за тонну (такий проект уже зареєстрований у ВР), - ціна бензину А-95 може перевалити за 9 грн/л.
Паливний баланс
Можливо, вартість бензину у 2009-му зросла б і більше, якби нафтотрейдери не побоювалися подальшого скорочення споживання моторного пального. Через кризу споживання бензину впало більш ніж на 10%. Якщо у 2008 році обсяг українського ринку становив 10,9 млн т світлих нафтопродуктів, то у 2009-му він навряд чи перевищить 9,5 млн т.
Зниження споживання нафтопродуктів сталося за рахунок зменшення імпортних поставок: їхня частка зменшилася з 50% до 30%. Уперше за кілька років з’явилася примара дефіциту: якщо рік тому нафтотрейдери мали місячний запас пального, то сьогодні - щонайбільше двотижневий. "Значних запасів немає практично ні в кого. Гравці ринку страхуються від коливань курсу та працюють з коліс. А це, у разі форс-мажору, загрожує короткостроковим дефіцитом пального та стрибками цін через різку зміну кон’юнктури світового ринку енергоносіїв", - пояснює Сергій Куюн.
З першого погляду, подорожчання долара й нестабільність курсу мали зіграти на руку вітчизняним НПЗ, які поступово втрачали внутрішній ринок, скоротивши у 2005–2008 роках переробку нафти більш ніж на 60%. Але українські нафтопереробники сприятливою ситуацією не скористалися. Більше того, за даними Держкомстату, у 2009 році вітчизняні НПЗ скоротили виробництво пального ще на 7–10%.
Нафтовики пояснюють падіння переробки кризою та браком інвестицій. Мовляв, виробляти пальне високої якості й у великих кількостях українські заводи зможуть лише після модернізації, але в кризу сотні мільйонів доларів США в переобладнання ніхто не інвестуватиме.
Однак експерти вважають, що НПЗ просто не можуть знайти додаткової сировини для переробки. Традиційно основним постачальником була Росія. Інших джерел відносно дешевої нафти як не було, так і не з’явилося. Але уряд РФ останніми роками всіляко стимулює внутрішню переробку нафти - і експорт пального, а не сировини. "У контрольованих росіянами Одеського і Лисичанського НПЗ стабільний обсяг переробки нафти. Кременчуцький завод працює на українській сировині, поставки з Росії припинені", - констатує Сергій Куюн.
Швидше за все, на падіння обсягів переробки вплинули обидва ці чинники.
З "пістолетом" біля скроні
Коливання курсу та зростання акцизів знизили привабливість автозаправного бізнесу. За підрахунками експертів, націнка роздрібної торгівлі протягом останніх років майже не змінювалася та становила 25–35 коп./л.
Але якщо за ціни бензину А-95 у 4–4,5 грн/л рентабельність АЗС при такій націнці була на рівні 7–10%, то при зростанні роздрібної вартості до 7–7,4 грн/л частка прибутку у виручці скоротилася до 4,5–5%.
У 2009 році, крім падіння рентабельності, АЗС зіштовхнулися і з кредитними проблемами, оскільки більшість операторів роздрібного ринку розширювали мережі на позикові кошти. "Сьогодні мережі (АЗС. - Прим. Контрактів) здебільшого перебувають у хиткому стані. Багато хто міркує про продаж бізнесу", - зазначає Сергій Куюн.
Про депресію в галузі експерти заговорили вперше за багато років. Причини для цього є. Інвестиційні проекти фактично заморожено, персонал у великих компаніях скорочено на 30–50%. Ось-ось почнеться низка злиттів і поглинань.
Ще один чинник, що знижує привабливість роздрібного бізнесу, - плани держави щодо підвищення акцизів на моторне пальне. Практично одразу після того, як на початку року акциз на бензин підняли з EUR64 до EUR110 за тонну, в уряді розпочали підготовку нового підвищення: з EUR110 до EUR180 за тонну для всіх моторних бензинів починаючи із січня 2010 року.
Восени відповідний законопроект, розроблений Укравтодором, зареєстровано у ВР. Обґрунтування - необхідність вишукування додаткового фінансування для ремонту доріг (понад 7 млрд грн) і "рівняння на Захід". Розробники проекту зазначають, що в країнах ЄС частка податків у структурі роздрібної вартості пального становить 50–70%. В Україні - менш ніж 30%. Чергове підвищення збільшить частку податків до 35%. Вартість літра пального при цьому зросте на 65–70 копійок.
Андрій Бережанський
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас