Рідкісний видобуток — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Рідкісний видобуток

Енергетика
1197
Попит на український метал, що поновився в II півріччі призвів до дефіциту коксованого вугілля. В результаті в серпні-вересні металурги були змушені зменшити обсяги виробництва сталі. Очікуване в 2010 році зростання обсягів її виробництва в Україні призведе до того, що імпорт вугілля доведеться збільшити на 20% при прогнозованому зростанні цін на 25-30%, що викличе зниження рентабельності комбінатів, які не мають власних вугільних активів.
Зменшення вуглевидобутку в Україні
За даними Міністерства вугільної промисловості, у січні-вересні видобуток коксівного вугілля в Україні знизився в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 7,6% - до 19323 тисячі т. Його гострий дефіцит в країні почав відчуватися на початку II півріччя поточного року . Це відбулося через відновлення попиту на український метал у світі, розповів заступник голови правління Маріупольського меткомбінату ім. Ілліча Сергій Матвієнков. "У серпні-вересні наші українські постачальники не забезпечили нас необхідним обсягом вугілля, в результаті чого ми недозавантажили виробництво", - додав гендиректор ВАТ "АрселорМіттал-Кривий Ріг" Жан Жує.
Вугілля нарозхват
Причини виниклої цього літа проблеми слід шукати в ціновій політиці видобувачів вугілля, говорить аналітик ІК Phoenix Capital Олександр Макаров. До жовтня 2008 року, коли обсяги виробництва чавуну і ціни на прокат впали в два рази, шахти продовжували вимагати рекордних літніх цін на вугілля і не скорочували обсяги виробництва. До цього часу почала утворюватися заборгованість коксохімічних підприємств перед шахтами і різко скоротилися обсяги закупівель вугілля, що при збереженні високих рівнів видобутку призвело до роботи шахт на склад. До грудня коксівне вугілля нікуди було подіти: склади шахт і збагачувальних фабрик були затоварені. Бували випадки, коли вугілля складали під відкритим небом на будь-якому доступному майданчику.
Перевиробництво виснажило фінансові ресурси шахт і призвело до стрімкого обвалу цін. До кінця минулого року обсяг видобутку впав нижче реального рівня споживання вугілля. Для нормальної роботи шахт необхідні інвестиції в проходку і зарядку лави, яка буде забезпечувати видобуток вугілля в наступні 8-16 місяців. Для підтримки рівня виробництва процес видобутку в діючих лавах та підготовка нових повинен бути безперервним. У разі не збігання термінів введення нових лав та завершення роботи в діючих виникає падіння видобутку. А щоб повернутися до колишніх обсягів видобутку потрібно від трьох до восьми місяців.
Дефіцит вугілля обумовлений і різким зниженням обсягу імпорту - на 55% (до 3,5 млн т), зазначає аналітик KBC Securities Ukraine Костянтин Головко. Раніше дефіцит коксового вугілля на ринку України покривався в основному за рахунок імпорту з Росії, а також далекого зарубіжжя, говорить віце-президент "Індустріальної групи" Олександр Пилипенко. "В останні роки на частку імпортного коксівного вугілля, переважно з Росії, припадало більше третини всього обсягу його споживання українськими метпідприємствами", - зазначає директор дивізіону вугілля і коксу групи "Метінвест" Володимир Гусак. "Але видобуток коксівного вугілля скоротився і в Росії, - говорить Олександр Пилипенко .- А у зв'язку з аварією на Саяно-Шушенській ГЕС всі теплові енергопотужності цієї країни почали завантажувати всіма видами вугілля, щоб зберегти баланс електроенергетики". У Росії також збільшився попит на кокс: там виробництво сталі відновлюється більш швидкими темпами, ніж в Україні. У російських постачальників з'явилася можливість постачати вугілля на азійський ринок за вищими порівняно з українськими цінами, зазначає Головко.
На тлі зниження пропозиції збільшився попит на кокс. Підвищення цін на газ цього року змусило всі українські меткомбінати відмовитися від використання газу в доменному виробництві і перейти на кокс. "У 2008 році питома витрата коксу при виробництві чавуну становила 530 кг / т, зараз - 588-590 кг / т. Тобто у відсотковому відношенні відбулося зростання на 5,6%", - зазначає аналітик ІК Foyil Securities Ісмаїл Сафаралієв.
Попит буде зростати
Кожен виробник намагається вирішити проблему по-своєму. Меткомбінат "АрселорМіттал-Кривий Ріг" почав імпортувати коксоване вугілля з країн СНД та Північної Америки, говорить Жан Жує. Група "Метінвест" у жовтні завезла 140 тис. т вугілля своєї американської компанії United Coal. "Найбільше проблем зазнають заводи ІСД - Алчевський і комбінат ім. Дзержинського, у зв'язку з цим у них немає можливості серйозно збільшити обсяги виробництва", - зазначає пан Сафаралієв.
Рівень дефіциту коксівного вугілля в 2010 році буде залежати, в першу чергу, від ситуації на металургійному ринку, говорить Сергій Матвієнков.
Директор металургійного і гірничодобувного сектора агентства Fitch Сергій Гришунін прогнозує зростання середньої завантаженості виробничих потужностей металургійних підприємств України з 60-65% в 2009 році до 80-85% в 2010 році. В ІК Dragon Capital очікують зростання виробництва сталі в Україні в 2010 році на 15% - до 33,4 млн т. "Це призведе до зростання імпорту вугілля для покриття дефіциту на 20% - до 8,6 млн т", - підрахував Сергій Гайда з Dragon Capital. "При цьому ціни на вугілля в 2010 році будуть тільки зростати. Поточний рівень спотових цін у Китаї дозволяє припускати, що контрактні ціни у світі можуть зрости на 25-30% на рік. Подібний зростання можливе і в Україні, що призведе до зниження рентабельності неінтегрованих комбінатів - Маріупольського меткомбінату ім. Ілліча та ІСД ", - вважає Костянтин Головко.
Передумов для кардинальних змін у вітчизняній вугільній галузі зараз немає, вважає Володимир Гусак. "Це пояснюється надзвичайною зношеністю технологічного обладнання на держшахтах, складними гірничо-геологічними умовами - великими глибинами видобутку і метановим фактором, неможливістю збільшення видобутку через найвищі ризики аварійності та травматизму, а також виснаженням економічно привабливих запасів коксівного вугілля в Україні", - зазначає він . На його думку, найбільш реальний шлях забезпечення українських металургів високоякісним коксівним вугіллям в майбутньому - морський імпорт з таких країн, як Австралія, США, Канада та Індонезія. "Для цього необхідно розвивати глибоководні портові потужності з перевантаження вугілля з далекого зарубіжжя", - говорить Гусак.
"Меткомбінати купують все що завгодно"
Анатолій Старовойт, гендиректор асоціації "Укркокс"
- Чим викликаний дефіцит коксівного вугілля?
- Зростанням споживання коксу, що сталось у зв'язку зі збільшенням виплавки металу. При цьому вугільна промисловість не може впоратись із нинішнім попитом. Можна сказати, що вона виявилася не готова до поліпшення ситуації в металургії.
- На скільки зросло споживання в II півріччі?
- Приблизно на 12%, тобто на 300 тис. т на місяць.
- Що роблять в цій ситуації металурги?
- Меткомбінати взагалі припинили стежити за якістю вугілля. Вони купують все що завгодно. Як то кажуть, в голодні роки харчами не перебирають.
- Звідки зараз йдуть постачання?
- Переважно з Росії - 80%, а також із США і Канади. Але збільшити обсяг імпорту зараз вкрай складно. Українська інфраструктура до цього не готова. Хоча купити вугілля можливо. Наприклад, у тій самій Австралії спостерігається профіцит вугілля.
- Чи можуть металурги переорієнтуватися з імпорту вугілля на імпорт коксу?
- Свого часу такі поставки зі своїх підприємств у Франції та Голландії здійснював "АрселорМіттал-Кривий Ріг". Але у зв'язку зі зміною світової кон'юнктури зараз це невигідно навіть йому. Тим більше не може йтись про те, щоб купувати кокс десь на стороні.
- Яким буде дефіцит коксівного вугілля до кінця року?
- Ще в серпні ми прогнозували дефіцит з вересня у грудні у розмірі 1,4 млн. т. Але в зв'язку зі зниженням обсягу виплавки сталі, думаю, дефіцит не перевищить 1 млн т.
- А в наступному році?
- Все буде залежати від того, чи відновиться наша металургія. У Кабміні прогнозують зростання обсягів виробництва в I кварталі і вихід на докризовий обсяг виробництва до кінця наступного року. Це означає, що вже в II кварталі 2010 року знову може виникнути дефіцит коксівного вугілля. І нам треба готуватися до збільшення його імпорту.
- Як ця тенденція вплине на ціни?
- Ціна вугілля залежить не від обсягу його споживання, а від вартості сталі. Тому якщо сталь подорожчає, то вугілля теж подорожчає. Тільки з 1-1,5-місячною затримкою.
- Чи можна вирішити проблему дефіциту коксівного вугілля?
Тільки за рахунок приватизації шахт та інвестицій у вуглевидобуток. У нас є велика кількість шахт, які можна довести до нормального стану, збільшивши видобуток на них і зробивши їх прибутковими. Необхідно розширювати портові потужності. Думаю, це той вид бізнесу, який завжди буде рентабельним.
"В Україні відчувається гостра нестача високоякісного вугілля "
Володимир Гусак, директор дивізіону вугілля і коксу ТОВ "Метінвест Холдинг"
- Цього року ваша компанія відмовилася від використання газу. Наскільки зросли ваші потреби в коксі?
- Споживання групою коксівного вугілля для виробництва безгазової шихти для коксування в перерахунку на виробництво 1 т чавуну в цьому році збільшилася в порівнянні з попереднім на 17%.
- Коли металургійні підприємства "Метінвесту" планують перейти на пиловугільне вдування?
- До 2015 року. Передбачається, що впровадження цієї технології дозволить зменшити загальний річний обсяг споживання коксівного вугілля приблизно на 1 млн т.
- Як ви вирішуєте проблему нестачі коксівного вугілля?
- В Україні відчувається гострий брак високоякісного вугілля марок К, Ж, ОС з низьким вмістом сірки. Основним постачальником вугілля на коксохімічні підприємства "Метінвесту" є компанія "Краснодонвугілля", яка входить до групи.
"Метінвест" також закуповує вугілля в українських державних вугледобувних підприємств. Крім того, для поліпшення якості коксу ми купуємо низькосіркове вугілля в Росії. А влітку цього року почалися поставки в Україну високоякісного вугілля американської United Coal Company, що входить до групи.
- Скільки вугілля United Coal ви маєте намір завезти?
- Планується, що цього року на коксохімічні підприємства "Метінвесту" надійде до 200 тис. т такого вугілля. Про постачання в 2010 році говорити складно, все буде залежати від ситуації на ринку. Імовірно, наступного року обсяг поставок буде не менше, ніж в цьому. Після 2010 року імпорт може збільшитися: спочатку до 80-100 тис. т на місяць, а потім і до більш значних обсягів.
- Яким чином ви плануєте збільшити частку вугілля United Coal Company?
- Розширення сировинних можливостей "Метінвесту" за рахунок купівлі компанії United Coal Company дозволить не тільки "Метінвесту", але і всім металургам України з максимальною ефективністю використовувати свої виробничі потужності. У найближчі роки з урахуванням логістичних обмежень із морської доставки вугілля United Coal Company частка власного вугілля "Метінвесту" у загальному обсязі його споживання групою становитиме до 60%.
Імпорт американського вугілля певний час буде обмежений існуючою портовою інфраструктурою, нестачею в Україні глибоководних причалів. Повномасштабний імпорт стане можливим після введення в експлуатацію додаткових портових потужностей, орієнтованих на імпорт сипучих вантажів. До цього основні обсяги вугілля компанії United Coal будуть реалізовуватися на американському ринку. Після початку роботи портових перевалочних комплексів частка власного вугілля групи буде зростати - і "Метінвест" зможе забезпечити себе власною сировиною приблизно на 80-85%.
Євген Дубогриз, аналітик BG Capital
Українська коксохімія виходить з кризи швидше металургії. Падіння виробництва коксу в Україні за 10 місяців 2009 року склало 18% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року проти 28% зниження випуску сталі за той же період. Два великих коксохіми - Алчевський і Ясинівський - показали позитивну чистий прибуток навіть в I півріччі, у той час як всі без винятку металурги України за той самий період виявилися збитковими. Вже наступного року вітчизняні коксохімічні комбінати здатні вийти на докризові обсяги виробництва - 19 млн т на рік, а в середньочасній перспективі (2011-2012 роки) очікуваний випуск коксу в Україні становитиме 22 млн т на рік.
Причина очікуваного зростання галузі - різке подорожчання газу з початку 2009 року: меткомбінати, що раніше активно використовували природний газ у доменному виробництві, почали замінювати блакитне паливо порівняно дешевим коксом. Якщо минулого року середня витрата коксу становила 510 кг на тонну чавуну, то в нинішньому і наступному роках видатковий коефіцієнт перевищить 600 кг / т.
Кокс, незважаючи на 50-відсоткове зростання цін з червня по листопад (з $ 140 / т до $ 210 / т), залишається безальтернативним видом палива для металургів через високу вартість російського природного газу. У довгочасній перспективі меткомбінати зможуть частково замінити кокс пиловугільним паливом (ПВП), тим самим знизивши витрату коксу приблизно на 100-120 кг / т. Проте для впровадження ПВП в промислових масштабах будуть потрібні не тільки значні кошти, а й час на налагодження обладнання (не менше трьох-чотирьох років). Таким чином, навіть з урахуванням впровадження ПВП в найближчі три роки попит на кокс буде зростати на 12-15% на рік, паралельно зростанню випуску чавуну і сталі.
Головні імпортери коксівного вугілля, %
Джерело: ДП "Держзовнішінформ"
Олександр Черновалов
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас